عرضه مسکن به کمترین میزان چند سال اخیر رسیده است

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه در سال جاری عرضه مسکن در کشور به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد رسیده است، گفت: در زمان اوج ساخت و ساز مسکن در کشور حدود یک میلیون مسکن در سال هم تولید شده است و میزان تولید مسکن در سال گذشته یکی از کمترین مقادیری است که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم.

مهدی سلطان‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: قیمت نتیجه برخورد منحنی‌های عرضه و تقاضا است، هر چه میزان عرضه در بازار افزایش یابد به تعادل قیمت‌ها کمک می‌کند، هرچه قدر عرضه مسکن کاهش یابد فشار بیشتری در بازار ایجاد شده و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود: در یک سال گذشته میزان عرضه مسکن در کشور به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد رسیده و این در حالی است که در اوج ساخت و ساز مسکن در کشور حدود یک میلیون مسکن در سال هم تولید شده است و میزان تولید مسکن در سال گذشته یکی از کمترین مقادیری است که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم و این موضوع پس از افزایش قیمت شدیدی که در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم، نگران‌کننده است.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: پیش از این پیش‌بینی می‌شد عرضه مسکن در سال جاری افزایش قابل توجهی داشته است و سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یابد اما این اتفاق نیفتاد، وضعیت تورمی و رشد شدید قیمت مسکن و مصالح ساختمانی منجر شده است میزان سرمایه در گردش لازم برای احداث هر یک متر مربع بنا افزایش یابد و قیمت تمام شده مسکن در چند سال گذشته چند برابر شود، بنابراین اکنون سرمایه لازم برای احداث مسکن وجود ندارد.

روند افزایشی قیمت مسکن با آهنگی کمتر از تورم ادامه می‌یابد

سلطان‌محمدی اضافه کرد: پروژه‌های مسکن زود بازده نیست و از زمانی که برنامه‌ریزی آن انجام می‌شود تا حداقل یک سال و یا بیشتر زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد، بنابراین هنوز نمی‌توان عملکرد دولت سیزدهم در بخش مسکن را ارزیابی کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت فعلی بازار مسکن و روند آن در سه سال گذشته، انتظار می‌رود روند افزایشی قیمت مسکن با آهنگی کمتر از تورم ادامه یابد. به نظر می‌رسد در سال آتی رشد قیمت مسکن به پای تورم نرسد.

بنیادی‌ترین راه‌حل مشکل مسکن افزایش درآمد مردم است

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: بنیادی‌ترین راه حل مشکل مسکن افزایش درآمد مردم است؛ مسکن در همه جای دنیا کالای گرانی است و لازمه تهیه مسکن این است که فرد حدود یک سوم درآمد کل عمر خود را جمع کند تا بتواند مسکن تهیه کند، بنابراین زمانی که درآمد خانوار کاهش می‌یابد امکان پس‌انداز برای تهیه مسکن وجود نخواهد داشت؛ در این شرایط دولت اقداماتی برای افزایش توان خرید مردم انجام می‌دهد.

کد خبر 549313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.