حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب افزایش قیمت کالاها می‌شود

یک کارشناس اقتصادی در رابطه با تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر قیمت کالاها گفت: قیمت برخی از کالاها که مواد اولیه آن با دلار تأمین می‌شده با کاهش قیمت دلار کاهش خواهد یافت؛ اما قیمت کالاهایی که تا کنون ارز ترجیحی دریافت می‌کرده افزایش می‌یابد.

امیر هرتمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به روند مذاکرات و تأثیر آن در قیمت دلار، اظهار کرد: مشخص نیست کاهش قیمت دلار ناشی از مذاکرات تا کجا ادامه می‌یابد! قیمت واقعی دلار بین ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان بوده و اگر ایران به توافقات دست یابد، شاهد این قیمت برای دلار خواهیم بود.

وی افزود: قیمت برخی کالاها در این مدت بیش از حد افزایش یافته است که که به طور حتم در آینده کاهش خواهد یافت؛ به عنوان نمونه قیمت ماشین‌های خارجی که براساس نرخ دلار محاسبه شده و افزایش توجیه‌ناپذیری تجربه کرد پس از کاهش قیمت دلار کاهش خواهد یافت.

قیمت آهن، فولاد و انواع یوتیلیتی کاهش خواهد یافت

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت طلا هم براساس دلار افزایش یافته و متأثر از آن کاهش یا افزایش خواهد یافت، گفت: قیمت آهن، فولاد و انواع یوتیلیتی کاهش خواهد یافت.

هرتمنی اضافه کرد: به‌رغم آنکه دولت اعلام کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی‌شود، به نظر می‌رسد در عمل، ارز ترجیحی حذف خواهد شد.

قیمت کالاهای اساسی افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: قیمت برخی از کالاها از جمله گندم، آرد و دارو با این ارز محاسبه می‌شود. قرار نبود ارز ۴۲۰۰ تومانی در عمل برای این کالاها حذف شود، بلکه دولت موظف شده از محل فروش ارز ترجیحی مابه‌التفاوت قیمت این کالاها را تأمین کند. در طول زمان و بدون توجه به تغییرات قیمت دلار، قیمت این کالاها نیز افزایش خواهد یافت.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت نان و گندم توجیه‌پذیر نیست و فقط برای کمک به معیشت مردم در این سطح نگه داشته شده است، گفت: برخی از کالاهای واسطه‌ای از جمله برنج وارداتی هم با دلار ۱۰ تا ۱۲ محاسبه می‌شده که اگر این ارز حذف شود قیمت آن افزایش خواهد یافت. قیمت برخی از کالاها که مواد اولیه آن با دلار تأمین می‌شده با کاهش قیمت دلار کاهش خواهد یافت، اما قیمت کالاهایی که تا کنون ارز ترجیحی دریافت می‌کرده افزایش می‌یابد.

هرتمنی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران برای بهبود به انگیزه تولید، بهبود شرایط کسب و کار و تثبیت وضعیت بازار نیازمند است که مسائل سیاسی هم بر آن تأثیرگذار است.

کد خبر 549141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.