بیوگرافی محمدرضا یزدانی‌خرم از فدراسیون کشتی تا والیبال+ علت فوت

محمدرضا یزدانی‌خرم که سال‌ها ریاست فدراسیون‌های کشتی و والیبال را بر عهده داشت و باعث پیشرفت‌های زیادی در این دو رشته ورزشی شد، صبح امروز درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا یزدانی‌خرم متولد سال ۱۳۲۶ بود. او از از سال ۱۳۶۸ تا مردادماه سال ۱۳۸۵ رئیس فدراسیون والیبال و از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۰ نیز ریاست فدراسیون کشتی ایران را بر عهده داشت.

دوران کودکی محمدرضا یزدانی‌خرم

وی در تهران متولد شد و ورزش را از باشگاه دخانیات، باشگاهی که مرحوم تختی هم برای تمرین به آنجا می‌رفت با کشتی شروع کرد. یزدانی‌خرم در ابتدا به مدت دو سال کشتی کار کرد و سپس به سراغ ژیمناستیک رفت.

یزدانی‌خرم در مصاحبه‌ای گفته بود: در زمان ما ورزشکار هر رشته‌ای بودی باید ژیمناستیک و دو و میدانی کار می‌کردی تا در رشته خودت موفق شوی. این مسئله حسن بزرگی داشت که باعث شد ورزشکاران ما بدن‌های آماده‌ای داشته باشند و پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کنند. در عرصه ورزش هیچگاه در حد تیم ملی نبودم اما علاقه‌مند بودم و تمریناتم را پیگیری می‌کردم.

ورود یزدانی خرم به عرصه مدیریت ورزش

در زمان ریاست محمدحسن غفوری‌فرد بر سازمان تربیت بدنی از یزدانی‌خرم دعوت شد تا با تزریق پول در رشته والیبال تغییرات رو به رشدی ایجاد کند. یزدانی خرم و گروهی از مدیران صنعتی کشور وارد ورزش شدند تا ورزش‌های مختلف را از حالت آماتوری به نیمه حرفه‌ای برسانند.

یزدانی‌خرم در خصوص هدف ورود مدیران صنعتی به ورزش، گفته است: تا قبل از حضور ما در فدراسیون‌های مختلف می‌گفتند ورزشکاران ایرانی فقط در رشته‌های انفرادی مدال‌آور هستند و نمی‌توانند در رشته‌های جمعی مقامی به دست بیاورند؛ ما آمده بودیم این تابو را در ورزش ایران و این باور را در ورزش دنیا بشکنیم.

تغییر و تحول در ورزش والیبال

محمدرضا یزدانی خرم در اولین قدم با ایوان بوگانیکف صحبت کرد و کار را به صورت کاملاً علمی آغاز کرد و به کمک بوگانیکف، با استعدادیابی از سطح مدارس و پرورش این استعدادها بازیکنان قدبلند بسیاری جذب والیبال کشور شد. در ادامه حضور مربی بدنساز، مربی تکنیک، مربی تاکتیک و سایر عوامل کادر فنی در تمرینات تیم‌های بزرگ الزامی شد.

یزدانی‌خرم در این خصوص، گفته است: در کل یک کار اصولی و پایه‌ای صورت گرفت تا بتواند والیبال ما به بار بنشیند و در هر عرصه‌ای که حضور داشتیم، تأثیرگذار شویم؛ تأثیری که نمود عینی آن را در نتایج تیم ملی در رقابت‌های آسیایی و جهانی می‌توان مشاهده کرد.

کولاکوویچ از دید یزدانی‌خرم

یزدانی خرم در یک گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا کولاکوویچ مقصر ناکامی تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی جهان است یا خیر؟ گفته است: کولاکوویچ مربی درجه دو و سه جهان است. اگر تیمی در سطح جهان می‌خواهیم باید از مربی در سطح یک جهان استفاده کنیم وگرنه که مربیان داخلی از کولاکوویچ کمتر نیستند.

