شیرین‌کامی استقلالِ شاه‌فرهاد با قهرمانی نیم‌فصل

نیم‌فصل لیگ‌برتر فوتبال ایران با قهرمانی دلچسب و بدون شکست استقلال تهران همراه شد تا این تیم پس از ۱۰ سال صدرنشین نیم‌فصل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست و یکمین دوره لیگ‌برتر فوتبال ایران فصل ۰۱-۱۴۰۰ نیمی از راه طولانی‌مدت سی هفته‌ای خود را طی کرد و نیم‌فصل لیگ ایران با قهرمانی قاطعانه استقلال تهران به پایان رسید و قرار است بعد از یک استراحت کوتاه یک هفته‌ای دوباره تنور لیگ برای رسیدن تیم‌ها به جام‌قهرمانی دوره بیست‌ویکم گرم شود.

اما پس از این ۱۵ هفته که بازی‌ها آنچنان از نظر کیفیت چنگی به دل نمی‌زد و سطح کیفی تیم‌ها خیلی پایین‌تر از حد انتظار بود نیم‌فصل لیگ به کام استقلالِ شاه‌فرهاد، شیرین شد.

استقلال تهران در حالی قهرمان نیم‌فصل شد که آمار بسیار خوبی در تمامی زمینه‌ها از خودش به‌جای گذاشت و توانست با ۳۵ امتیاز یعنی سه امتیاز بیشتر از قهرمان پنج دوره اخیر فوتبال ایران، صدر جدول لیگ را به سلطه خود دربیاورد؛ آبی‌های پایتخت با کسب ۱۰ پیروزی و پنج تساوی و البته بدون حتی یک شکست و به ثمر رساندن ۲۴ گل یعنی بهترین خط‌حمله و دریافت تنها پنج گل و بهترین خط دفاع لیگ، در حد یک تیم شایسته قهرمان ظاهر شدند و توانستند با سرمربیگری فرهاد مجیدی پس از ۱۰ سال در پایان نیم‌فصل عنوان قهرمان نیم‌فصل را به خود اختصاص دهند.

استقلال تهران حال با این روند بسیار خوب، برای نخستین‌بار در تاریخش بدون شکست نیم‌فصل نخست لیگ را به پایان رساند، همچنین آن‌ها پس از پرسپولیس لیگ هفتم، سپاهان و پرسپولیس در لیگ هجدهم و نفت مسجدسلیمان در لیگ نوزدهم، چهارمین تیمی هستند که بدون شکست یک نیم‌فصل را به پایان می‌رساند.

آخرین قهرمانی استقلال در نیم‌فصل اول یک لیگ به دوره یازدهم برمی‌گردد، جایی که استقلال با کسب ۱۱ پیروزی، تحمل سه شکست و سه تساوی در لیگ ۱۸ تیمی، با ۳۶ امتیاز بالاتر از سپاهان و نفت تهران ۳۰ امتیازی، در صدر جدول نیم‌فصل نخست را به پایان رساند. البته استقلالی‌ها در آن فصل با ۶۶ امتیاز و یک امتیاز کمتر نسبت به سپاهان غافله قهرمانی را به زردپوشان اصفهانی واگذار کردند.

پس از آن، استقلال در فصول دوازدهم تا بیستم هیچ‌گاه با صدرنشینی نیم‌فصل را به پایان نرساندند و در جایگاه‌های دیگر قرار می‌گرفتند، در ادامه قصد داریم قهرمانان نیم‌فصل نخست و پایان فصل را با یکدیگر بررسی کنیم:

لیگ‌های دوازده و سیزده؛ استقلال در یک قدمی قهرمانی

در لیگ دوازدهم و باز هم با ورژن ۱۸ تیمی، در شرایط نزدیک سپاهان با ۳۱ امتیاز و البته تفاضل‌گل بهتر نسبت به استقلال در نیم‌فصل صدرنشین شد و فولاد در جایگاه سوم قرار گرفت، اما قهرمانی پایان فصل با ۶۷ امتیاز و دو امتیاز بالاتر از تراکتور و سه امتیاز بیشتر از سپاهان به استقلال رسید تا به‌نوعی آبی‌های پایتخت انتقام لیگ قبلی را از رقیب سرسخت اصفهانی بگیرند، آن قهرمانی آخرین قهرمانی استقلال در لیگ‌برتر تا به امسال بود.

لیگ سیزدهم بازگشت لیگ ایران به ورژن ۱۶ تیمی بود، سالی که در پایان ۱۵ هفته نیم‌فصل پرسپولیس علی دایی ۲۸ امتیاز کسب کرد و درحالی‌که استقلال هم ۲۸ امتیازی بود با تفاضل‌گل بهتر صدرنشین شد ولی این فولاد خوزستان بود که با وجود به‌دست آوردن ۲۷ امتیاز در نیم‌فصل نخست در پایان فصل با ۵۷ امتیاز به‌همراه حسین فرکی کورس قهرمانی را برنده شد، پرسپولیس ۵۶ امتیازی، سپاهان و استقلال هم ۵۴ امتیازی شدند و در جایگاه‌های دوم، چهارم و پنجم ایستادند.

