افزایش قیمت بنزین به نفع کشور است؟

افزایش قیمت تدریجی قیمت بنزین به جای شوک‌های شدید و اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی می‌تواند به عنوان راهکارهایی برای حل مشکل بنزین به کار برده شود. دولت‌ها در آینده نزدیک ناگزیر به انتخاب راهکاری برای واقعی کردن قیمت بنزین خواهند شد و همه حامل‌های انرژی به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که ایمان کرمی، کارشناس مسائل اقتصادی در اختیار خبرگزاری ایمنا، قرار داده است: بر اساس گفته یکی از مسئولان کشور، قیمت بنزین یک دلار بوده و دولت مابقی هزینه هر لیتر از آن را به صورت یارانه به مردم پرداخت می‌کند. از جهتی این گفته صحیح و از جهاتی نادرست است. قیمت جهانی بنزین به صورت میانگین ۱.۰۴ دلار بوده و در برخی از کشورها بالاتر و یا در برخی از آنها پایین‌تر از این قیمت است.

با احتساب قیمت بنزین یک‌هزار و ۵۰۰ تومانی، بنزین در ایران ۰۶. دلار و به طور میانگین قیمت بنزین جهانی ۱۰ برابر بیشتر از ایران است، اما بابید توجه داشت میانگین درآمد ایرانیان به میانگین جهانی نزدیک نیست که بتوان قیمت بنزین را به قیمت جهانی نزدیک کرد.

میانگین حقوق در آمریکا معادل ۴۶۰۰ دلار و برابر حدوداً ۱۲۵ میلیون تومان است، هرگاه میانگین حقوق ایرانیان به میانگین جهانی نزدیک شد می‌توان هزینه‌های کشور را بر حسب دلار محاسبه کرده و قیمت انواع کالاها به نرخ‌های جهانی نزدیک کرد اما در شرایط فعلی که درآمد مردم ریالی است و تناسبی با درآمدهای جهانی ندارد، حذف یارانه انرژی با هدف جلوگیری از قاچاق، فشار مضاعفی به مردم وارد می‌کند.

قیمت بنزین و گازوئیل نسبت به کشورهای همسایه ارزان است و همین موضوع منجر شده بیشترین کالایی که از داخل به خارج کشور قاچاق می‌شود، سوخت باشد. برابر شدن نرخ بنزین در داخل و خارج از کشور به عنوان راهکاری برای جلوگیری از قاچاق مطرح می‌شود به طوری که دیگر قاچاق به صرفه نبوده و متوقف شود، اما افزایش قیمت بنزین نیز به دلیل شرایط معیشتی مردم میسر نبوده و صرفاً باید با افزایش میزان تدابیر امنیتی می‌توان از قاچاق بیشتر جلوگیری کرد.

یکی از بهترین راهکارهایی که برای حل این مشکل می‌توانست به کار برده شود، افزایش تدریجی قیمت بنزین است که تاکنون توجهی به آن نشده است. با تشدید تحریم‌ها ارتباط ایران با کشورهای جهان بسیار محدود شد، درآمد دلاری مردم کاهش یافت و میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور به صفر نزدیک شد. قیمت بنزین در دنیا افزایش پیدا نکرده است اما وجود تحریم‌ها منجر به کاهش ارزش پولی ملی ایران شد، در این شرایط قیمت بنزین افزایش نیافت در صورتی که ارزش جهانی آن افزایش یافته بود بنابراین قاچاق این کالا بسیار پرسود شده و افزایش یافت.

درمان هر یک از مشکلات موجود تبعاتی را به دنبال خواهد داشت؛ اگر قیمت بنزین متناسب با تورم رشد پیدا می‌کرد هیچ‌گاه شاهد شوک‌های افزایش قیمت نبودیم، اما اکنون اگر دولت قیمت بنزین را افزایش دهد شاهد اعتراض عمومی مردم و تشدید مشکلات معیشتی برای آنها خواهیم بود، در مقابل اگر قیمت بنزین افزایش نیابد هر ساله بر هزینه‌های دولت افزوده می‌شود.

نبود ارتباط با دنیا شاید بزرگ‌ترین معضل کشور در در شرایط فعلی باشد، اگر شرایط اقتصادی به گونه‌ای شود که شرکت‌های خارجی در ایران سرمایه‌گذاری کنند و میزان ورود ارز به کشور افزایش یابد، یا بتوان راحت‌تر و با حجم بالاتر نفت را فروخت، تورم هم بهتر کنترل شده، فرصت‌های شغلی افزایش یافته و بیکاری کاهش می‌یابد.

زمانی که افراد شغل و درآمد خوب داشته باشند فقر کمتر می‌شود؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین معضلات ایران در سال‌های پس از انقلاب تحریم‌های اقتصادی بوده است، ما نیازمند ورود تکنولوژی و سرمایه‌گذار به بدنه اقتصاد و نیازمند ارتباط و تعامل با دنیا هستیم.

افزایش قیمت تدریجی قیمت بنزین به جای شوک‌های شدید و اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی می‌تواند به عنوان راهکارهایی برای حل مشکل بنزین به کار برده شود، دولت‌ها در آینده نزدیک ناگزیر به انتخاب راهکاری برای واقعی کردن قیمت بنزین خواهند شد و همه حامل‌های انرژی به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود.

کد خبر 549028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.