رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایران به فرهنگسازی نیاز دارد

دانشیار بیوتکنولوژی دانشگاه بولنت اجوینت ترکیه گفت: جامعه ایران در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک عملکرد بسیار ضعیفی داشته و نیازمند فرهنگ‌سازی یا حتی اجباری کردن رعایت پروتکل های بهداشتی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نوری‌زاده شامگاه گذشته _چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه_ در گفت‌وگویی رادیویی اظهار کرد: ویروس امیکرون از کشور بوتسوانا شروع شد، سپس به آفریقای جنوبی منتقل و امروزه ۱۰۰ کشور درگیر آن است.

وی افزود: در اوایل شیوع ویروس امیکرون ترکیه نیز از جمله کشورهای ابتدایی بود که درگیر آن شد، اما امروزه این کشور در پیک دلتا قرار دارد؛ البته اگر به تعداد مبتلایانی که در آمریکا برای تعیین توالی ارسال می‌شود نگاه کنیم ۷۳ درصد افراد به گونه امیکرون مبتلا شده‌اند.

این دانشیار بیوتکنولوژی دانشگاه بولنت اجوینت ترکیه ادامه داد: قدرت انتقال این واریانت بسیار بالا است؛ به نوعی که در یک گزارش جدید ۲۱ نفر از افرادی که در یک گردهمایی بودند به امیکرون مبتلا شدند به همین دلیل نبودن در فضاهای بسته، وجود تهویه و زدن ماسک برای جلوگیری از این واریانت بسیار مهم است که متأسفانه زدن ماسک به طور مطلوبی در سطح جامعه رعایت نمی‌شود

وی تاکید کرد: جامعه ایران در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک عملکرد بسیار ضعیفی داشته و نیازمند فرهنگ‌سازی یا حتی اجباری کردن رعایت پروتکل‌های بهداشتی است زیرا ما افرادی را می‌بینیم که حتی با رعایت این پروتکل‌ها مبتلا به امیکرون می‌شوند، اما ابتلاء در این افراد و کسانی که واکسینه شده‌اند بسیار کمتر است.

تأثیر واکسن‌های موجود در گونه‌های جدید کرونا

نوری‌زاده در رابطه با تأثیر واکسن‌ها بر گونه‌های جدید کرونا گفت: ایران در بحث بیوتکنولوژی از کشورهای موفق منطقه است و در پلتفرم‌های مختلف واکسن تولید کرده است که اگر مشکلی رخ‌دهد این واکسن‌ها مؤثر است و در کاهش بستری و فوتی بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: یکی از سوالاتی که امروز در جامعه مطرح است، تشخیص بیماری امیکرون توسط کیت‌های قبلی است که باید گفت این کیت‌ها هنوز مؤثر است و می‌توان با همین کیت‌ها ویروس کرونا را تشخیص داد، اما برای امیکرون به دلیل برخی تغییرات نیاز است کیت‌های جدیدی تولید کنیم.

این دانشیار بیوتکنولوژی دانشگاه بولنت اجوینت ترکیه ادامه داد: تکنولوژی کیت‌های جدید تغییر نکرده است و فقط یکی از مشخصه‌های آنکه در گذشته استفاده می‌شده باید طراحی و سنتز شود که در ایران نیز توسط انستیتو پاستور و شرکت‌های دیگر در حال تولید است.

وی اظهار کرد: در ایران روزانه حدود ۱۰۰ هزار تست انجام می‌شود در صورتی کشورهای همسایه مانند امارات ۳۰۰ هزار تست از افراد گرفته می‌شود؛ هنگامی که تعداد تست‌ها در سطح جامعه افزایش یابد، سیستم بیماریابی ما ارتقا یافته و کنترل آن آسان‌تر می‌شود.

نوری‌زاده اضافه کرد: واریانت امیکرون نسبت به گونه دلتا یک بیماری خفیف است، اما هنوز فوتی و بستری به همراه دارد و نیاز است که تعداد تست‌ها در سطح جامعه افزایش یابد و بهتر است که بیمارانی که خارج از بیمارستان‌ها هستند نیز شناسایی شوند.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل واکسینه شدن کودکان است؛ زیرا گونه امیکرون بسیاری از کودکان را نیز تحت تأثیر قرار داده و در کشورهای مختلف منجر به بستری شدن این قشر جامعه شده است.

این دانشیار بیوتکنولوژی دانشگاه بولنت اجوینت ترکیه در همین رابطه گفت: متأسفانه با اینکه امکان شیوع امیکرون در سطح جامعه بسیار است چنین سیستم ردیابی در ایران نداریم و به نظر من در شرایط کنونی باید تمامی تجمع‌ها تعطیل شود و اگر مدارس می‌خواهد باز بماند باید مسائلی که ذکر شد رعایت شود.

کد خبر 548495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.