سازشکاری برای مدیران نظام جمهوری اسلامی یک آفت است

امام جمعه شهرضا، تزکیه و تهذیب نفس را بر اصل مدیریت مقدم دانست و گفت: تا امروز هم اگر نظام ما جایی ضربه خورده از مدیرانی بوده که دارای تزکیه و تهذیب نفس نبوده‌اند، آنها این نظام اسلامی را قدردانی نکردند و مسئولیت مدیریت را طعمه و فرصتی برای مطامع شخصی خودشان قرار دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام نعمت الله صالح شامگاه امروز (پنجشنبه ۲۳ دیماه) در جلسه شورای اداری شهرستان شهرضا اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهمی که در قرآن و روایات به عنوان و اصول اصلی زندگی یک انسان مومن معرفی شده‌اند قدردانی از فرصت هاست و یکی از گناهان بزرگ نیز فرصت سوزی و از دست دادن فرصت هاست.

وی با اشاره به روایت علامه جوادی درباره معرفی زنان حضرت نوح (ع) و لوت (ع) به عنوان بدترین زنان در قرآن، توضیح داد: مگر در طول تاریخ زنانی بدتر از اینها نبودند؟ اما اینکه چرا قرآن این دو زن را بد معرفی می‌کند به این دلیل است که آنها همسران پیامبران بودند اما آن‌را قدر ندانسته و فرصت سوزی کردند بنابراین خداوند آنها را الگوی زنان کافر معرفی می‌کند.

امام جمعه شهرضا فرصت سوزی را یک گناه بسیار بزرگ معرفی کرد و ادامه داد: امروز همه از طلبه گرفته تا مدیران و مسوولان، در یک فرصت استنثایی در طور تاریخ شیعه و زمان عمر خودمان قرار داریم که قدردانی از این فرصت یکی از وظایف اصلی ماست به ویژه کسانی که مسئولیت مدیریت دارند، باید این فرصت را به یک توفیق الهی تبدیل کنند.

وی با اشاره به گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی، گفت: با ورود به چهله دوم انقلاب باید خود به خود تحولی در جامعه پیدا شود و آنچه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به عنوان اصول اصلی انقلاب و نظام بیان کردند، باید در این مسیر گام برداریم تا نظام اسلامی به عنوان زمینه ساز تمدن مهدوی و حکومت امام زمام (عج) در دنیا مطرح شود.

حجت الاسلام صالح، وظیفه همه مسئولان نظام اسلامی را در این زمینه سازی، سنگین دانست و افزود: باید همزمان با پیشرفت انقلاب و انتظاراتی که دنیا از نظام ما دارد، پیش برویم مدیران ما به این نکته توجه کنند که امروز مدیریت در نظام اسلامی باید توانمند و خلاق باشد.

وی تقوا، عدالت و مسائل شخصی را از شرایط عمومی مدیریت در نظام اسلامی معرفی کرد و گفت: اما فن مدیریت به ویژگی‌های خاصی نیاز دارد که در آن، تزکیه و تهذیب نفس بر اصل مدیریت مقدم است، ممکن است کسی از نظر کارایی توانمند باشد اما اگر تزکیه و تهذیب نداشته باشد این مدیر به ضرر جامعه کار می‌کند.

وی ادامه داد: تا امروز هم اگر نظام ما جایی ضربه خورده از مدیرانی ضربه خورده که دارای تزکیه و تهذیب نفس نبوده‌اند، آنها این نظام اسلامی را قدردانی نکردند و مسئولیت مدیریت را طعمه و فرصتی برای مطامع شخصی خودشان قرار دادند، چنین مدیرانی به نظام ضربه زدند وگرنه نظام با رهبری ولایت فقیه به سرعت جایگاه خود را در دنیا باز می‌کند.

امام جمعه شهرضا در کنار توانایی در عرصه تهذیب، توانایی در عرصه فناوری را از شرایط لازم برای مدیریت بیان کرد و گفت: نباید مدیران ما روزمره کار کنند و منتظر بنشینند تا نامه یا بخشنامه‌ای به آنها ابلاغ شود، باید خودشان ذهن خلاق و مبتکر داشته باشند که شامل خلاقیت در مسائل فناوری، صنعت و تولید نیز می‌شود همانگونه که رهبر معظم انقلاب چندین سال است که بر آن تاکید دارند.

وی با اشاره به نامگذاری سال‌های گذشته به نام‌های تولید، رونق تولید و اقتصاد از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: در آیات قرآن نیز مساله صنعت و تولید و فناوری مطرح شده در جایی که خداوند در داستان حضرت نوح (ع) به این پیامبر دستور داد کشتی بسازد یا اشاره شده که ما آهن را برای حضرت داوود (ع) نرم کردیم، امروز نیز مدیران ما باید از تمام امکاناتی که خداوند در اختیارشان قرار داده است، استفاده کنند.

حجت الاسلام صالح مسئله مدیریت را در نظام اسلامی یک اصل اساسی خواند و گفت: این موضوع می‌تواند به نفع جامعه و مردمی باشد که بهترین سرمایه‌هایشان را به امید پیشرفت کشور و اعتلای دین، فدا کردند و امروز این فرصت در اختیار من و شماست.

وی یکی از شرایط اصلی مدیران در نظام اسلامی را اهل سازشکاری نبودن بیان کرد و ادامه داد: سازشکاری در نظام جمهوری اسلامی برای مدیران ما یک آفت است، سهل انگاری و سبک نشمردن وظیفه نیز از دیگر شرایط و به این معناست که مدیران باید قبل از مطالبه گری مردم، به دنبال مشکلات باشند و برای حل آنها برنامه ریزی کنند.

کد خبر 548657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.