وضعیت سفید در اردوی ذوب‌آهن!

چهارده هفته از رقابت‌های لیگ‌برتر سپری شده و ذوب‌آهن با ۱۷ امتیاز نسبت به فصول اخیر عملکرد نسبتا خوبی را از خود به‌ جای گذاشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سه فصل از شروع اتفاقات عجیب و روند متفاوت ذوب‌آهن اصفهان در فوتبال ایران می‌گذرد، تیمی که پس از نایب‌قهرمانی در فصل هفدهم به‌یک‌باره اسیر تغییرات مدیریتی متعددی و به‌دنبال آن تغییرات بیش از حد در کادر فنی شد و به تاریک‌ترین روزهای تاریخ خود پا گذاشت.

ذوبی‌ها دو فصل قبل را در روزهای تاریک سپری کردند اما با آمدن مهدی تارتار امیدها رنگ و بوی دیگر گرفت. مربی با رزومه فوتبال کشورمان با وجود تغییرات زیاد در شاکله تیم و نوسانات مقطعی این روزها گاندوها را به یک ثبات نسبی رسانده است اما به نظر می‌رسد با تغییرات جزئی در نیم فصل رقابت‌ها می‌تواند روزهای بهتری را هم برای سبز پوشان رقم بزند.

در این گزارش قصد داریم به شرایط ذوب‌آهن در چند فصل اخیر بپردازیم و آن را با سال‌های نه چندان دور گاندوهای اصفهانی مقایسه کنیم که در ادامه خواهید خواند؛

تغییرات زیاد؛ بلای جان گاندوها

ذوب‌آهن از زمان تأسیس خود تا سال ۱۳۹۰ در سیستم مدیریتی؛ روی صندلی مدیرعاملی‌اش ۱۲ نفر را نشانده است اما از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰ و در این بازه ۱۰ ساله هشت چهره متفاوت به خود دیده است که سه نفر آن‌ها سرپرست موقت بوده‌اند و از همه مهم‌تر اینکه پنج نفر از این تعداد در سه سال گذشته تغییر کرده‌اند که یکی از اصلی‌ترین عاملان تیره‌شدن ماه سفید رنگ نصف‌جهان بوده است‌.

در فصول نوزدهم و بیستم نیز شش مربی روی نیمکت ذوب‌آهن نشستند و هیچکدام به‌جز تسلیم شدن کاری نکردند و عطای سرمربیگری ذوب‌آهن را به لقایش بخشیدند. تارتار هفتمین شخصی است که در فضای دشوار اصفهانی‌های فوتبال‌دوست مشغول به کار است.

ذوب‌آهن در فصل بیست‌ویکم و تا هفته چهاردهم با مهدی تارتار موفق به کسب پنج پیروزی و دو تساوی شده و هفت شکست را نیز در کارنامه‌اش ثبت کرده است، گاندوها در این چهارده هفته تنها هشت بار موفق به گشودن دروازه حریفان شدند و ۱۳ بار هم دروازه‌شان را باز شده دیده‌اند.

شروع خوب در لیگ بیست و یکم!

ذوب‌آهن در فصل نوزدهم هفته اول را با شکست مقابل سایپا و فصل بیستم را با تساوی مقابل فولاد آغاز کرد، اما امسال با پیروزی در آبادان مقابل صنعت‌نفت لیگ را با برد استارت زد.
گاندوها در فصل نوزدهم لیگ را با علیرضا منصوریان آغاز کردند، او که دومین فصل حضورش در اصفهان را سپری می‌کرد در هشت هفته ابتدایی لیگ نتوانست ذوب‌آهن را حتی به یک پیروزی برساند، عملکردی که فاجعه‌بار بود؛ منصوریان در ۱۴ هفته لیگ سه مرتبه همراه ذوب‌آهن به برتری رسید، پنج بازی متحمل تساوی و شش بار هم متحمل شکست شد و با ۱۲ گل‌زده، ۱۶ گل‌خورده و ۱۴ امتیاز ذوب‌آهن را در رده دهم جدول قرار داد.

در لیگ بیستم رحمان رضایی در اولین تجربه سرمربی‌گری‌اش نیمکت پر التهاب ذوب‌آهن را انتخاب کرد و شاید تا ابد از این تصمیم پشیمان باشد، رضایی بدترین شروع تاریخ ذوب‌آهن در لیگ‌برتر را ثبت کرد، جایی که ذوب‌آهن هر هفته فقط خواب پیروزی را می‌دید و در نهایت در هفته سیزدهم نخستین پیروزی گاندوهای اصفهانی به‌دست آمد، ذوب‌آهن در چهارده هفته لیگ یک‌بار پیروز شد، هشت تساوی برابر حریفان به‌دست آورد و پنج دیدار را نیز شکست خورد و ۱۴ گل زده و ۲۰ گل خورده و کسب فقط یازده امتیاز جایگاه چهاردهم جدول را از آن خود کرده بود.

