تکلیف گروه خودرویی با برجام چیست؟

در ماه‌های اخیر گفته شد که اگر مجددا توافق شکل گیرد احتمال اینکه گروه خودرویی و بانکی رشد خوبی را تجربه کند وجود دارد. چند روزی این دو گروه مثبت می‌شوند و حرکت خوبی را انجام می‌دهند اما بازار ناگهان شاهد ریزش شدید این دو گروه است و به دنبال آن اصلاح می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۱۱ هزار ۶۳۰ واحدی به سطح ۱ میلیون ۳۲۲ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش سه هزار و ۵۷۳ واحدی در سطح ۳۵۰ هزار ۱۹۷ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۸۷ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۱.۱۰ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۶۸

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۳۱۳

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۱۲ واحدی به سطح ۱۷ هزار ۹۸۷ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۶۲% کاهش یافت.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۹۱

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۷۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۷ هزار ۷۳۷ و ۲۹ هزار ۱۲۸ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵ میلیارد ۳۸ و یک میلیارد ۱۹۸ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

پیش بینی می‌شود تا سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد افت کند.

دعوت از بانک‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه برنامه‌های متعدد سرمایه‌گذاری برای توسعه طرح‌های نفت پیش‌بینی شده است، از مذاکره با بانک‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت خبر داد و گفت: بحث آموزش منابع انسانی در گذشته متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته است؛ امروز نیروهای شاغل در بسیاری از بخش‌ها از جمله بخش‌های مهم عملیاتی ما نیروهای مدت موقت هستند که نیاز است آموزش این نیروها را در نظر بگیریم.

وی افزود: در بخش فناوری حرکت بسیار جدی آغازشده است و این بخش را از حضور روی کاغذ و قوانین، خارج و زنده کرده‌ایم. برای آن با جهاد دانشگاهی حدود ۲۷۵ میلیون دلار و ۱۶ میلیارد تومان قرارداد و تفاهم‌نامه امضا شده است که حدود ۷۵ میلیون دلار و ۱۶ میلیارد تومان آن قرارداد قطعی و مابقی در قالب تفاهم‌نامه است.

فعالان بازار سرمایه نباید نگران آموزش و بخش فضای مجازی باشند

پورابراهیمی در واکنش به اعتراض فعالان بازار سرمایه به پیش‌نویس اصلاحیه قانون اوراق بهادار گفت: موضوعی که اکنون در فضای مجازی منتشر و طرح موضوع شده است، به هیچ عنوان جز مصوبات کمیته تخصصی یا کمیسیون اقتصادی مجلس نیست. این کمیته شامل مرکز پژوهش‌ها، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و تعدادی از نمایندگان فعال بازار سرمایه است. مساله مدنظر نمایندگان مجلس فقط در قالب متنی ۱۶ ماده‌ای بود که با حضور فعالان اقتصادی، رئیس کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و رئیس کانون کارگزاران از آن رونمایی شد و در اختیار فعالان بازار قرار گرفت.

وی افزود: بنابراین در متن رونمایی شده هیچ اشاره‌ای به مساله آموزش و فضای مجازی نشده است. فعالان حاضر در بازار سرمایه نباید نگران صحبت‌های مربوط به آموزش و بخش فضای مجازی باشند؛ زیرا مسائل مطرح شده در کمیته به‌طور حتم در کمیسیون اقتصادی بررسی و بعد از ابلاغ آن در صحن مجلس تبدیل به قانون می‌شود.

عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالا

قنبرپور، عضو هیأت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: طرح وزارت صمت مبنی بر ساماندهی بازار پتروشیمی، متغیرها و مؤلفه‌های زیادی دارد و یکی از آن‌ها به عرضه کلیه محصولات در بورس کالا مربوط می‌شود.

وی افزود: عرضه کلیه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نه تنها به نفع صنایع پایین دستی است، بلکه به سود صنایع بالادستی، مردم و کل اقتصاد و تولید کشور است و باید از طرح وزارت صمت در این زمینه حمایت شود.

اخبار شرکت‌ها

رمپنا: شرکت گروه مپنا در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۷/۳۰ به ازای هر سهم ۳۵۸ ریال سود محقق کرده است. که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد افزایش داشته است «رمپنا» با سرمایه ثبت شده ۴۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ مبلغ ۱۴,۳۱۰,۲۳۸ میلیون ریال سود محقق کرده است. شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ ۵۶,۹۶۱,۶۲۱ میلیون ریال سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲ درصد رشد داشته است.

