مهم‌ترین گرایش‌های مبتنی بر فناوری بازیافت در سال ۲۰۲۲

بازیافت مواد زائد، یکی از بهترین استراتژی‌هایی است که می‌تواند به طور همزمان در کاهش آلودگی هوا و ترویج اقتصاد مدور نقش مهمی داشته باشد. به‌تازگی تکنولوژی نقش مهمی در پیشبرد این استراتژی ایفا کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به نظر می‌رسد که مدیران شهرهای مختلف جهان در همین ابتدای سال ۲۰۲۲ تلاش بسیاری از خود برای ارائه نوآوری‌ها، توسعه‌های شهری و سبزسازی هر چه بیشتر مناطق نشان می‌دهند و می‌کوشند گرایش‌های بازیافت را به طور قابل توجهی بر مبنای فناوری بهبود ببخشند. این در حالی است که بحران کرونا بر مشکلات آلودگی محیط و انباشته شدن قابل توجه ضایعاتی که به سهم خود خطر مبتلا شدن ساکنان کره خاکی به بیماری جدید را دارد، افزوده است. البته خبر خوش اینکه برنامه‌ریزان شهری به خوبی از این تهدیدها برای زمین و ساکنان آن آگاه هستند و همواره برای یافتن راه‌حل‌هایی جهت نجات موجودات زنده از هر گونه بحران سلامت از یک دیگر پیشی می‌گیرند. ظاهراً در این میان، تکنولوژی بسیار پر رنگ‌تر از قبل عمل کرده و در حل بحران ضایعات و بازیافت بسیار موفق واقع شده است.

پلاستیک‌های قابل بازیافت

بازیافت ضایعات پلاستیکی از دیرباز در میان مردم رایج بوده است با این حال، هر روزه تدابیر نوآورانه‌ای برای این کار ارائه می‌شود. امروزه دانشمندان و محققان بیشتر از همیشه در تلاش برای یافتن شیوه‌های جدیدی هستند تا پلاستیک را به بهترین شکل ممکن بازیافت کنند و از این طریق، نه تنها آلودگی پلاستیکی به ویژه در سطح اقیانوس‌ها را کاهش دهند بلکه از آن برای ساخت وسیله‌های قابل استفاده جدید بهره گیرند. جان لیمن، یکی از افراد موفق جهان در ارائه استراتژی‌های بازیافت پلاستیک به شمار می‌رود که تکنولوژی جدیدی برای این کار تحت عنوان PureCycle ارائه داده است. در این روش، پلیپروپیلن به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین و اساسی‌ترین پلیمرهای دنیا از طریق حذف آلاینده‌ها، بو و رنگ بازیافت می‌شود و چیزی از آن برای بازیافت دوباره باقی نمی‌ماند. فناوری PureCycle تاکنون در تولید دوش‌های حمام بسیار موفق عمل کرده است؛ با این حال به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۲ تحولات بیشتری در دنیای بازیافت به وجود آورد.

مهم‌ترین گرایش‌های مبتنی بر فناوری بازیافت در سال ۲۰۲۲

تسهیل شیوه‌های بازیافت از طریق اینترنت اشیا

اینترنت اشیا که در حال حاضر به طور گسترده در اروپا استفاده می‌شود، از سنسورهای دیجیتالی در واحدهای دفع زباله، همچنین زباله‌دان‌های مناطق مسکونی برای جمع‌آوری ضایعات بهره می‌گیرد. چنان‌چه یک نرم‌افزار کارآمد نیز این فناوری را همراهی کند، آن‌گاه داده‌هایی برای بازیافت ارائه می‌شود که می‌تواند فرآیند آن را تسهیل کند و بیشترین نتیجه مثبت را در پی داشته باشد.

اینترنت اشیا به مدیران شهری این امکان را می‌دهد تا در مناطقی که عمل بازیافت در آن‌ها به خوبی انجام نمی‌شود، بیشتر متمرکز شوند ضمن اینکه با ارائه برنامه‌های آموزشی نیز در توانمندسازی شهرنشینان برای بازیافت مواد پلاستیکی نقش مهمی ایفا می‌کند.

