ریزش مجدد بورس، سردرگمی سهامدار

بیش از یک سال و نیم از نقطه ریزش بازار میگذرد ولی همچنان به تعادل نرسیده است، شاید بازگشت به نقاط قبلی بازارا و روند قبلی ارزوی سهامداران باشد، انگار ان روز ها خواب و رویا بود، ارزش معاملات به زور به ۲ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان میرسد و با این ارزش و حجم نمیشود بازار را تکان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۱۱ هزار ۶۸۲ واحدی به سطح ۱ میلیون ۳۱۰ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۳ هزار ۷۰۸ واحدی در سطح ۳۴۶ هزار ۴۸۵ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۸۸ درصدو شاخص هم وزن کاهش ۱.۰۶ درصدرا نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۰۰

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۸۶

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۱۷ واحدی به سطح ۱۷ هزار ۸۷۱ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۶۶ درصد کاهش یافت.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۸۹

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۴۸

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۷ هزار ۷۳۷ و ۲۹ هزار ۱۲۸ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵ میلیارد ۳۸ و ۱ میلیارد ۱۹۸ میلیون برگه سهم بود.

ریزش مجدد بورس، سردرگمی سهامدار

شاخص‌ها

ریزش مجدد بورس، سردرگمی سهامدار

تغییرات شاخص‌کل و هم‌وزن در روز جاری

ریزش مجدد بورس، سردرگمی سهامدار

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیش بینی می‌شود بازگشت شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد محقق شود.

ریزش مجدد بورس، سردرگمی سهامدار

اخبار شرکت‌ها

خساپا

مدیرعامل جدید سایپا خبر داد: مهمترین برنامه ما در گروه سایپا تولید اقتصادی محصولات است.تیموری افزود: یکی از اصول توسعه در تولید و بنگاه داری که در خودروسازان تراز اول دنیا امری بدیهی به شمار می‌رود، تولید اقتصادی محصولات است، زیرا بدون آن نه کیفیت به دست می‌آید، نه قیمت تمام شده مطلوب و نه تحویل به موقع. به صورت روزانه تکمیل و تحویل خودروهای ناقص را پیگیری و رصد خواهیم کرد. تیموری به مدیران عامل شرکت سازه گستر و مگاموتور تاکید کرده است که تأمین قطعات کسری و مورد نیاز برای تکمیل خودروهای کف کارخانه باید مدیریت شود.

خودرو: رکورد شکنی خودرو

رکورد روزانه تکمیل و تجاری‌سازی در ایران‌خودرو شکسته شد، با تکمیل و تجاری‌سازی ۵۸۱۷ دستگاه خودرو در پنج‌شنبه هفته گذشته، رکورد روزانه تجاری‌سازی و عرضه در ایران‌خودرو شکسته شد که با افزوده شدن این تعداد، آمار تجاری سازی در طول هفته گذشته به ۱۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو رسید.

خزامیا: رکورد تولید روزانه در خزامیا شکسته شد

معاون تولید شرکت زامیاد گفت: برنامه‌ریزی زامیاد به منظور جایگزینی کامیونت زامیاد Z۲۴ با کامیونت پادراپلاس در سال جاری نتیجه بخش بود و این شرکت توانست در اواسط دی ماه، تولید این محصول را به بیش از ۱۰۰ دستگاه در روز برساند.

شستا: شستا به دنبال جایگاه در بازارهای خارجی

رستمی مدیرعامل شستا با تاکید بر نقش بازارهای صادراتی در افزایش سودآوری شرکت‌ها از ضرورت کسب جایگاه در بازارهای خارجی گفت و افزود: صادرات می‌تواند سرمایه‌های داخلی را درگیر کند و اشتغال را در مرحله اول ثبات ببخشد و در مرحله بعد توسعه دهد و پیشران رشد اقتصادی کشور و شستا باشد.

آریا: از تصویب افزایش سرمایه تا پیش بینی رکورد سودآوری

افزایش سرمایه ۵۰ درصدی شرکت پلیمر آریاساسول از محل سود انباشته به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت رسید. بحرینی مدیرعامل «آریا» در خصوص پیش‌بینی درآمد شرکت گفت: آریاساسول در سال ۱۴۰۰ از منظر درآمد و همچنین سودآوری هم از نقطه نظر ارزی و هم ریالی، رکورد کل ادوار خود را خواهد شکست.

خراسان: پتروشیمی خراسان در سه ماهه سال ۱۴۰۰ سود ۳۰۶ تومانی را به ازای هر سهم محقق کرده بود؛ در سه ماه دوم و سوم سود ۴۵۲ و ۷۳۱ تومانی را ثبت کرده تا در مجموع در ۹ ماهه به سود ۱۴۹۰ تومانی برسد که رشد ۱۵۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. ۱۲ ماهه سال گذشته ۸۰۳ تومان به ازای هر سهم سود ساخته بود.

