وضعیت ذخایر ماهیان استخوانی در آستارا بحرانی است

رئیس اداره شیلات بندر آستارا گفت: وضعیت ذخایر ماهیان استخوانی و صید و صیادی در دریای خزر این شهرستان بسیار ضعیف و بحرانی است.

صادق خاصی پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فصل صید در شرکت‌های تعاونی صیادی پره در شهرستان آستارا از مهرماه سال جاری آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی وضعیت صید و صیادی در شهرستان آستارا را بسیار ضعیف و بد دانست و تصریح کرد: در دوران ۳۰ خدمت در شیلات، چنین شرایطی بحرانی را در ذخایر ماهیان استخوانی و صید و صیادی در آستارا تجربه نکرده بودم.

رئیس اداره شیلات آستارا تصریح کرد: دو شرکت تعاونی صیادی پره به نام‌های آستاراخان و موج گل در این شهرستان فعال بودند، که متأسفانه به دلیل وضعیت بد صید و صیادی آستاراخان پنج سال پیش و موج گل سیبلی مهرماه سال جاری تعطیل شده است.

خاصی پور با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی صیادی پره از شیلات مجوز و پروانه فعالیت دریافت می‌کنند و کارشناسان شیلات نیز ماهانه با مراجعه به محل کار شرکت‌ها برای آنها مجوز صید صادر کرده و ادوات صیادی آنها نیز مورد بازرسی قرار می‌دهند. گفت: در فصل صید کار شرکت‌های تعاونی صیادی پره از ساعت شش صبح آغاز و تا ۹ شب ادامه دارد و کارشناسان شیلات به صورت مستمر بر فعالیت آنها نظارت می‌کنند.

وی علت وضعیت بحرانی ذخایر ماهیان استخوانی در شهرستان آستارا را صید غیرمسئولان افراد در فصل‌های غیرمجاز بهار و تابستان دانست و گفت: صیادان غیرمجاز در خارج از فصل صید، با پهن کردن تورهای چشمه ریز در بستر دریای خزر، بچه ماهیان در حال رشد را صید کرده و ذخایر ماهیان را از بین می‌برند.

رئیس اداره شیلات آستارا، نا امن بودن رودخانه‌ها را یکی دیگر از دلایل کاهش ذخایر ماهیان استخوانی عنوان کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد ماهیان استخوانی دریای خزر، به رودخانه‌ها کوچ می‌کنند و در مرحله رسیدگی جنسی باید وارد آب‌های شیرین شده و تخم ریزی کنند، اما متأسفانه انواع سموم و کودهای شیمیایی کشاورزی، فاضلاب شهری، برداشت بی رویه شن و ماسه اکوسیستم رودخانه‌ها را برهم زده و کاهش نزولات جوی نیز باعث از بین رفتن ذخایر ماهیان استخوانی شده است.

وی با بیان اینکه از حدود چهار دهه قبل تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی در رودخانه‌ها رواج دارد، افزود: هر ساله از ۱۵ اسفندماه اکیپی از اداره شیلات آستارا در رودخانه چلوند این شهرستان مستقر شده و با صید ماهیان استخوانی، آنها را به صورت دستی تکثیر می‌کنند، و سال گذشته نیز حدود پنج میلیون قطعه بچه ماهی سفید توسط شیلات در رودخانه چلوند رهاسازی و از آنجا وارد دریای خزر شد.

خاصی پور با تاکید بر اینکه اگر شیلات هر سال اقدام به تکثیر ماهیان استخوانی نکند، با فاجعه نابودی ماهیان مواجه می‌شویم، افزود: شیلات هرساله طبق برنامه در زمان فصل تخم ریزی ماهیان، از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی غیرمجاز بودن صید را به شهروندان هشدار می‌دهد، اما متأسفانه افرادی با بی توجهی به این موضوع مهم درفصل بهار و تابستان اقدام به صید ماهیان استخوانی می‌کنند.

به گزارش ایمنا، شهرستان مرزی بندرآستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و ۱۸.۵ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر، در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

کد خبر 548636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.