تقابل محمدرضا یزدانی‌خرم با نایب رئیس خود بر سر ریاست فدراسیون

یزدانی‌خرم در مصاحبه‌ای اظهار کرده است: هیچ وقت زیر بار انتخاب یک نایب رئیس تحمیلی نرفتم. هر دو باری که این اتفاق رخ داد، سازمان با من به مشکل خورده بود و قصد داشتند یک نفر را جلوی من بگذارند و چه کسی بهتر از نایب رئیس یک فدراسیون. در نتیجه دو بار زیر پای نایب رئیس‌های من نشستند و سعی کردند کاری کنند آنها علیه من جبهه بگیرند و در انتخابات من را شکست دهند که هر دو بار ناکام بودند.

بیوگرافی محمدرضا یزدانی‌خرم از فدراسیون کشتی تا والیبال+ علت فوت

کارنامه مدیریت یزدانی‌خرم در فدراسیون والیبال

یزدانی‌خرم در سال ۱۳۷۲ توانست پس از چهار سال تلاش در ایران در اجلاس سالیانه کنفدراسیون والیبال آسیا (اِی وی سی) در حضور ۲۹ کشور با ۲۸ رأی به عنوان عضو هیئت رئیسه در آید. یزدانی‌خرم از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۸۵ سکان هدایت فدراسیون والیبال را بر عهده داشت با برگزاری لیگ‌های منظم، آوردن مربیان خارجی برای تیم ملی جوانان و نوجوانان و گرفتن بودجه و تجهیزات برای فدراسیون والیبال توانست پیشرفت پایه‌ای را متوجه والیبال ایران سازد. در دوره ریاست وی، فدراسیون والیبال در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ و ۱۳۸۱ به عنوان بهترین فدراسیون ورزشی ایران انتخاب شد.

رو در رویی یزدانی‌خرم و علیرضا دبیر در انتخابات ریاست فدراسیون کشتی

یزدانی‌خرم با اشاره به شایعه نداشتن شانس برای ریاست فدراسیون کشتی در صورت حضور دبیر، گفته است: شاید این گونه بود. به هر روی یادم هست در آن سال علیرضا دبیر به خاطر اینکه دو سال کمتر از سن قانونی برای شرکت در انتخابات سن داشت، موفق به انجام این کار نشد و نتوانست در انتخابات شرکت کند.

حضور یزدانی‌خرم در فدراسیون کشتی

یزدانی‌خرم اظهار کرده است: من با میل و رغبت خودم کشتی را انتخاب نکردم بلکه علی‌آبادی به زور من را به سمت کشتی هل داد؛ با این استدلال که والیبال یک مدال دارد و کشتی چهارده مدال، به من گفت کشتی مهم‌تر از والیبال است، برو به فدراسیون کشتی و کاری کن که این ورزش بیش از پیش مدال‌آور باشد. من هم باید از تصمیمی که گرفته شده بود اطاعت می‌کردم. باور کنید اصلاً مایل نبودم در مجمع فدراسیون کشتی رأی بیاورم. در این خصوص هیچ فعالیتی هم نکردم ولی خوب تصمیمی بود که گرفته شده بود و اتفاقی بود که رخ داد.

حاصل کار یزدانی‌خرم در فدراسیون کشتی

در کشتی آزاد چند اتفاق ناخوشایند پی در پی باعث شد تا ایران از سکوهای قهرمانی دور شود اما مدال‌های متعددی که در کشتی فرنگی برای ایران کسب شد.

راهکار یزدانی‌خرم برای جلوگیری از روبه‌رو شدن با ورزشکاران اسرائیلی

یزدانی‌خرم در مصاحبه‌ای گفته است: رویه‌رو نشدن ورزشکاران با اسرائیل خط قرمز نظام ماست. ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و به همین علت ورزشکارانش هم در هیچ مسابقه و تورنمنتی نباید با آنان روبه‌رو شوند.

برکناری یزدانی‌خرم توسط رئیس جمهور سابق

یزدانی خرم در گفت‌وگو با روزنامه ارگان موتلفه یک مصاحبه انتقادی از انحصارطلبی دولت در عرصه ورزش داشت که شخص احمدی‌نژاد با اطلاع از این قضیه دستور عزل وی را صادر کرد و به بهانه دو شغله بودن، یزدانی‌خرم را از فضای مدیریت ورزشی دور کرد.