با حسابی سر انگشتی می‌توان گفت ذوب‌آهنِ مهدی تارتار تا اینجای فصل عملکرد قاطعانه‌تری ثبت کرده، ذوب‌آهن نسبت به فصول نوزده و بیستم، سه و هفت گل کمتر دریافت کرده، به‌ترتیب دو و چهار پیروزی بیشتر کسب کرده و البته با سه امتیاز بیشتر نسبت به فصل نوزدهم و شش امتیاز بیشتر نسبت به فصل گذشته در رده دهم جدول جای گرفته است. این در حالی است ذوب‌آهن در پنج سال اخیر موفق به پیروزی در دربی اصفهان نشده بودند اما در این فصل تیم پرمهره سپاهان را شکست دادند تا سبزپوشان اصفهانی بعد از ۱۳۹۴ روز یک طلسم دیگر را بشکنند.

وضعیت سفید در اردوی ذوب‌آهن!

خانه تکانی اساسی و آمار رضایت بخش در کلین شیتها

گاندوها در فصل نوزدهم تا هفته چهاردهم شش کلین شیت به‌ثبت رسانده بودند و در فصل بیستم این تعداد روی دو قرار گرفته بود، این فصل ذوب‌آهن پنج کلین‌شیت داشته و با وجود اینکه آمار بهتری نسبت به دو فصل گذشته نیست اما گل‌های کمتری دریافت کرده است.

ذوب‌آهن پیش از آغاز فصل بیست‌ویکم یازده بازیکن را از دست داد و با اضافه‌کردن ۱۵ بازیکن یک خانه‌تکانی اساسی در مجموعه تیمش انجام داد، همین مسئله یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل برای کسب نتایج دلخواه مدیران باشگاه و از همه مهم‌تر هواداران است.

در فصل نوزدهم میانگین سنی تیم ذوب‌آهن ۲۷.۵، در فصل بیستم ۲۹ و در فصل بیست‌ویکم ۲۷‌.۲ بوده و این نشان می‌دهد جوان‌ترین ذوب‌آهن سه فصل اخیر در زمین حضور دارد.

از خط حمله کم فروغ تا دفاع مستحکم ذوب آهن

برای آنکه وضعیت مهاجمان ذوب‌آهن در فصل‌های اخیر باهم مقایسه کنیم کافی است بدانیم ذوب‌آهن در فصل نوزدهم تا هفته چهاردهم هشت گلزن متفاوت داشت که از بین آن ۱۲ گل، سهم مهاجمان ذوب‌آهن ۹ گل و مدافع دو گل و هافبک فقط یک گل بوده است.

این آمار در لیگ بیستم به شش گلزن متفاوت کاهش پیدا کرد و از بین ۱۴ گل، ۹ گل را مهاجمان ذوب‌آهن به‌ثمر رساندند، چهار گل مدافعان برای ذوب‌آهن وارد دروازه حریفان کردند و یک گل هم یکی از هافبک‌ها زده بود.

اما در این فصل ذوب‌آهن در درجه اول یک خط حمله کم‌زهر داشته و فقط هشت گل به‌ثمر رسانده آن‌هم در چهارده هفته؛ تیم تارتار شش گلزن متفاوت داشته که در این آمار مهاجمان ذوب‌آهن فقط نیمی از آن را بر عهده داشته‌اند، چهار گل دیگر توسط دو مدافع و دو هافبک به‌ثمر رسیده است.

تارتار بعد از امتحان سیستم و تاکتیک‌های متعدد و انجام آزمون و خطاها به‌نظر می‌رسد دیگر سیستم مدنظرش را پیدا کرده و می‌داند کجا و چگونه از داشته‌هایش استفاده کند، همان‌کاری که در چند هفته گذشته انجام داد و به سه پیروزی در لیگ و حذفی هم رسید. ذوب‌آهن در این فصل در ۹۰ درصد دیدارها با ترکیب ۲-۵-۳ بازی می‌کند و اگر تارتار بخواهد با همین سیستم پیش برود بدون شک به حداقل یک مهاجم، یک هافبک خلاق و یک وینگر سرعتی و تکنیکی نیاز دارد.

