جوکوویچ نه راه پس داشت، نه راه پیش!

داستان عجیب تنیسور صربستانی در رقابت‌های اوپن استرالیا چندین و چند روز در صدر اخبار جهان بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نواک جوکوویچ، تنیسور مطرح صربستانی که مدافع عنوان قهرمانی اوپن استرالیا است، اخیراً برای دومین بار اجازه ورود به ملبورن را پیدا نکرد و به این ترتیب از حضور در مسابقات گرنداسلم محروم شد تا این قضیه به تیتر اول بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شود.

ورزشکار ۳۴ ساله صرب که قبلاً گفته بود مخالف زدن واکسن کرونا است، پس از آنکه برای دومین بار اجازه ورود به ملبورن را نیافت، ساکن هتلی شد که معمولاً از آن برای اسکان موقت پناه‌جویان استفاده می‌شود. داستان عجیب و پرحاشیه جوکوویچ در استرالیا دو واکنش مختلف را به همراه داشت، یکی کسانی که موافق زدن واکسن کرونا هستند و دیگری کسانی که با این امر مخالفت شدیدی دارند.

دولت استرالیا نخستین بار نزدیک به دو هفته پیش در ابتدای ورود جوکوویچ به استرالیا، ویزایش را باطل و او را بازداشت کرد. در آن زمان دادگاهی در استرالیا این تصمیم را ملغی کرد و از دولت خواست هزینه‌های مربوطه در خصوص خسارت وارد شده را بپردازد.

با این وجود زمانی که جوکوویچ در بازگشت بعدی خود به استرالیا حاضر نشده بود در برابر ویروس کرونا واکسینه شود، برای دومین بار از این کشور دیپورت شد و به نوعی دولت استرالیا او را تهدیدی برای سلامت عمومی برشمرد. البته تنیسور رنکینگ اول جهان بیانیه طولانی صادر کرده و در آن نماینده خود را به دلیل وجود اشتباهات در پر کردن فرم اظهارنامه سفرش مقصر دانسته بود. این در حالی است که در فرم مربوطه عنوان شده بود او دو هفته قبل از ورود به استرالیا به هیچ کشور دیگری سفر نکرده است؛ این ادعای او کاملاً تکذیب شد و تحقیقات نشان داد که نواک در آن زمان سفری به اسپانیا داشته است.

جوکوویچ نه راه پس داشت، نه راه پیش!

الکس هاوک، وزیر مهاجرت استرالیا چندی پیش رسماً اعلام کرد که نواک جوکوویچ خاک این کشور را ترک کرده است و دیگر در استرالیا حضور ندارد. وی از اختیارات خود برای لغو ویزای جوکوویچ استفاده کرده بود چرا که اعتقاد داشت این ورزشکار نمی‌تواند در مسابقاتی که در استرالیا برگزار می‌شود حضور یابد. پس از اینکه دولت استرالیا برای دومین بار در یک ماه ویزای نواک جوکوویچ را لغو کرد، قضات فدرال این کشور نیز درخواست تجدیدنظر ورزشکار صرب را نپذیرفتند.

پس از کش و قوس‌های فراوان در خصوص شرایط جوکوویچ در استرالیا، رئیس جمهور صربستان از تصمیم این کشور در مورد لغو ویزای نواک جوکوویچ ابراز خشم کرده است و رفتار آن‌ها با مرد شماره یک تنیس جهان را شکنجه و عذاب تلقی کرد. الکساندر ووچیچ گفته بود که استرالیا باید به صراحت اعلام می‌کرد افراد واکسینه نشده اجازه ورود به این کشور را ندارند، نه اینکه با جوکوویچ از زمان ورودش به خاک استرالیا مانند یک قاتل زنجیره‌ای رفتار کند.

اتحادیه حرفه‌ای تنیس به عنوان نهاد ناظر بر مسابقات تنیس مردان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ماجرای لغو ویزای جوکوویچ عمیقاً تأسف برانگیز است و خروج این تنیس‌باز برجسته از مسابقات اوپن استرالیا فقدانی برای این ورزش خواهد بود.

با رأی قضات دادگاه فدرال، جوکوویچ امکان دفاع از عنوان قهرمانی‌اش در مسابقات تنیس اوپن استرالیا در ملبورن را از دست داد. البته او در واکنش به این حکم تنها ابراز ناامیدی کرد و تاکید داشت که تماماً به تصمیم و حکم دادگاه احترام می‌گذارد. او اضافه کرد که در رابطه با خروجش از استرالیا با مقامات مسئول در این کشور کمال همکاری را خواهد داشت. قرار بود نواک جوکوویچ اولین بازی خود را امروز (دوشنبه) انجام دهد.

جوکوویچ نه راه پس داشت، نه راه پیش!

اوپن استرالیا که اولین گرنداسلم فصل تنیس جهان محسوب می‌شود از ۱۷ ژانویه در ملبورن شروع شده است. نواک جوکوویچ در سه دوره اخیر این مسابقات قهرمان شده بود تا با ۹ قهرمانی، پرافتخارترین ورزشکار این مسابقات لقب بگیرد. او در صورت قهرمانی در رقابت‌های امسال می‌توانست بیست و یکمین قهرمانی انفرادی خود را در گرنداسلم‌ها جشن بگیرد و با عبور از رکورد راجر فدرر و رافائل نادال، پرافتخارترین مرد تاریخ ورزش تنیس شود.

در غیاب نواک جوکوویچ، راجر فدرر سوئیسی نیز در حال گذراندن دوران پس از عمل جراحی است. او چندی پیش زانویش را زیر تیغ جراحان برد تا به این ترتیب، رقابت‌های انفرادی اوپن استرالیا پس از هشت سال قهرمان جدیدی به خود ببیند.

آخرین باری که فردی غیر از جوکوویچ یا فدرر جام قهرمانی را بالای سر برد به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد. در آن زمان استن واورینکا در فینال رافائل نادال را شکست داد و به عنوان قهرمانی این گرنداسلم دست یافت. نادال در حال حاضر تنها فردی است که از میان بازیکنان برتر رنکینگ، توانسته است در اولین گرنداسلم فصل تنیس حضور پیدا کند.

کد خبر 549292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.