مهم‌ترین گرایش‌های مبتنی بر فناوری بازیافت در سال ۲۰۲۲

اعمال استراتژی جدید برای ارتقا سیستم‌های بازیافت

بدیهی است که حتی کارآمدترین شیوه‌های مکانیکی بازیافت ضایعات، آلودگی‌های زیادی برای محیط زیست در پی دارد. یکی از بهترین روش‌ها برای مبارزه با این آلودگی‌ها، بهره‌گیری از فناوری RFID یا به عبارت دیگر سامانه بازشناسی با امواج رادیویی است که در آن از جریان‌های کوچک و مقرون به صرفه در تولیدات استفاده می‌شود ضمن اینکه امکان ذخیره اطلاعات ضروری مانند چگونگی بازیافت یک ماده خاص وجود دارد. تراشه‌های سامانه بازشناسی با امواج رادیویی جایگزین نمونه‌های قدیمی می‌شود و به طور بسیار کارآمدی در بازیافت مواد زائد عمل می‌کند. سطل‌های هوشمند ضایعات با استفاده از این فناوری جدید نوعی ارتباط مستقیم بین ساکنان و مدیران شهری به وجود می‌آورد و از این طریق فرآیند بازیافت را تسهیل می‌کند.

مهم‌ترین گرایش‌های مبتنی بر فناوری بازیافت در سال ۲۰۲۲

نگاهی کوتاه به متاورس

متاورس یا فراجهان فرضیه‌ای از نسل بعدی اینترنت به‌شمار می‌رود که از محیط‌های مجازی سه بعدی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل می‌شود و از طریق هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی قابل دسترسی خواهد بود.

مارک زاکربرگ به عنوان برنامه‌نویس رایانه و یکی از مؤسسان وب‌گاه شبکه اجتماعی آنلاین فیس‌بوک در آمریکا از متاورس خود در سال جدید رونمایی کرد که قرار است برای برنامه‌های بازیافت در بخش‌های مدیریت ضایعات مورد استفاده قرار گیرد. بدون شک با ورود متاورس به دنیای کنونی، تغییر شگرفی در رویدادهایی اتفاق خواهد افتاد که اهمیت سفر را کاهش می‌دهد ضمن اینکه حضور فیزیکی را نیز از ضرورت کمتری برخوردار خواهد کرد.

این نوع تکامل جدید از دنیای مجازی، شاخصی قدرتمند به حساب می‌آید که به مردم امکان ماندن در خانه و انجام دورکاری را می‌دهد. در واقع، ساکنان کره خاکی به واسطه تکنولوژی جدید متاورس از زمان، منابع و توانایی کافی برای بازیافت صحیح برخوردار خواهند بود و آموزش‌های لازم به همین طریق نیز در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

مهم‌ترین گرایش‌های مبتنی بر فناوری بازیافت در سال ۲۰۲۲

برنامه‌های خلاقانه بازیافت شهری

برنامه‌های بازیافت شهری که به واسطه پاندمی و محدودیت‌های مرتبط، تقویت شده است طی دو سال گذشته نوآوری‌های زیادی را تجربه کرده است. در واقع، طی دوران پاندمی کرونا، گرایش مدیران و شهرنشینان به طرح‌های پایدار شهری افزایش یافته است که در این میان بسیاری از برنامه‌ریزان بیش از گذشته برای یافتن شیوه‌های خلاقانه سرمایه‌گذاری جهت تکمیل فرآیندهای بازیافت سابق خود کوشیده‌اند. روش‌های سرمایه‌گذاری به طور قابل‌توجهی بر فناوری‌های مدرن نظیر پلتفرم‌های افزایش سرمایه آنلاین، شبکه‌های نرم‌افزاری و رسانه‌های اجتماعی متکی است. چیزی که در این میان اهمیت قابل‌توجهی دارد این است که مقامات محلی باید شیوه‌های کارآمدی برای برقراری ارتباط با ساکنان شهری اعمال کنند تا از طریق سهیم‌سازی آن‌ها به اهداف پایدار خود در سال ۲۰۲۲ دست یابند.

کد خبر 549281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.