لزوم حذف «بی‌تفاوتی سازمانی» در بدنه مدیریت شهری

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با وجود روحیه تعاملی کم‌سابقه شهردار اصفهان با همه سطوح همکاران و مردم و شناخت وی از حوزه روان‌شناسی سازمانی، نشانه‌هایی از سرایت و تسری مفهوم «بی‌تفاوتی سازمانی» به بخش قابل توجهی از بدنه مدیریت شهری مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _یکشنبه ۲۶ دی‌ماه_ در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان و در نکوداشت مقام مادر شهید به پاس سالروز وفات واجب‌التکریم حضرت ام‌البنین، اظهار کرد: قریب به یک‌هشتم از زمان خدمت خادمان پارلمان شهری چون ابرها گذشت و باقی‌مانده زمان خدمت، نیز به همین سرعت خواهد گذشت.

وی افزود: در طول شش ماه گذشته کمتر از دو درصد از همکاران مدیریت شهری در بخش‌های مختلف سازمانی به‌واسطه بازنشستگی، تمایل شخصی و مصلحت مدیران ارشد تغییر کرده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مسلماً این تغییرات به تأثر از تغییری که در ذات طبیعت و آفرینش وجود دارد طبیعی است، آرزو دارم این تغییرات برای تمام طرف‌های تغییر و از همه مهم‌تر مدیریت شهری منشأ خیر و اصلاح باشد.

وی ادامه داد: این دو درصد از منصوبان جدید، اغلب دارای صلاحیت‌های مورد تأیید اکثر صاحب‌نظران بوده و اگرچه ممکن است اندکی از آن‌ها نیز توسط دیگران به شهردار و مدیران ارشد شهرداری معرفی شده باشند، اما بر آگاهان ادوار مختلف شهرداری پوشیده نیست که انتصاب آن‌ها از آگاهانه‌ترین، آزادانه‌ترین و مسئولانه‌ترین انتخاب‌ها در ادوار مختلف شورای اسلامی شهر اصفهان است.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: این آزادی عمل، نقش نظارتی و مطالبه‌گری خادمان مردم را پررنگ‌تر از گذشته کرده است؛ امری که امیدوارم پیامد آن ارتقای اعتماد عمومی به نهاد شورا باشد.

وی به دو درصد از کارکنان تغییر یافته در بدنه مدیریت شهری اشاره و با مخاطب قرار دادن آن‌ها توصیه کرد: در درجه نخست، خلاقیت و نوآوری سازمانی تنها راه خروج از چرخه پرتکرار رکود و روزمرگی‌ها برای به یادگار گذاشتن برگی نو در تقویم حکمرانی سال‌های ابتدایی قرن ۱۴ در اصفهان است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن درخواست از همه مدیران جدید و بخصوص ابقاء شده ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها در توجه و تجسس پیرامون این مفهوم انگیزشی، اظهار کرد: اداره کل نوسازی برای شناخت عمیق و وسیع مفهوم نوآوری سازمانی و کاربست آن در تأمین منابع جدید و تغییر در رویه‌ها و فرایندهای کاری با برگزاری کارگاه‌های جذاب، فراگیر، هدفمند و رسته محور در فصل بهار و همچنین تولید محتوای مناسب دست به‌کار شود.

وی اظهار امیدواری کرد: طی چنین راهبردی، ضمن تغییر در پارادایم‌ها، شاهد ارتقای بهره‌وری سازمان باشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: با وجود روحیه تعاملی کم‌سابقه شهردار اصفهان با همه سطوح همکاران و مردم و شناخت وی از حوزه روان‌شناسی سازمانی، نشانه‌هایی از سرایت و تسری مفهوم «بی‌تفاوتی سازمانی» به بخش قابل توجهی از بدنه مشاهده می‌شود.

نباتی نژاد افزود: این پدیده نه‌چندان نوظهور، اگرچه در مقایسه با بسیاری از سازمان‌های دیگر سهم، شدت و قدمت کمتری در مدیریت شهری دارد، اما با توجه به احوالات فردی، سیستمی و نیز ابر چالش‌های محیطی همچون کرونا، تورم، کم‌آبی و آلودگی هوا؛ خطر تسری، تعمیق و ماندگار شدن این بی‌تفاوتی در سازمان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: از مدیران و همکارانی که شهرداری را همچون خانواده خود دوست دارند، می‌خواهم که هرکدام از آن‌ها با حلم و تدبیر، روشنی‌بخش محیط پیرامون خود باشند و با توصیه به دیگران در مسیر کنترل و رفع این چالش مضمحل کننده گام بردارند.

تشکیل هیئت اندیشه‌ورز برای رفع مشکلات شهری

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان توضیح داد: در همین‌جا نیز از اداره کل سرمایه انسانی شهرداری درخواست دارم تا فرصت از دست نرفته است به دور از تشریفات مرسوم، با تشکیل هیئت اندیشه‌ورز، ارتقای فرهنگ‌سازمانی، اقدام پژوهی در خصوص این مهم و سایر موضوعات مرتبط را در اولویت قرار داده و گزارشی از آن به شورا ارائه دهد؛ چراکه همه نیروها، عناصری از سرمایه‌های سازمانی و عائله امروز متولیان امر بوده و به گردن ما حق دارند.

