تدابیر دانمارک برای گسترش خطوط مترو در پایتخت

کپنهاگ، پایتخت دانمارک یکی از متراکم‌ترین شهرهای کشور به حساب می‌آید که در آن، گسترش خطوط مترو به عنوان رویکردی اثربخش برای رسیدن به هدف صفر انتشار کربن تا سال ۲۰۲۵ در راس برنامه‌های مدیران قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران شرکت حمل و نقل Metroselskabet متعهد شده‌اند به زودی پروژه‌ای بلندپروازانه را در راستای گسترش خطوط متروی شهر پیاده کنند که از حیث ساختار و بزرگی بزرگترین پروژه در نوع خود طی دست کم ۴۰۰ سال گذشته خواهد بود. خط جدید مترو تعداد افراد بیشتری را به سمت دست کشیدن از وسایل نقلیه شخصی خود و گرایش به استفاده از مترو برای رفت و آمدهای داخل شهری سوق خواهد داد و در کاهش اثرات زیست‌محیطی بر شهر نقش مهمی ایفا خواهد کرد. تا اواخر سال ۲۰۱۹، تعداد ۱۷ ایستگاه آن به بهره‌برداری رسید. مدیران پایتخت دانمارک مدعی شده‌اند که با اتمام پروژه تمام ساکنان کپنهاگ در فاصله حداکثر ۶۰۰ متری محل سکونت خود به خط مترو دسترسی خواهند داشت به این امید که بهره‌گیری از وسایل نقلیه شخصی میان آنان به حداقل برسد.

تمام این ایستگاه‌ها به صورت مردم-محور ساخته شده و در طراحی آن‌ها، نیازهای کاربران به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، کیفیت سیستم‌های روشنایی، نماهای داخلی و مواد استفاده شده برای ساخت ایستگاه‌های مترو جدید در سطح قابل قبولی قرار دارد و به سهم خود می‌تواند به جذب مردم به استفاده از قطارهای شهری برای عبور و مرور نقش مهمی ایفا می‌کند.

طراحی بی‌نظیر خطوط جدید متروی کپنهاگ

خطوط جدید متروی کپنهاگ که تعداد آن‌ها به ۱۷ مورد می‌رسد، هر یک از طراحی منحصر به فرد خود برخوردار است و بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. در واقع، طراحی این خطوط کاملاً مقرون به صرفه و معقول انجام شده و سفر را برای کاربران از هنگام ورود به ایستگاه تا پیاده شدن از قطارها و حرکت به سمت خیابان‌ها بسیار لذت‌بخش کرده است.

هر ایستگاه از ویژگی منحصر به فرد خود برخوردار است ضمن اینکه علائم بصری مختلفی در آن قرار دارد که مسیریابی را برای تمام انواع کاربران راحت می‌کند. نماهای زیبای داخلی ایستگاه‌های مترو که پوشیده در پنل‌هایی مجسمه‌مانند است نیز به سهم خود به عنوان علائم راهنما برای هدایت مسافر به سمت قطار و مقصد عمل می‌کند. جالب است بدانید که طراحی و رنگ هر ایستگاه مترو متناسب با طراحی و پوشش ظاهری منطقه محل استقرار خود انجام شده است که این کار به هدایت مسافران در شناسایی مسیر خود و هر ایستگاه نقش مهمی ایفا می‌کند.

تدابیر دانمارک برای گسترش خطوط مترو در پایتخت

سیستم‌های روشنایی ایستگاه‌های جدید مترو کپنهاگ

معماران ۱۷ خطوط جدید مترو کپنهاگ به هنگام طراحی بر این باور بودند که هر ایستگاه باید با دقت تمام ساخته شود تا نیاز کاربران را به طور کامل برطرف نماید. در این راستا، هدایت نور طبیعی به فضاهای داخلی هر ایستگاه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده که دستیابی به آن‌ها از طریق ایجاد سقف‌ها، دیوارها و کفپوش‌های شفاف محقق شده است. علاوه بر این، طراحی بسیار منحصر به فرد فضای داخلی، ساکنان مناطق اطراف خود را به وجد می‌آورد و آن‌ها را به جایگزین کردن مترو به جای وسایل نقلیه موتوری سوق می‌دهد ضمن اینکه طراحی سیستم‌های روشنایی مجهز به لامپ‌های ال ای دی با ظاهر ایستگاه‌های مترو بیشترین هماهنگی را دارد و بر زیبایی هر چه بیشتر فضاهای داخلی افزوده است.

تدابیر دانمارک برای گسترش خطوط مترو در پایتخت

طراحی هوشمندانه و فشرده قطارهای جدید شهری

قطارهایی که در خطوط جدید مترو کپنهاگ فعالیت می‌کند از طراحی منحصر به فرد برخوردار بوده و بدون راننده تردد می‌کند که این قابلیت امکان طراحی سکوهای کوچک‌تر در این ایستگاه‌ها را فراهم آورده است. بدون شک، احداث ایستگاه‌های جدید با اندازه کوچک‌تر نسبت به انواع قدیمی و گسترده آن‌ها، زمان و هزینه کمتری را نیاز داشته است و در ضمن، اثرات منفی ساخت و ساز آن‌ها بر محیط زیست نیز به مراتب کمتر بوده است. علاوه بر این، معماران در ساخت این ایستگاه‌ها، مساحت کمتری از زمین شهری را مورد استفاده قرار داده‌اند و فرآیندهای احداث، تخریب کمتر محیط اطراف را در پی داشته است.

ایستگاه‌های متروی جدید پایتخت دانمارک اغلب از مساحت ۶۴ در ۲۰ متر برخوردار بوده و بیشتر آن‌ها در زیر سطح پارک‌ها و میادین شهر واقع شده است که این موقعیت‌ها به کاهش چشمگیر ترافیک شهری و آسیب به دارایی‌های شخصی کمک زیادی کرده است.

تدابیر دانمارک برای گسترش خطوط مترو در پایتخت

علاوه بر این، معماران در طراحی ایستگاه‌های جدید مترو جنبه‌های دیگری را نیز مورد توجه قرار داده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سیستم‌های تهویه هوا و دود و همچنین سقف‌های طراحی شده برای به حداقل رساندن امکان آتش‌سوزی در ایستگاه‌ها اشاره کرد. در واقع، معماران استراتژی‌های جالبی را در طراحی این خطوط به کار گرفته‌اند تا امنیت مسافران را به طور کامل تضمین کنند و راحتی کامل را برای آن‌ها در حین حضور در ایستگاه و سفر به مقاصد مختلف به ارمغان آورند.

کد خبر 548219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.