عبور از آتش

فرماندهان و رزمندگان ایرانی در میانه تردید و امید، ۱۹ دی‌ماه به خط شلمچه زدند و عراقی‌ها در جشن پیروزی‌شان در کربلای چهار حسابی غافلگیر شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کربلای پنج، یکی از مهمترین و پر افتخارترین عملیات‌های دفاع مقدس است که در ۱۹ دی‌ماه ۱۳۶۵ با رمز مبارک «یا زهرا (س)»، در منطقه شلمچه و شرق بصره آغاز شدد. شلمچه به لحاظ اهمیت سیاسی و نظامی، به عنوان یکی از معابر رهیاب شهر بصره، همواره در زمره اهداف قوای نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار داشت زیرا در صورت تسلط بر آن منطقه، جمهوری اسلامی ایران می‌توانست برتری خود را در جنگ به اثبات برساند.

در آن عملیات، قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به عنوان قرارگاه مرکزی عملیات، انتخاب شد و قرارگاه‌های کربلا، نجف و قدس هدایت نیروها را بر عهده داشتند. در جریان عملیات، قرارگاه عملیاتی نوح نیز به نیروهای عمل کننده اضافه شد. کربلای پنج، به لحاظ رشادت و مقاومت وصف‌ناپذیر نیروهای ایران در شرایط بس دشوار از یک سو و پیچیدگی دژهای مستحکم دشمن از سوی دیگر، یکی از بزرگترین و مهمترین نبردهای تمام دوران جنگ تحمیلی محسوب می‌شود.

در عملیات مزبور بیش از ۸۰ فروند هواپیما، ۷۰۰ دستگاه تانک و نفربر ،۲۵۰ قبضه توپ صحرایی و ضدهوایی، صدها قبضه انواع ادوات نیمه سنگین ،۱۵۰۰ دستگاه خودرو و مقدار زیادی سلاح سبک و مهمات دشمن منهدم شد. همچنین‌، ۸۱ تیپ و گردان مستقل دشمن منهدم و۳۴ تیپ و گردان نیز آسیب کلی دید. تعداد کشته و زخمی‌های دشمن بالغ بر ۷۴ هزار تن بود و ۲۶۵۰ نفر اسیر گرفته شد. علاوه بر آن ۲۲۰ دستگاه تانک و نفربر ،۵۰۰ دستگاه خودرو، ۸۵ قبضه انواع توپ، هزاران قبضه سلاح‌های سبک و سنگین و مقدار زیادی مهمات نیز به غنیمت نیروهای خودی درآمد.

عملیات کربلای پنج، نتایج مهم و راهبردی در پی داشت. عبور از موانع نفوذناپذیر دشمن در شرق بصره و حضور در حومه شهر به گونه‌ای اهمیت داشت که موجب شد موقعیت سیاسی و نظامی عراق تضعیف و اوضاع جبهه‌های نبرد به سود قوای نظامی ایران تثبیت شود. افزون بر این، تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ افزایش یافت و به تصویب قطعنامه ۵۹۸، _که برای اولین بار تا حدودی نظریات جمهوری اسلامی ایران در آن لحاظ شده بود_ در شورای امنیت سازمان ملل انجامید. همچنین، حضور گسترده نظامی آمریکا و متحدان او در خلیج فارس را به دلیل هراس از پیشروی‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پی داشت.

ارتش بعث تمام توان خود را در عملیات کربلای ۵ به کار گرفته بود

حسین سالمی، تحلیلگر مسائل دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص دستاوردهای عملیات کربلای پنج اظهار می‌کند: عملیات کربلای پنج به صورت واضح جنگ بین ایران و تمام کشورهای قدرتمند حامی رژیم بعث عراق بود، زیرا در این عملیات ارتش بعث تمامی توان نظامی خود را به کار گرفته بود و از پیچیده‌ترین موانع جهت جلوگیری از پیشروی ایران استفاده کرده بود.

وی می‌افزاید: بیش از ۷۰ درصد منطقه عملیاتی کربلای پنج آب‌گرفتگی بود و ارتش عراق نه تنها در مناطق خشکی بلکه در آب نیز از موانع متعددی استفاده کرده بود. بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۹۰ درصد منطقه عملیاتی کربلای پنج مسلح بود.

این تحلیلگر مسائل دفاع مقدس ادامه می‌دهد: پس از پیروزی یگان‌های نظامی ایران در عملیات کربلای پنج، تمام قدرت‌های نظامی جهان به مهارت فرماندهان نظامی ایران پی بردند.

سالمی خاطرنشان می‌کند: پیروزی ایران در این عملیات احتمال سقوط رژیم صدام را تقویت کرد و در این راستا تمامی استکبار جهانی که پشتیبان رژیم بعث عراق بودند با فشار به سازمان ملل خواستار پایان جنگ شدند و تمام شروط ایران را برای قطعنامه ۵۹۸ پذیرفتند.

کربلای پنج عظیم‌ترین عملیات دفاع مقدس بود

محسن نصری، راوی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص عملیات کربلای پنج اظهار می‌کند: ۱۹ دی‌ماه سالروز یکی از عظیم‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس است که در منطقه شلمچه صورت گرفت، دشمن بعد از فتح خرمشهر به مسلح کردن زمین پرداخته بود و همچنین توسط پمپ‌های قدرتمند آب را از اروند رود آب‌گرفتگی‌های بزرگی در این منطقه ایجاد کرده بود.

وی می‌افزاید: استان بصره اهمیت ویژه‌ای برای صدام داشت، بر همین اساس رژیم بعثی عراق از به‌روزترین تجهیزات نظامی در جهت جلوگیری از پیشروی ایران در این منطقه استفاده کرده بود.

این راوی دفاع مقدس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دو هفته پیش از این عملیات یعنی در چهارم دی‌ماه، عملیات کربلای چهار انجام شده بود، دشمن تصور نمی‌کرد ایران قصد عملیات داشته باشد.

نصری خاطرنشان می‌کند: در اثر عملیات کربلای پنج بخش عظیمی از لشکر زرهی دشمن منهدم شد و باعث شد شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از سقوط صدام قطعنامه ۵۹۸ تصویب کند.

کد خبر 548888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.