لزوم همکاری سازمان تامین اجتماعی برای حل مشکلات کارکنان دانشگاه اصفهان

نماینده کارکنان دانشگاه اصفهان در خصوص مشکلات، چالش‌ها و موانع کارکنان دانشگاه در ارتباط با سازمان تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _۲۶ دی‌ماه_ اسماعیل شمس، در نشست هم اندیشی تأمین اجتماعی و دانشگاه اصفهان در خصوص ارتباط دانشگاه و سازمان تأمین اجتماعی برای حل مشکلات، چالش‌ها و توسعه بیشتر خدمات، اظهار کرد: مراودات سازنده‌ای باید بین سازمان تأمین اجتماعی و دانشگاه اصفهان وجود داشته باشد؛ شفاف‌سازی فرآیندها و روشن شدن مسیرها رفع موانع و مشکلات کمک می‌کند و این مسیری است که سازمان تأمین اجتماعی تلاش کرد تا در آن گام بردارد لازم است بدانیم حل مسائل اساس کار است.

وی ادامه داد: بر اساس قوانین موجود باید حمایت‌های لازم از کارکنان دانشگاه انجام شود و نباید محدودیت‌ها و چالش‌ها به ویژه در زمینه مرخصی زایمان، مشکلات کارمندان پیمانی دانشگاه، موانعی که درباره مأموریت‌های هیئت‌های علمی در سفرهای پژوهشی و برخی از مرخصی‌های دیگر وجود دارد، سبب شود تا کارکنان دانشگاه از برخی از حقوق خود در سازمان تأمین اجتماعی محروم شوند.

نماینده کارکنان دانشگاه اصفهان افزود: سازمان تأمین اجتماعی باید از کارکنان دانشگاه حمایت کند تا مشکلات حل شود، البته برای برقراری عدالت برخی قوانین نیاز به بازنگری دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس تبصره دو ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه، تمام مسئولیت‌ها و اختیارات مربوط به دستگاه‌های اجرایی دولتی و عمومی صندوق‌ها و نهادهای فعال در حوزه بیمه‌های حمایتی و امدادی نظام از وزرا مربوطه یا بالاترین مقام مسئول آنها به وزیر رفاه و تأمین اجتماعی تفویض می‌شود.

شمس اضافه کرد: با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشور در مجموعه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی است، انتظار می‌رود در این وزارت‌خانه تدبیر لازم برای اجرای ماده ۲۹ قانون اساسی به کار گرفته شود. در تمام قوانین کشوری اعضای هیئت علمی و در ماده یک احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور تمامی دانشگاه از نظر استخدام قوانین اداری تابع قوانین عمومی کشور نیست و بر اساس آئین‌نامه‌های مصوب هیئت امنا اداره می‌شوند و انتظار می‌رود سازمان تأمین اجتماعی به این مورد توجه داشته باشد تا چالش‌های موجود در این زمینه رفع شود.

وی تاکید کرد: بر اساس تبصره یک بند (ج) ماده چهار قانون تأمین اجتماعی؛ وزارت رفاه و تأمین اجتماعی مکلف به تدوین و اخذ تصویب آئین‌نامه‌ای بوده است که این کار انجام نشده و برخی از مشکلات دانشگاه به همین دلیل است. بنابراین لازم است توجهات لازم در این خصوص انجام تا مشکلات و موانع رفع شود. اگر در این دستورالعمل شرایط خاص دانشگاه در نظر گرفته شود و یا اگر سازمان تأمین اجتماعی همان نگاه مثبت حاکم بر امور را به این مورد تعمیم دهد، پرداخت حقوق ایام مرخصی زایمان همکاران حل خواهد شد.

نماینده کارکنان دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مطالبات کارکنان دانشگاه در خصوص همکارانی که به دلیل شرایط کاری و یا حتی گاهی به دلیل اشتباهات اداری حق بیمه‌شان به طور کامل پرداخت نشده است و یا برای مدتی حق بیمه آنها در نظر گرفته نشده است؛ برای تحقق این مطالبه باید با تأیید دانشگاه نسبت به اخذ حق بیمه آن‌ها اقدام شود تا مشکلات این گروه از کارکنان دانشگاه اصفهان نیز رفع شود.

وی افزود: اشکالات متعددی در قوانین وجود دارد و گاهی قوانین بدون وجه به سایر قوانین تغییر کرده و این تغییرات سبب ایجاد مشکلاتی می‌شود که لازم است به طور کلی در قوانین بازنگری شود تا موانعی که به وجود آمده برطرف شود. با توجه به عزم دولت برای اصلاح مبانی پرداخت حقوق نیاز است به مسئله بیمه بازنشستگی رفاه نیز در این زمینه توجه شود.

شمس اضافه کرد: دانشگاه اصفهان به عنوان یک دانشگاه جامع با رشته‌های مختلف و پتانسیل بالایی که در آن وجود دارد می‌تواند برای انجام کارهای پژوهشی به مسائل بیمه و تأمین اجتماعی ورود پیدا کند و امید است که از این پتانسیل بهترین استفاده شود تا شاهد نتایج مؤثر و کارآمد آن باشیم.

کد خبر 549139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.