۱۰ اصفهانی خون نادر دارند/اهدای خون مستمر در ۵۸ درصد اهداکنندگان

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: در استان اصفهان ۱۰ نفر خون نادر بمبئی دارند که از این تعداد پنج نفر اهداکننده خون هستند. در زمان نیاز سریعاً از آن ها درخواست می‌شود و اقدام به اهدای خون می‌کنند، ۵۶ تا ۵۸ درصد اهداکنندگان خون استان اصفهان، اهدا کنندگان مستمر خون هستند.

علی فتوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص درصد اهداکنندگان خون مستمر استان اصفهان، اظهار کرد: سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و از این تعداد حدود ۱۳۰ هزار نفر موفق به اهدای خون می‌شوند. از ۱۳۰ هزار مراجعه اهداکنندگان خون، حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار فرآورده تهیه می‌شود و به مصرف بیمارستان‌ها و بیماران خاص می‌رسد. ۵۶ تا ۵۸ درصد اهداکنندگان خون استان اصفهان، اهدا کنندگان مستمر خون هستند و تلاش‌ها در جهت افزایش این درصد است.

وی افزود: جذب اهداکنندگان بار اولی به خصوص جوانان و زنان از اهمیت بالایی برخوردار است. زنان سه درصد اهداکنندگان خون استان اصفهان را تشکیل می‌دهند که این عدد در جهان و سایر استان‌ها بیشتر است. ذخایر خون باید هفت روز باشد اما در حال حاضر ذخیره خون استان اصفهان کمتر از سه روز است. در شرایط فعلی که تا حدودی از شدت شیوع کرونا کاسته شده است علاوه بر نیاز دائمی مصرف کنندگان ذخایر خونی، برای جراحی‌های الکتیو نیز از ذخایر خونی استفاده می‌شود و نیاز به مراجعه بیشتر اهداکنندگان از همه گروه‌های خونی وجود دارد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اهمیت ترغیب جوانان برای اهدا خون، ادامه داد: در حال حاضر بیشترین اهداکنندگان خون در محدوده سنی ۲۵ تا ۳۵ سال افزایش یافته و برای متصور شدن آینده‌ای خوب برای اهدای خون، باید تلاش بر ترغیب اهداکنندگان جوان باشد.

وی در خصوص تعداد افراد دارای خون نادر بمبئی در استان اصفهان، تصریح کرد: در استان اصفهان ۱۰ نفر خون نادر بمبئی دارند که از این تعداد پنج نفر اهداکننده خون هستند و در زمان نیاز سریعاً درخواست به آنها صادر شده و افراد اقدام به اهدای خون می‌کنند. خون‌های نادر به خون‌هایی اطلاق می‌شود که آنتی‌ژن متفاوت‌تری نسبت به سایر گروه‌های خونی دارند و معروف‌ترین آنها گروه خونی بمبئی است.

فتوحی خاطرنشان کرد: خون‌های ذخیره شده در شرایط عادی دوره انقضای خاصی دارد و به همین علت خون‌های نادر از افراد اهدا کننده برای نگهداری گرفته نمی‌شود و به محض نیاز افراد اهدا کننده در لحظه نیاز، اقدام به اهدای خون می‌کنند. در تهران بانک خون نادر وجود دارد که تا سال‌ها قادر به نگهداری خون‌های نادر به صورت منجمد است.

کد خبر 548794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.