انجام بیش از ۷۰ عملیات موفق برای نجات شهروندان بیرم از سیلاب

شهردار بیرم گفت: مدیریت شهری بیرم لارستان یکی از دستگاه‌های خدمات رسان و از جمله نهادهای درگیر و در متن کار از همان آغاز بارندگی‌های سیل آسای روزهای ۱۲ و ۱۳ دی‌ماه جاری تا وقوع سیلاب و پس از آن در جریان اقدام‌ها و خدمات رسانی‌های امدادی به شهروندان بوده است.

به گزارش ایمنا، عبدالله زارع اظهار کرد: شهرداری بیرم توانست طی همان مدت و ظرف ۴۸ ساعت اولیه بیش از ۷۰ عملیات موفق امدادی و خدماتی را انجام دهد و مانع از غرق شدن صدها تن از شهروندان بیرمی در سیلاب بامداد ۱۳ دیماه شود.

وی با بیان اینکه وقوع سیل با این حجم و خرابی‌ها در شهر بی رم لارستان با توجه به بررسی‌های انجام شده در ۳۰ و حتی ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، افزود: این شهر هم اینک و به شدت با کمبود امکانات و تجهیزات و ماشین آلات لجستیکی برای مهار و جلوگیری از وقوع بحران‌های طبیعی مواجه است.

شهردار بیرم با بیان اینکه در این سیل ثابت شد که امکانات موجود شهری و ماشین آلات شهرداری بی رم به هیچ وجه جوابگوی چنین بحران‌های سنگین نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به هشدارهای اولیه شهرداری بی رم همگام با سایر دستگاه‌های خدمات رسان قبل از بارش‌ها اقدام به لایروبی رودخانه‌ها وپاک سازی جداول و حتی ترمیم برخی شکستی ها در بندهای خاکی اطراف شهر کرده بود.

زارع اضافه کرد: اما حجم بارش‌های سیل‌آسا که به مدت سه ساعت و از حدود بعد از ساعت ۲۱ شب روز ۱۲ دیماه آغاز شد تا حدود ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۳ دیماه ادامه یافت.

وی با بیان اینکه شهر بی رم در حقیقت محاصره در سه رودخانه فصلی در روستاهای بالادست آبکنه و بالاده است، تصریح کرد: حدود ساعت دو بامداد روز ۱۳ دیماه بود که پل جاده دسترسی به روستای آبکنه که خود نقش یک سد برای جلوگیری از وقوع سیل را داشت، تخریب و آب به یکباره به داخل شهر سرازیر شد.

شهردار بیرم اضافه کرد: همچنین ساعتی بعد از آن نیز بند خاکی در روستای آبکنه سرریز شد و با پیوند آب این رودخانه‌ها و ریزش قسمتی از بند خاکی شهر بی رم زیر آب رفت و تبدیل به دریاچه‌ای شد و بسیاری از منازل مسکونی دچار آب‌گرفتگی شد که خسارت‌های سنگین نیز به شهر وارد کرده است.

زارع تاکید کرد: در این هنگام البته بیم و وحشت شهر را فرا گرفت و بسیاری از شهروندان که عمده آنها نیز کهن‌سالان و بچه بودند با کمک مردم و جوانان و نیروهای شهرداری از غرق شدن در سیلاب نجات می‌دادیم.

وی گفت: در همین حین از مناطق مختلف استان و ستاد مدیریت بحران درخواست کمک کردیم و نیروهای شهرداری را با همه امکانات بسیج کردیم که اولویت نخست نجات مردم از سیل و تخلیه منازل مسکونی از آب و سیلاب بود.

شهردار بیرم افزود: حتی مجبور شدیم که برای تخلیه آب و انتقال شهروندان به مکان‌های امن از برخی ماشین آلات سنگین همچون بولدزر و گریدر شهرداری استفاده کنیم چون خودروهای آتش نشانی در این مواقع جوابگو نبود.

زارع خاطرنشان کرد: هم اینک نیز با همکاری نیروهای جهادی و بسیج و نهادهای خدماتی و مدیریت‌های شهری از جمله مدیریت بحران شهرداری شیراز، پالایشگاه پارسیان و نیروهای خدمات رسان بسیج و قرارگاه خاتم الانبیا مشغول پاک سازی شهر و میادین و همچنین آواربرداری و تخلیه کامل منازل مسکونی از سیلاب هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌ها ظرف ۶ روز آینده می‌توان ادعا کنیم که آرامش نسبی به شهر بازگشته است و رعب و وحشت مردم تا حدودی فروکش کرده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 548225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.