یزدانی‌خرم در مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع اظهار کرده است: دولت احمدی‌نژاد هیچ نقدی را تحمل نمی‌کرد و حاضر نبود در این مورد هیچ گذشتی کند. احمدی‌نژاد فقط به خاطر یک مصاحبه انتقادی دستور عزل من را صادر کرد و تا آخر هم موضوع را شخصاً پیگیری کرد. خبر دارم خود احمدی‌نژاد دوست داشت رئیس فدراسیون فوتبال شود و بعداً وقتی از ممانعت قانونی نهادهایی مثل فیفا مطلع شده بود در این باره تغییر موضع داد و تلاش کرد علی‌آبادی رئیس فدراسیون فوتبال شود که این اتفاق هم در نهایت رخ نداد.

بیوگرافی محمدرضا یزدانی‌خرم از فدراسیون کشتی تا والیبال+ علت فوت

صحبت‌های یزدانی خرم در خصوص علیرضا حیدری و مهندس خلیلی

یزدانی‌خرم در مصاحبه‌ای گفته است: در مورد مهندس خلیلی که گفتم این بنده خدا گناهی نداشت و خام وعده و وعیدهای سازمان تربیت‌بدنی شده بود. اتفاقاً یادم هست از زبان بچه‌های رسانه‌ای شنیدم او با پشت پرده سازمان تربیت‌بدنی بسته تا من را عزل کند. در مورد به‌کارگیری صنعتکاران و علیرضا حیدری در فدراسیون کشتی هم من هیچ گاه در چیدمان نفراتم به میزان ارادت فرد نسبت به خودم توجه نکردم بلکه کارایی‌ها را سنجیدم و نفر انتخاب کردم. اگر می‌بینید گاهی اوقات مجبور شده‌ام با نیروهای مخالف خودم هم کار کنم به این دلیل نبوده که می‌خواستم صداهای مخالف را خفه کنم بلکه دوست داشتم همیشه بهترین‌ها را در اختیار داشته باشیم و با یک مجموعه لایق به کارم ادامه دهم. اگر این گونه نبود هرگز موفق نمی‌شدم در مدیریت ورزش برای خودم آبرو و اعتبار کسب کنم. البته اگر آبرویی داشته باشم زیر سایه ارادت به ائمه و کمک همین دوستانی است که شما از آنها به عنوان مخالف نام می‌برید.

صحبت‌های یزدانی‌خرم در خصوص راز و رمز و گرفتن رأی اعتماد از مجمع‌های ورزشی

یزدانی‌خرم اظهار کرده است: راز و رمز رأی گرفتن از مجمع‌های ورزشی فقط کار کردن است و کار کردن. وقتی می‌بینند از جان و دل مایه می‌گذاری و برای موفقیت رشته‌ای که ریاست آن را برعهده داری از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نمی‌کنی ناخودآگاه به طرف شما جذب می‌شوند و به تلاش‌هایی که کرده‌ای احترام می‌گذارند وگرنه من نه برای رأی آوردن هیچ گاه خرج کرده‌ام و نه این و آن را دیدم تا به من رأی بدهند. احتیاجی هم به این حرف‌ها نبود، کافی بود تو را بشناسند و توانایی‌هایت را باور کنند.

کفاشیان و کی‌روش از نظر محمدرضا یزدانی‌خرم

وی در مصاحبه‌ای گفته است: کی روش مربی بزرگی است اما هر چه هست یک مربی خارجی تحت قرارداد فدراسیون است و باید رئیس و مرئوس در این ارتباط از هم تفکیک شوند. من دوست ندارم مربی خارجی آقا بالا سرم باشد. حاضر نیستم به فرودگاه بروم و یک مربی را قلمدوش خودم کنم و بیاورم پایین پله‌ها. خیر، من به این شیوه کار اصلاً اعتقاد ندارم و بر این باورم که فدراسیون است که باید در مورد یک مربی خارجی تصمیم گیرنده باشد. باور کنید هر مربی خارجی که با من کار می‌کرد برای ملاقات با من باید دو ساعت صبر می‌کرد و از قبل وقت می‌گرفت، نه اینکه بروم با او عکس یادگاری بیندازم.

