از ستاد کرونا خواسته‌ایم اجازه دهد مدارس حضوری شوند

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که آموزش و پرورش نباید در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی ناشی از شیوع کرونا منفعل باشد، گفت: مدارس کشور با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی باید به ارائه خدمات آموزشی و تربیتی خود ادامه دهند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در هزار و ششمین جلسه شورای عالی آموزش، اظهار کرد: آموزش و پرورش در دوران کرونا از لحاظ جامعه شناختی، فرهنگی، اجتماعی و… دچار آسیب‌های زیادی شده است.

وی افزود: هر چند کرونا آموزش و پرورش را دچار مشکل کرد ولی فرصت‌های خوبی برای برون رفت از آموزش سنتی و استفاده از روش‌های آموزش مدرن در اختیار آموزش و پرورش قرار داد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای ساماندهی فضای مجازی در حوزه یادگیری دانش‌آموزان باید برنامه‌ریزی متناسب با شرایط و مقتضیات جامعه انجام شود.

وی تصریح کرد: استفاده از روش‌های آموزشی مدارس خاص یکی از راه‌های مؤثر ارائه آموزش به دانش‌آموزان است؛ در این مدارس معلمان در دوران کرونا از موقعیت‌های یادگیری مختلف از جمله فضای آزاد و برخی اوقات از مساجد و برنامه بوم برای ارائه آموزش به دانش آموزان استفاده کردند، این روش یک نوع مهارت استفاده از موقعیت‌های مختلف برای آموزش و یادگیری دانش آموزان است.

از ستاد کرونا خواسته‌ایم تا جایی که امکان دارد اجازه بدهند مدارس حضوری شوند

نوری با اشاره به این که مدارس همواره باید آماده ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش‌آموزان باشند، تأکید کرد: از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرده‌ایم تا جایی که امکان دارد اجازه بدهند مدارس به صورت حضوری به فعالیت خود ادامه دهند و از تعطیل کردن مدارس خودداری کنند.

وی با اشاره به این که برای بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه باید چاره‌اندیشی کنیم، خاطرنشان کرد: با یک برنامه‌ریزی هوشمندانه می‌توانیم دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند و از آموزش بازمانده‌اند به چرخه آموزش بازگردانیم تا بتوانند از خدمات آموزشی بهره‌مند شوند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آمار آموزش و پرورش یکی از مواردی است که دارای ایراد است، یک بار برای همیشه باید این نقص برطرف شود، البته قبلاً توانایی ارائه آمار و اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتری از وضعیت آموزش و پرورش داشتیم که الان دچار مشکل شده و در صدد هستیم این مشکل را بر طرف کنیم.

بررسی آسیب‌ها و عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان در دوران کرونا

وی افزود: باید رصدهای لازم درباره آسیب‌های اجتماعی و عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان در دوران کرونا توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام و نتایج آن در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

نوری ادامه داد: با توجه به این که اکثر مردم و معلمان واکسیناسیون شده‌اند، مدارس با رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی باید باز باشند و معلمان در مدارس حضور داشته باشند تا چرخه آموزش و پرورش دچار مشکل نشود.

وی اضافه کرد: شایسته است که آمادگی لازم را برای مواجهه فعال و پویا با موضوعات مختلف آموزش و پرورش داشته باشیم تا با آگاهی کاملی نسبت به موضوعات مختلف اقدام کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: محتواهای بسیاری درباره آموزش و پرورش دانش آموزان در فضای مجازی تهیه و تولید شده است، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاونت‌های آموزش و پرورش باید یک ممیزی و تنظیم‌گری مناسب بر روی این محتواها اعمال کنند.

وی تصریح کرد: تعدادی از مدارس خوب در کشور داریم که باید یک کانال ارتباطی و تعاملی مؤثر و سازنده بین این مدارس و سایر مدارس کشور برقرار کرده و آنها را به هم پیوند بزنیم.

نوری با اشاره به لزوم تهیه پیوست فرهنگی برای سامانه شاد، گفت: سامانه شاد نباید به یک سامانه اختصاصی تبدیل شود بلکه باید در کنار آن از سامانه‌های اثربخش و کارآمدتری هم استفاده شود.

وی با اشاره به این که چرخه آموزش و پرورش دانش‌آموزان نباید در هیچ شرایطی تعطیل شود، تأکید کرد: آسیب‌های تعطیلی مدارس، در سال‌های بعد، جامعه را دچار بحران و مشکل خواهد کرد، مدرسه دروازه ورود دانش آموزان به اجتماع برای پذیرش مسئولیت‌های آن هستند لذا تعطیلی مدارس آسیب‌های جبران ناپذیری را بر جامعه تحمیل می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: معلم اصلی‌ترین فرد در نظام تعلیم و تربیت کشور است که باید شأن و جایگاه او حفظ شود.

وی در پایان تأکید کرد: در مدارس نباید خلاقیت و نوآوری از معلمان گرفته شود بلکه باید فضایی ایجاد شود تا معلمان بتوانند اثربخشی و کارآمدی خود را در جریان آموزش و پرورش دانش‌آموزان بروز دهند.

کد خبر 548274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.