آیا سرماخوردگی می‌تواند از بدن در برابر کرونا اومیکرون محافظت کند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بعضی از سلول‌های خاصی که در دوران سرماخوردگی در بدن فرد ایجاد می‌شود، می‌تواند از بدن در برابر گونه جدید اومیکرون محافظت کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر بیماری سرماخوردگی بر پیشگیری از بروز کرونای اومیکرون مطالعه جدیدی انجام دادند، آن‌ها برای نیل بدین هدف ۵۲ فرد که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در بدن افرادی که به سرماخوردگی کلاسیک مبتلا شده‌اند مجموعه‌ای از سلول‌های ایمنی T ایجاد می‌شود که به بدن کمک می‌کند در برابر عفونت‌های آینده ماننده آلودگی به ویروس کرونا آسیب‌پذیری کمتری داشته باشد. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

سلول‌های T بخشی از گلبول‌های سفید خون هستند که نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن بر عهده دارد، این نوع سلول قادر است در ابتدا ویروس کرونا را شناسایی کند، سپس بر خلاف واکسن‌ها به جای حمله به پروتئین اسپایک روی سطح ویروس، به پروتئین‌های درون آن حمله می‌کند و آن را از بین می‌برد. ممکن است نتایج مطالعاتی از این قبیل به محققان کمک کند واکسن‌های جدید ضد کرونا تولید کنند.

به گفته محققان، این تفکر که هر فردی که اخیراً سرما خورده است در برابر بیماری کووید -۱۹ محافظت می‌شود کاملاً اشتباه است، بنابراین لازم است افراد واکسن کرونا و حتی دوز تقویت کننده آن را دریافت کنند تا در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن شوند، زیرا واکسیناسیون همچنان تنها راه مؤثر برای محافظت از بدن در برابر این ویروس است.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

کد خبر 548267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.