وی گفت: متأسفانه خبرهای ناگواری از نوع فرایند بودجه‌ریزی در برخی مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های پردرآمد شهرداری به گوش می‌رسد. آنان که باید بفهمند و بشنوند امیدوارم متوجه عرایض بنده بشوند؛ مدیران مراقبت کنند، پیمانکاران سرقفلی‌دار برخی از مناطق، برای آن‌ها نسخه بودجه‌های منطقه‌ای را ننویسند.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: در شرایطی که مناطق کم برخوردار شهر سال‌ها معطل تملک خیابان‌های محوری برای توسعه است و روند افزایش قیمت املاک و دیگر متغیرها باعث شده گسست منطقه‌ای در شهر عریان شود، به‌هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست که درآمد مناطق پردرآمد در همان مناطق، صرف لوکس‌سازی منطقه شود.

وی تأکید کرد: شخصاً به عنوان عضو شورا، معاونت‌های برنامه‌ریزی، مالی اقتصادی، عمران، خدمات شهری، فرهنگی و ترافیک را مسئول تحقق عدالت فضایی و توسعه متوازن شهر می‌دانم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: پشت میز نشستن‌های روزانه، عاملی برای دور شدن از مردم و اخذ تصمیمات تخیلی و فانتزی است، از طرفی ترجمانی از انقلابی‌گری در مدیریت شهری، مرد میدان بودن است.

وی تصریح کرد: از طرفی ترجمانی از انقلابی‌گری در مدیریت شهری مرد میدان بودن است. لذا اگر ادعای حرکت در مسیر حاج قاسم داریم، باید جدا از دریافت درخواست شهروندی از طریق نامه و رسانه مردمی ۱۳۷ و سایر درگاه‌ها، رؤسای اداره‌های عمران، خدمات شهری، حمل‌ونقل و فرهنگی اجتماعی مناطق ۱۵ گانه با انجام پیمایش‌های میدانی و دوره‌ای، سیاهه‌ای مکان‌مند از گلوگاه‌های منطقه‌ای مربوط به حوزه تخصصی مأموریت خود ترسیم و از طریق پیگیری متعهدانه و حل بند به بند آن، سیاهه را به‌روز کنند.

عدم رعایت سلسله‌مراتب دانش و تجربه ازجمله آفت‌های نظام فرهنگی ایران

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: از اداره کل برنامه‌ریزی شهرداری درخواست می‌کنم با همکاری حوزه‌های عمران، حمل‌ونقل، فرهنگی و خدمات شهری کل، ضمن تکمیل مطالعات قبلی و با سیاست‌گذاری و تجهیز مناطق به لوازم هوشمند موردنیاز این مهم، در قالب تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت، تدبیر کند و این اداره کل فراموش نکند که حرکت در مسیر تحقق چشم‌اندازهای رویایی، نیازمند حل چالش‌ها و مشکلات عمرانی، خدماتی، ترافیکی، اجتماعی و امثال آن‌ها است.

وی با بیان اینکه عدم رعایت سلسله‌مراتب دانش و تجربه از جمله آفت‌های نظام فرهنگی ایران در همه ساحت‌های فردی و سازمانی است، گفت: ضمن توصیه به مدیران و کارشناسان مدیریت شهری برای طی مسیر مطالعاتی مستمر و هدفمند پیرامون مسئولیت تخصصی خود، از مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین هم درخواست می‌کنم با همکاری پژوهش‌یاران سازمانی، بسته‌های ماهیانه اختصاصی شده از پژوهش‌ها و مطالعات انجام‌شده و در دسترس (اعم از داخلی و خارجی) در پروفایل شبکه مدیریت دانش هر یک از مدیران ارشد، میانی و پایه؛ ارسال و در به‌روزرسانی دانش و اطلاعات تخصصی مدیران اهتمام ورزند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: مدیریت پژوهش سازوکاری برای تشویق بدوی و تعهد نهایی در اهتمام مدیران و کارشناسان ستادی به مطالعه جست‌وجو، پیش‌بینی و تدوین کند.

وی اظهار کرد: در اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری امکان کشف و خلق فرصت‌های درآمدی وجود دارد که متأسفانه بر اثر نبود دانش، بی‌توجهی و یا کم‌توجهی به آن فرصت‌های پنهان، با سازمان‌ها و شرکت‌های زیان‌ده و غیر بهره‌ور مواجه هستیم.

نباتی‌نژاد تصریح کرد: از طرف دیگر قیمت تمام‌شده خدمات تخصصی آن سازمان‌ها و شرکت‌ها در مقایسه با رقبای مستقیم و غیرمستقیم‌شان بسیار بالا است؛ امری که نیاز به واکاوی دقیق دارد.

وی افزود: بنابراین، ضمن تأکید بر اهتمام مدیران جدید یا ابقاء شده سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری، از مدیریت هماهنگی امور مناطق و سازمان‌ها می‌خواهم که طراحی الگوی کسب‌وکار همه سازمان‌ها و شرکت‌ها در بستر شرایط نوین و با بهره‌گیری از همه دارایی‌های بالقوه و بالفعل مالی، دانشی، سازمانی و ارتباطی در دستور بازطراحی و پیاده‌سازی قرار گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: متأسفانه نارضایتی شماری از ارباب‌رجوع مدیریت شهری از خط مقدم پاسخ به درخواست‌ها، در بخش‌هایی از مناطق و سازمان‌ها مرتباً به شورا واصل می‌شود، ضمن درخواست از مدیران شهری برای مراقبت بر این موضوع، از معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی درخواست دارم علاوه بر راهبری بندهای قبلی اشاره شده، با استفاده از ابزارهای نوین و فناورانه، سازوکار پرداخت‌های تشویقی و فراتر از حقوق حقه کارکنان صفی را مبتنی بر رضایت عملکرد اعلام‌شده از طرف ارباب‌رجوع تعریف کنند و تدبیری بیاندیشند تا عدم رضایت از عملکرد معدودی از نیروها به پای کل مدیریت شهری نوشته نشود.

کد خبر 549146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.