حسیر: شرکت ریل سیر کوثر در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۱۶۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد افت داشته است.️ «حسیر» با سرمایه ثبت شده ۶۰۲,۹۴۷ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۹۸,۸۶۳ میلیون ریال سود محقق کرده است.

کروی: شرکت توسعه معادن روی ایران طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ از معاملات واگذاری سهام ۷۵,۷۱۰ میلیون ریال سود کسب نموده است کروی با سرمایه ثبت شده ۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ از محل سود سهام محقق شده ۳۵۵,۷۹۱ میلیون ریال درآمد داشته است. شرکت در انتهای آذر ماه چندین شرکت با بهای تمام شده ۳,۷۴۶,۲۹۹ میلیون ریال در پرتفوی بورسی خود داشته که با رشد ۱۰۶% به مبلغ ۷,۷۰۴,۲۹۹ میلیون ریال رسیده است.

ورنا: شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا در دوره سه ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۴۷% و با لحاظ سرمایه جدید به ازای هر سهم ۱۴ ریال سود محقق کرده است.«ورنا» با سرمایه ثبت شده ۱۱,۶۷۵,۱۰۸ میلیون ریال طی عملکرد سه ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ مبلغ ۱۶۰,۵۰۸ میلیون ریال سود محقق کرده است.

اخبار بازارهای جهانی

پلی‌پروپیلن پروپیلن: اسپرد پلی‌پروپیلن پروپیلن در هفته گذشته به دلیل افزایش قیمت ۲.۶ درصدی پروپیلن و کاهش ۱.۸ درصدی پلی‌پروپیلن نسبت به ۳ هفته گذشته، ۴۵ دلار کاهش یافته و به محدوده ۹۵ دلار رسیده است. اسپرد مزبور ۴۸ دلار از میانگین ۱۴۳ دلاری سال جاری کمتر می‌باشد. این اسپرد در سودآوری پتروشیمی‌های جم‌پیلن، پتروشیمی مارون، پتروشیمی شازند مؤثر است.

پلی‌اتیلن: قیمت پلی‌اتیلن سبک خطی، طی هفته منتهی به ۱۷ دی، با کاهش ۲۰ دلاری نسبت به سه هفته گذشته، به محدوده ۱,۱۴۰ دلار رسیده است. در چین، اخبار بد اقتصادی، تجارت پلی‌اتیلن را با مشکل مواجه کرده است. کارخانهHMEL* واحدهای پلی‌اتیلن جدید را در سه ماهه اول ۲۰۲۲ راه اندازی خواهد کرد.

دو شرکت Adnoc* وBorealis اعلام کردند تصمیم به سرمایه گذاری ۶.۲ میلیارد دلاری، برای توسعه کارخانه پتروشیمی Borouge در شهر صنعتی رویس امارات متحده عربی دارند که سالیانه ۱.۴ میلیون تن پلی‌اتیلن تولید می‌کند، انتظار می‌رود پروژه Borouge در سال ۲۰۲۵ عملیاتی شود و شامل ساخت یک کراکر اتان ۱.۵ میلیون تنی و دوکارخانه‌ی پلی‌اتیلن باشد که این سایت را به بزرگترین مجتمع پلی‌اولفین جهان با ظرفیت تولید ۶.۴ میلیون تن در سال تبدیل خواهد کرد.

کاهش ۷.۸ درصدی اتیلن، افزایش اسپرد پلی‌اتیلن و اتیلن را به همراه داشته است. اسپرد مزبور هم اکنون ۱۹۰ دلار می‌باشد.میانگین اسپرد ۹۷ دلاری سال جاری ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. همانطور که مشاهده می‌شود اسپرد مزبور از اواسط تابستان در اغلب هفته‌ها بالاتر از متوسط سال جاری قرار دارد و این امر می‌تواند حاشیه سود شرکت‌های مرتبط را در فصل زمستان بهبود بخشد.

شرکت‌های تاثیرپذیر: پتروشیمی امیرکبیر (۲۰ درصد)، پلیمرآریا ساسول، پتروشیمی شازند (۱۲ درصد)، پتروشیمی مارون (۳۰ درصد)، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی جم (۲۰ درصد).

کد خبر 548954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.