بیوگرافی محمدرضا یزدانی‌خرم از فدراسیون کشتی تا والیبال+ علت فوت

یزدانی‌خرم و دوستان بانفوذ و پولدار

وی در مصاحبه‌ای در پاسخ به خبرنگار در مورد اینکه هر زمان که به فدراسیونی می‌رود پول هم روانه می‌شود، گفته است: فقط بحث رفقای بانفوذ نیست بلکه موضوع جلب علاقه‌مندی جامعه و کارخانه‌های صنعتی بزرگ برای سرمایه گذاری در یک رشته ورزشی است. وقتی مشاهده می‌کنند از جان و دل مایه می‌گذاری حتماً کمک حالت می‌شوند. تا به حال شنیده‌اید من از بی‌پولی گلایه کنم؟! هیچکس نشنیده چون با گلایه کردن مشکلی حل نمی‌شود. فقط باید دل بسوزانی و کار کنی تا مشکل حل شود.

نظر یزدانی‌خرم در خصوص سازمان تربیت و وزارت ورزش و جوانان

یزدانی خرم در خصوص این موضوع، گفته است: وزارتخانه در میان مجموعه‌های تحت امر رئیس جمهور یک تعریف ثابت دارد که هر مقوله‌ای باید در چارت آن گنجانده شو، از جمله خود ورش. خوب طبعاً در چنین شرایطی ترجیح می‌دهیم سازمان تربیت بدنی باشد تا فقط زیر نظر رئیس جمهور مدیریت شود و به همان مرجع هم پاسخگو باشد. در این شرایط جذب سرمایه بهتر صورت می‌گیرد و کارها سریع‌تر پیش می‌رود. کاش وزارت ورزش و جوانان دوباره سازمان تربیت بدنی می‌شد تا مجدداً در همان حال و هوای سابق نفس بکشد.

دیدار داورزنی و یزدانی‌خرم

محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال یکشنبه _۲۱ آذرماه ۱۴۰۰_ با حضور در منزل محمدرضا یزدانی‌خرم ضمن عیادت از رئیس اسبق فدراسیون‌های والیبال و کشتی با وی به گفت‌وگو نشست.

تندیس چهره محمدرضا یزدانی‌خرم

کمیته ملی المپیک در طی مراسمی که در موزه ورزش برگزار شد، تندیس‌هایی از چهره محمدرضا طالقانی، محمدرضا یزدانی‌خرم ۲ تن از رؤسای سابق فدراسیون کشتی و حمید سوریان، پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران رونمایی کرد.

این تندیس‌ها در ابعاد کوچک رونمایی شد و مسئولان کمیته المپیک وعده دادند تا در آینده‌ای نزدیک از تندیس‌های اصلی این سه چهره در موزه ورزش رونمایی شود.

بیوگرافی محمدرضا یزدانی‌خرم از فدراسیون کشتی تا والیبال+ علت فوت

درگذشت محمدرضا یزدانی‌خرم

محمدرضا یزدانی خرم ساعت ۳ بامداد یک‌شنبه _۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۰_ به دلیل به دلیل بیماری عروقی و کهولت سن در منزلش، درگذشت. یزدانی‌خرم مدتی پیش به علت بیماری عروقی در بیمارستان بهمن بستری شده بود.

زمان و مکان تشییع پیکر یزدانی‌خرم

مراسم تشییع یزدانی‌خرم دوشنبه _۲۷ دی ماه_ ساعت ۱۰ صبح در سالن فدراسیون والیبال برگزار خواهد شد. مراسم خاکسپاری نیز در قطعه ۱۰۳ بهشت زهرا انجام می‌شود. مراسم ترحیم یزدانی‌خرم از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ چهارشنبه _۲۹ دی‌ماه_ در مسجد باب‌الحوائج (انتهای اشرفی اصفهانی) برگزار خواهد شد.

کد خبر 549106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.