آیا تست‌ کرونا قادر است سویه‌های مختلف ویروس کرونا را تشخیص دهد؟

به نظر می‌رسد که با استفاده از توالی‌یابی ژنوم می‌توان گونه‌های متفاوت ویروس کرونا را تشخیص داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا با گذر زمان بارها و بارها جهش پیدا کرده است، جدیدترین گونه ویروس کرونا که اومیکرون نام دارد به میزان قابل توجهی شیوع پیدا کرده است و افراد زیادی را درگیر کرده است. دلتا و اومیکرون هر دو گونه‌های نگران کننده ویروس کرونا هستند، در حالی که میزان انتقال‌پذیری گونه اومیکرون بسیار بیشتر است و باعث بروز علائم خفیف بیماری می‌شود.

گونه اومیکرون ویروس کرونا چه تفاوتی با گونه دلتا دارد؟

گونه اومیکرون ویروس کرونا در مقایسه با گونه دلتا خفیف‌تر است اما انتقال‌پذیری آن بیشتر است. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که میزان سرایت گونه اومیکرون ۴.۲ برابر بیشتر از گونه دلتا است. علاوه بر این، محققان معتقد هستند که گونه اومیکرون ویروس کرونا ایمنی ایجاد شده پس از دریافت واکسن کرونا یا بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ را خنثی می‌کند. گروهی از محققان فرانسوی با انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که میزان انتقال‌پذیری گونه اومیکرون ویروس کرونا ۱۰۵ درصد بیشتر از گونه دلتا است، بنابراین می‌تواند در مدت زمان کوتاهی افراد زیادی را درگیر کند.

آیا علائم گونه اومیکرون ویروس کرونا با علائم گونه‌های دیگر متفاوت است؟

از زمان آغاز شیوع گونه اومیکرون ویروس کرونا محققان به این نتیجه رسیدند که علائم این گونه جدید متفاوت از گونه‌های دیگر است. زمانی که اومیکرون برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، متخصصان اعلام کردند که این گونه جهش یافته باعث بروز علائم شدید بیماری نمی‌شود و معمولاً افراد آلوده به این سویه علائمی مانند خارش گلو و تب خفیف را تجربه می‌کنند که با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند.

آیا می‌توان گونه‌های مختلف ویروس کرونا را با توجه به علائم آن‌ها از یکدیگر تشخیص داد؟

با وجود اینکه علائم بیماری کووید -۱۹ از فردی به فرد دیگر متغیر است اما متخصصان معتقد هستند که افراد مبتلا به گونه اومیکرون ویروس کرونا از دست دادن حس بویایی یا چشایی را تجربه نمی‌کنند، در حالی که افراد مبتلا به گونه‌های دیگر معمولاً دچار این علائم می‌شوند. گونه دلتا ویروس کرونا باعث بروز علائم شدید بیماری می‌شود، در حالی که گونه اومیکرون خطر بروز نوع شدید بیماری و بستری شدن در بیمارستان به دلیل کاهش سطح اکسیژن خون را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، پزشکان اعلام کرده‌اند که گونه اومیکرون ویروس کرونا باعث بروز مشکلات تنفسی نمی‌شود زیرا این گونه بیشتر در گلو تکثیر پیدا می‌کند. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا تفاوت گونه‌های مختلف ویروس کرونا مشخص شود.

آیا تست کرونا قادر است گونه‌های مختلف کرونا را تشخیص دهد؟

هر دو آزمایش آنتی‌ژن و مولکولی می‌تواند وجود ویروس کرونا را صرف نظر از نوع آن در بدن تشخیص دهد. ارائه نتیجه آزمایش مولکولی به زمان بیشتری نیاز دارد، در حالی که نتیجه آزمایش آنتی‌ژن در بازه زمانی بسیار کوتاهی مشخص می‌شود. در حال حاضر، برای تشخیص بیماری کووید -۱۹ از تست‌های آنتی‌ژن سریع و PT-PCR استفاده می‌شود. به منظور مشخص کردن اینکه آیا فرد به گونه اومیکرون ویروس کرونا مبتلا شده است یا خیر، به تجزیه و تحلیل ژنتیکی نیاز است که ممکن است ارائه نتیجه آن بین چهار تا پنج روز طول بکشد.

نقش توالی‌یابی ژنوم در تشخیص انواع گونه‌های ویروس کرونا چیست؟

توالی‌یابی ژنوم به این معنا است که ژنوم ویروسی و ساختار ژنتیکی ارگانیسم ویروس پس از انجام تست PCR توالی‌یابی می‌شود و بر اساس آن مشخص می‌شود که فرد به گونه اومیکرون یا دلتا ویروس کرونا مبتلا شده است. پس از انجام آزمایش PCR، سه ژن مربوط به قسمت‌های مختلف ویروس مانند اسپایک، نوکلئوکپسید یا ناحیه داخلی و پوسته خارجی آن مورد بررسی قرار می‌گیرند. در صورتی که PCR ژن اسپایک مثبت باشد، احتمالاً فرد دچار گونه اومیکرون نشده است و درگیر گونه در حال شیوع دلتا شده است. البته متخصصان اعلام کرده‌اند اگر PCR ژن اسپایک منفی باشد، لزوماً نشان دهنده این نیست که فرد به گونه اومیکرون ویروس کرونا مبتلا شده است.

کد خبر 549002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.