سد زاینده‌رود ۱۳ درصد آب دارد/ بعید است نیروگاه از مدار خارج شود

مدیر سد زاینده‌رود گفت: در ایستگاه هواشناسی سد زاینده‌رود تا عصر روز ۲۵ دی‌ماه، ۸۰ میلی‌متر بارش ثبت شد. این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی ۸۷ میلی‌متر بارش ثبت شده و می‌توان گفت بارندگی در محل سد زاینده‌رود نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

سیدمجتبی موسوی‌نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با تأثیر بارش‌های اخیر بر حجم آب پشت سد زاینده‌رود اظهار کرد: هنوز برای اظهارنظر درباره اینکه بگوییم بارش‌ها چه تغییری در حجم سد ایجاد کرده، زود است. در ایستگاه هواشناسی سد زاینده‌رود تا عصر روز ۲۵ دی‌ماه، ۸۰ میلی‌متر بارش ثبت شده و این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی ۸۷ میلی‌متر بارش ثبت شده است.

وی افزود: می‌توان گفت بارندگی در محل سد زاینده‌رود نسبت به سال گذشته کاهش یافته است در ایستگاه کوهرنگ نیز تا پیش از بارندگی‌های اخیر، میزان بارش کمتر از سال گذشته و میانگین درازمدت بوده است. البته پس از بارش‌های مناسب اخیر، میزان بارندگی بیشتر از سال گذشته و کمتر از میانگین درازمدت است.

حدود ۱۳ درصد از حجم سد پر است

مدیر سد زاینده‌رود گفت: هم‌اکنون حدود ۱۳ درصد از حجم سد پر بوده و حجم آب پشت سد ۱۶۴ میلیون مترمکعب است. همچنین میزان ورودی آب به سد در پی بارش‌های مناسب سامانه اخیر به ۱۶.۳ مترمکعب بر ثانیه رسیده و خروجی آن ۱۱.۷ مترمکعب بر ثانیه است.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها، بارش‌های زمستان بیشتر از پاییز و کمتر از نرمال برآورد شده است.

موسوی‌نائینی، شدت بارش‌ها و پراکندگی زمانی و مکانی آن، همچنین دمای هوا و میزان تبخیر را در حجم ذخیره آب سد مؤثر دانست.

افزایش مصارف در بالادست سد زاینده‌رود

مدیر بهره‌برداری سد زاینده‌رود تصریح کرد: تا ۲۵ دی‌ماه، متوسط دمای ایستگاه هواشناسی این سد، حدود ۸.۹ درجه سانتی‌گراد ثبت شد. این در حالی است که سال گذشته در همین مقطع زمانی، دمای هوا ۷.۴‬ درجه سانتی‌گراد ثبت شده بود. بنابراین در مجموع از ابتدای پاییز دمای هوا افزایش یافته است و متناسب با آن، تبخیر و سایر مصارف در بالادست افزایش می‌یابد.

وی گفت: نیروگاه سد زاینده‌رود، اکنون با یک واحد فعال است و با بارش‌هایی که به‌تازگی اتفاق افتاده و در آینده اتفاق می‌افتد، بعید است ناچار به خروج نیروگاه از مدار شویم.

کد خبر 548860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.