در فصل اول سال مالی ۱۴۰۰ فروش ۸۳۹ میلیارد تومان، حاشیه سود ۷۰ درصد، سود عملیاتی ۵۵۰ میلیارد و سود خالص ۵۴۸ میلیاردی را داشته است.

در فصل دوم نیز فروش ۱۲۲۷ میلیارد، حاشیه سود ۶۸ درصد، سود عملیاتی ۸۱۷ و سود خالص ۸۰۹ میلیارد تومان است.

در فصل سوم نیز فروش ۲۰۲۵ میلیارد، حاشیه سود ۷۱ درصد، سود عملیاتی ۱۳۶۸ و سود خالص ۱,۳۰۹ میلیارد تومان است.

وآوا: شرکت سرمایه گذاری آوا نوین در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۵۰۳ ریال زیان شناسایی کرده است. این درحالیست که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۱,۱۷۴ ریال سود شناسایی کرده بود.«وآوا» با سرمایه ثبت شده ۱,۳۲۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۶۶۴,۴۴۰ میلیون ریال زیان شناسایی کرده است.

تپکو: شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۱۰ ریال زیان شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۲ درصدکاهش زیان داشته است.«تپکو» با سرمایه ثبت شده ۲۱,۱۲۱,۸۹۴ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۱۳,۲۹۳ میلیون ریال زیان شناسایی کرده است.

غگرجی: شرکت بیسکویت گرجی در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۳۴۷ درصدو با لحاظ سرمایه جدید به ازای هر سهم ۸۲ ریال سود محقق کرده است.«غگرجی» با سرمایه ثبت شده ۳,۳۴۹,۷۹۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ مبلغ ۲۷۴,۰۷۸ میلیون ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصدکاهش داشته است.

اخبار بازارهای جهانی

اتیلن: تحلیل بازار جهانی اتیلن

ثبات قیمت اتیلن در حدود میانگین بلند مدت البته با حجم معاملات کم

اتیلن جنوب شرق آسیا آسیا در هفته گذشته بدون تغییر در سطح ۹۶۶ دلار ثابت ماند. بازار اتیلن در آسیا همچنان کم رونق و ناشی از همان عامل هفته‌های گذشته یعنی تقاضای ضعیف از سمت محصولات پایین دست است. تعدادی از تولید کنندگان همچنان از تولید کنار کشیده اند و قیمت‌های بالای نفتا حاشیه سود تولیدکنندگان خوراک نفتا را در وضعیت نامناسبی قرار داده است. تولید کنندگان خوراک نفتا می‌گویند رسیدن به یک قیمت توافقی بسیار سخت است چرا که قیمت‌های پیشنهادی خرید بسیار پایین بوده و قیمت نفتا بسیار بالا است و امکان کاهش قیمت فروش نیست. علی رغم بهبود کوتاه مدت همچنان مشکلات حمل و نقل در چین وجود دارد.

نگاهی کلی به بازارهای جهانی

در هفته‌ای که گذشت چند تن از مقامات فدرال رزرو سخنرانی کرده اند. سخنرانی‌های اخیر اعضای فدرال رزرو حاکی از آن است که در رابطه با تورم نگران هستند و عزم جدی برای مقابله با تورم دارند. براساس سخنرانی ویلیامز عضو فدرال رزرو، خرید اوراق قرضه در ماه مارس به پایان می‌رسد و افزایش نرخ بهره می‌تواند بلافاصله اتفاق بیفتد، تورم درحال حاضر بالاست اما از پایان ۲۰۲۲ شروع به کاهش می‌کند و در سال ۲۰۲۳ به محدوده ۲ درصد خواهد رسید، بازار کار در وضعیت مطلوبی قرار دارد و اقتصاد به سطح اشتغال کامل نزدیک شده است.

علی رغم اینکه چشم انداز سیاست‌های فدرال رزرو به سمت سیاست‌های انقباضی روشن است اما دلار آمریکا در واکنش به داده‌های تورمی، در مقابل سایر ارزها تضعیف شد. شاخص نرخ تورم سالانه به ۷ درصد افزایش پیدا کرد. شاخص خالص نرخ تورم سالانه نیز به ۵.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. نرخ تورم به بالاترین سطح از دهه ۱۹۸۰ تاکنون رسیده است. در واکنش به افزایش نرخ تورم، دلار آمریکا بیشترین افت روزانه از ماه می تاکنون را ثبت کرد و در مقابل سایر ارزها تضعیف شد. در معاملات روز جمعه شاخص خرده فروشی آمریکا بیش از انتظارات منتشر شد که تقویت دلار آمریکا و ضعیف قیمت کالاها از جمله طلا را به همراه داشت. قیمت نفت در معاملات هفته گذشته در نتیجه ضعف دلار و مسائل بنبادی بازار این محصول، تا محدوده ۸۶ دلار افزایش پیداکرد.