لیگ‌های چهاردهم و پانزدهم از آن شگفتی‌سازها

در چهاردهمین دوره لیگ‌برتر که یکی از خاص‌ترین فصول فوتبال ایران بود و به‌طور دراماتیک به پایان رسید، تراکتورسازی تبریز لیگ را بسیار عالی و برای قهرمانی آغاز کرد، آن‌ها با ۲۸ امتیاز، هشت پیروزی، چهار تساوی و سه شکست بالاتر از نفت تهران و سپاهان ۲۷ امتیازی جایگاه نخست را از آن خود کردند. اما در هفته پایانی و به شکلی معجزه‌آسا سپاهان با کسب پیروزی مقابل سایپا ۵۸ امتیازی و به‌خاطر تساوی تراکتور و نفت که هرکدام ۵۷ امتیاز کسب کردند قهرمانی لیگ را تصاحب کرد.

دوره پانزدهم لیگ‌برتر یکی از معدود فصل‌هایی بود که قهرمان نیم‌فصل نخست، در پایان لیگ جام قهرمانی را از آن خودش کرد، استقلال خوزستان که شگفتی‌ساز فوتبال ایران در آن فصل بود در ۱۵ بازی ابتدایی با ۹ پیروزی، تساوی تساوی و فقط یک شکست ۳۲ امتیاز جمع کرد و در جایگاه نخست قرار گرفت، استقلال و ذوب‌آهن نیز به‌ترتیب با ۳۰ و ۲۶ امتیاز دوم و سوم شدند. در پایان فصل هم با وجود اوج‌گرفتن پرسپولیسِ برانکو، این شاگردان عبدالله ویسی بودند که با حفظ اقتدارشان با کسب ۵۷ امتیاز و البته به‌خاطر تفاضل‌گل بهتر برای نخستین‌بار در تاریخ لیگ‌برتر قهرمان شدند و نامشان را در فهرست قهرمانان فوتبال ایران ثبت کردند. استقلال هم پس از گرفتن ۵۲ امتیاز روی سکوی سوم ایستاد.

شیرین‌کامی استقلالِ شاه‌فرهاد با قهرمانی نیم‌فصل

لیگ‌های شانزدهم تا بیستم؛ آغاز حکومت قرمزها

لیگ شانزدهم که آغاز حکومت پرسپولیس بر فوتبال ایران بود؛ سرخ پوشان پایتخت ۳۲ امتیاز از رقیبان گرفتند و پس از آن‌ها تراکتورسازی تبریز و ذوب‌آهن با فاصله دو و هفت امتیازی روی پله دوم و سوم جای گرفتند. پایان فصل نیز این پرسپولیس بود که بعد از ۹ سال با به‌دست آوردن ۶۶ امتیاز عنوان قهرمانی لیگ‌برتر را از آن خود کرد، استقلال تهران هم که در نیم‌فصل نخست ۲۲ امتیاز داشت با ۵۷ امتیاز نایب‌قهرمان شد و تراکتور هم با ۵۶ امتیاز سوم شد.

در فصل هفدهم لیگ‌برتر پس از پایان ۱۵ هفته و فرا رسیدن نیم‌فصل نخست پرسپولیس با یازده پیروزی، سه تساوی و یک شکست ۳۶ امتیاز از آن خود کرد و صدر جدول را به تسخیر خود درآورد، پارس‌جنوبی جم و فولاد خوزستان هم با ۲۹ و ۲۷ امتیاز نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌های سرخپوشان بودند، در نیم‌فصل دوم هم پرسپولیس ۲۸ امتیاز لازم داشت تا با ۶۴ امتیاز قهرمان لیگ شود، ذوب‌آهن که نیم‌فصل اول نهم جدول بود با ۵۵ امتیاز نایب‌قهرمان و استقلال تهران که در رده هفتم جدول نیم‌فصل را به پایان رساند با ۵۴ امتیاز تیم سوم لیگ هفدهم شد.

نیم‌فصل نخست هجدهمین دوره لیگ‌برتر فوتبال ایران؛ صدرنشینی متفاوت داشت اما قهرمانش همان مدعی اصلی بود. بعد از اتمام نیم‌فصل اول لیگ هجدهم، سپاهان به‌همراه پدیده و پرسپولیس ۳۱ امتیاز داشت اما به‌دلیل تفاضل‌گل مثبت ۱۶ و پنج تفاضل‌گل بیشتر نسبت به دو تیم دیگر به جایگاه نخست تیکه زد؛ اما پرسپولیسی‌ها با همان شخصیت قهرمانی برای سومین سال متوالی جام را با کسب ۶۱ امتیاز مال خودشان کردند و سپاهان با سه امتیاز کمتر ۵۸ امتیازی و نایب‌قهرمان شد، استقلال هم با ۵۷ امتیاز جایگاه سوم را از پدیده گرفت، آن‌هم درحالی‌که نیم‌فصل نخست با ۲۵ امتیاز در رده پنجم ایستاده بود.

در ایستگاه نوزدهم لیگ‌برتر، یکی دیگر از فصل‌هایی رقم خورد که تیم قهرمان در نیم‌فصل نخست، جام را در پایان فصل بالای سرش می‌برد؛ پرسپولیس که رکورد سپاهان را در کسب قهرمانی شکسته بود برای چهارمین قهرمانی پیامی خیز برداشت، درحالی‌که تیم‌های استقلال تهران و صنعت‌نفت آبادان بعد از پایان ۱۵ بازی، با ۲۹ امتیاز دوم و سوم شدند پرسپولیس دو امتیاز بیشتر کسب کرد؛ سرخ پوشان پایتخت در پایان هفته سی‌ام نیز مقتدرانه با ۱۴ امتیاز اختلاف نسبت به استقلال قهرمانی دوره نوزدهم را به نام خود زدند، ضمن اینکه فولاد خوزستان بعد از قرار گرفتن در جایگاه هشتم در نیم‌فصل نخست با ۵۲ امتیاز در پایان فصل سوم شد. در دوره گذشته لیگ‌برتر نیز باز هم این تیم پرسپولیس بود که با کسب ۳۰ امتیاز از پانزده هفته با صدرنشینی به تعطیلات نیم‌فصل رفت و سپاهان و استقلال هم با ۲۸ و ۲۶ امتیاز در تعقیب آن‌ها بودند؛ در آخر هم فصل نزدیک و جذاب بیستم، با قهرمانی پرسپولیس برای پنجمین‌بار پیاپی همراه شد، آن‌ها با ۶۷ امتیاز جام قهرمانی از آن قرمزها شد. سپاهان هم با فاصله‌ای دو امتیازی نسبت به پرسپولیس نایب‌قهرمان لیگ شد و استقلال با ۵۶ امتیاز جایگاه سوم لیگ را از آن خود کرد.

شیرین‌کامی استقلالِ شاه‌فرهاد با قهرمانی نیم‌فصل

استقلالِ فرهاد مجیدی؛ سومین تیم با امتیاز بالا

طبق امتیازات کسب‌شده توسط قهرمانان نیم‌فصل نخست لیگ‌برتر، استقلالِ فرهاد مجیدی در این فصل پس از پرسپولیسِ برانکو در دوره هفدهم لیگ‌برتر و سایپای علی دایی در ششمین دوره لیگ‌برتر؛ سومین تیمی است که بیشترین امتیاز را در پایان نیم‌فصل نخست لیگ‌برتر جمع کرده است.

بنابراین طبق آمار و اطلاعاتی که در خصوص ده فصل گذشته یعنی از دوره یازدهم تا دوره بیستم لیگ‌برتر ارائه کردیم؛ در نیمی از این ده فصل، قهرمان نیم‌فصل نخست جام قهرمانی را در پایان فصل از آن خود کرده که البته این پنج دوره فقط سهم دو تیم بوده است؛ استقلال خوزستان در دوره پانزدهم و پرسپولیس تهران در دوره‌های شانزدهم، هفدهم، نوزدهم و بیستم بعد از صدرنشینی در پایان نیم‌فصل اول، به جام‌قهرمانی لیگ‌برتر رسیده‌اند. با این تفاسیر، قهرمانی نیم‌فصل سند و حکمی قاطع بر رسیدن به جام قهرمانی نیست و طبق آمار تیم‌های مدعی که در نیم‌فصل دوم امتیازات بیشتری جمع کنند شانس بیشتری برای قهرمانی لیگ‌برتر در پایان فصل دارند.

ضمن اینکه در خصوص استقلال این نکته قابل ذکر است که آن‌ها در فصلی که در نیم‌فصل نخست قهرمان شدند در پایان فصل جام را به سپاهان واگذار کردند و قطعاً دلشان نمی‌خواهد تاریخ تکرار شود و به‌دنبال طلسم شکنی هستند.

البته فرهاد مجیدی شخصیت یک قهرمان را در استقلال ساخته و پرورش داده است، تیمی که ذهنیت برنده‌بودن را پیدا کرده و به‌راحتی به حریفانش اجازه گلزنی و پیروز شدن نمی‌دهد. از آخرین قهرمانی استقلال در لیگ‌برتر ۹ سال می‌گذرد و آن‌ها به شدت تشنه قهرمانی هستند.

در این راه پرسپولیس و سپاهان هم با جدیت به‌دنبال رسیدن به استقلال و پیشی‌گرفتن از این تیم هستند تا جام بیست‌ویکم را به‌نام خود بزنند. اما آنها باید توجه داشته باشند برای تحقق خواسته‌شان باید در نیم‌فصل دوم لیگ‌برتر، عملکردی دو برابر بهتر از ۱۵ دیدار ابتدایی را ارائه کنند. باید منتظر می‌ماند و دید قهرمان لیگ بیست‌ویکم را در پایان فصل چه تیمی خواهد بود و آیا استقلال لیگ را در همین رده تمام می‌کند یا تیمی دیگر جایش را خواهد گرفت.

گزارش از: علی کریمی_ خبرنگار سرویس ورزش خبرگزاری ایمنا

کد خبر 548835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.