شاخص‌های سهام آمریکا در یک محدوده خنثی نوسان کردند. شاخص‌های سهام بین دو راهی تورم بالا و چشم انداز انقباضی شدن سیاست‌های فدرال رزرو مانده اند. با توجه به اینکه سیاستهای انقباضی می‌تواند افت شاخص‌های سهام را به همراه داشته باشد، سرمایه گذاران به دنبال سهام با ارزش هستند.

بنزن: رشد ۲۰ دلاری قیمت بنزن در سایه رشد قیمت نفت و رسیدن به سطح ۱,۰۳۱ دلار

قیمت بنزن سی اف آر چین در هفته گذشته با رشد ۲۰ دلاری به ۱,۰۳۱ دلار رسیده است. رشد قیمت نفت در بالا دست و تقاضای مناسب استایرن باعث برگشت قیمتی بنزن در هفته‌های اخیر شده است. از طرفی در ماه فوریه پیش رو به دلیل تعطیلات سال نو چینی معاملات نقدی به سطح پایینی خواهد رسید و هم فروشندگان و هم خریداران تمایل کمتری برای معاملات نقدی دارند. با توجه به رشد قیمت نفت به عنوان بالادست بنزن، انتظار ثبات یا افزایش قیمت این محصول در هفته آتی می‌رود.

بوتادین: بازار بوتادین این هفته باتوجه به نگرانی از عرضه، شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ دلاری بود و به ۸۰۱ دلار در هر تن بر حسب CFR چین رسید.

با کم شدن حاشیه الفین‌ها، عملیات کراکرهای بخار در آسیا کمتر از پیش شد. این کاهش عملیات بر عرضه بوتادین تأثیر گذشته و باعث نگرانی مصرف کنندگان شده‌است. کره جنوبی که شاهد کاهش عملیات کراکرهای بخارش بود، محموله ۲ الی ۳ هزار تنی بوتادین از تایوان سفارش داده‌است.تامین کنندگان کره جنوبی در حال تأمین بوتادین برای صادرات به آمریکا هستند. این هفته شنیده شده‌است که یک محموله ۵,۵۰۰ تنی برای بارگیری در مارچ با قیمت ۸۵۰ دلار در هر تن FOB کره مبادله شده است. مصرف کنندگان آمریکایی به علت کاهش تولید در اروپا چشم به بازار آسیا دوخته‌اند.

میلگرد: شیوع جزئی کووید -۱۹ در برخی مناطق مانند تیانجین باعث نگرانی کارگران ساختمانی و رانندگان کامیون که امیدوارند قبل از سال نو چینی به شهر خود بازگردند، شده است بنابراین برخی از آنها در این هفته به تعطیلات زودهنگام رفتند.

تقاضای میلگرد طی هفته به تدریج کاهش یافته است. یک ارائه دهنده محلی اطلاعات صنعت گفت: حجم فروش در بازارهای اصلی چین در دو روز اول هفته جاری به ۱۳۴۰۰۰ تن در روز رسید که ۱۴۰۰۰ تن در روز نسبت به سطح متوسط هفته قبل کاهش داشت.

تولید میلگرد توسط ۱۳۷ کارخانه فولاد چینی تحت بررسی Mysteel برای دومین هفته افزایش یافته و با افزایش ۴.۲ درصدی یا ۱۱۴،۱۰۰ تنی در هفته به مجموع ۲.۸۱ میلیون تن رسیده که بالاترین میزان در ۱.۵ ماه گذشته است.

پس از افزایش مستمر قیمت آتی میلگرد ماه می در روزهای معاملاتی اخیر ژانویه، فعالان بازار آتی محتاطانه رفتار کردند. قیمت پایانی روز چهارشنبه نسبت به ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، ۳۱۷ یوان به ازای هر تن بالاتر بود. برخی از معامله گران معاملات آتی انتظار داشتند که به زودی قیمت کاهش یابد، زیرا هیچ حمایتی از نظر عرضه و تقاضا وجود ندارد. عرضه میلگرد در حال افزایش است اما تقاضا در حال کاهش است.

نقشه بازار بورس

ریزش مجدد بورس، سردرگمی سهامدار

کد خبر 549177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.