گاندوها بعضاً اسیر اشتباهات فردی!

نباید از این آمار منفی غافل شویم که ذوب‌آهن در این فصل نیز شش هفته متوالی رنگ پیروزی را ندید، اشتباهات فردی هم در ذوب‌آهن زیاد بوده و عامل باخت‌های غیرمنصفانه‌ای برای گاندوها شده است؛ ضمن اینکه ذوب‌آهن در این فصل با وجود کسب امتیازات و پیروزی‌های بیشتر با هفت شکست بیشترین شکست در سه فصل اخیر تا هفته چهاردهم را متحمل شده است.

عملکرد ذوب‌آهن در این فصل خیلی‌خوب نبوده و حتی شکست‌های بی‌مورد زیادی هم در کارنامه‌اش ثبت شده، اما فراموش نکنیم ذوب‌آهن در دو فصل گذشته نه‌تنها نیم‌فصل نخست که نیم‌فصل دوم را هم از دست می‌داد و تا آخرین هفته دست به دامان اما و اگرها می‌شد، این تیم از نو ساخته شده و تغییرات زیادی به خود دیده است.

وضعیت سفید در اردوی ذوب‌آهن!

ذوب آهن و گل گهر؛ آخرین آزمون نیم فصل

هرچند شکست در مقابل نساجی تلنگر خوبی بود تا کادرفنی ذوب‌آهن تمرکز بیشتری روی بازی‌ها داشته باشد، اما آن‌ها خوب می‌دانند اگر ذوب‌آهن در نیم‌فصل تقویت نشود فرصت‌طلبان زیادی هستند که جای‌شان را در جدول بگیرند.

سبزپوشان اصفهانی در آخرین امتحان نیم‌فصل نخست فردا (پنجشنبه) در اصفهان باید با تیم سرسخت و پرمهره گل‌گهر بایستند، تیمی زخم‌خورده از اشتباهات مدیریتی که احتمالاً انتقام نقره‌داغ‌شدنش را از رقیبان پیش‌رویش می‌گیرد، ذوب‌آهن باید در بهترین زمان ممکن گل‌گهر را شکست دهد تا دو یا سه پله‌ای در جدول بالا بیاید و در میانه بالایی‌جدول قرار بگیرد.

از زمان صعود گل‌گهر به لیگ‌برتر این دو تیم در دو فصل اخیر چهار مرتبه مقابل هم قرار گرفتند که ذوب‌آهن هیچ‌گاه موفق به شکست دادن گل‌گهر نشده و قطعاً برای شکستن این طلسم به زمین می‌رود، دو تساوی و دو شکست حاصل کار این دو تیم در تقابل‌های اخیرشان بوده، جالب اینجاست که اولین مصاف این دو تیم در لیگ نوزدهم هم در هفته پانزدهم برگزار شد که آن دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید؛ شاید تارتار با خواباندن مچ قلعه‌نویی خودش را دوباره بیشتر از گذشته در دل هواداران ذوب‌آهن جا کُند.

هواداران امیدوار به پنجره زمستانی

ذوب‌آهن علاوه‌بر اینکه به آرامش و دور ماندن از فضاهای حاشیه‌ای نیاز شدیدی دارد به زمان نیز احتیاج دارد تا کادر فنی بتوانند سیستم و ترکیب مدنظرشان را پیدا کرده و بازیکنان هم به یک شناخت خیلی خوب از همدیگر برسند.

سبک بازی تارتار برای آینده ذوب‌آهن امیدوارکننده است، کسی که به‌نظر می‌رسد خودش هم به بلوغ کامل مربیگری رسیده و می‌داند چگونه باید تیمش را روانه بازی‌ها کند، شخصی که در تیم‌های جنوبی سبک بازی متفاوتی را ارائه می‌کرد و تمامی تیم‌ها از نوع بازی آن به زحمت افتاده بودند، این مسئله اما در بازی‌های این فصل ذوب‌آهن هم دیده می‌شود، تیمی جسور که مقابل استقلال، سپاهان و حتی پرسپولیس بدون ترس از شکست بازی می‌کند. تیم مدیریتی باشگاه ذوب‌آهن قطعاً هم راستا با کادر فنی برای تقویت تیم در پنجره زمستانی تلاش خواهد کرد تا با نفرات مدنظر سرمربی، نقاط‌ضعف‌شان را برطرف کنند.

ذوب‌آهن در پست‌های دروازه و دفاع مشکل خاصی ندارد اما قلب‌تپنده تیم در میانه میدان نیازمند یک نیروی مؤثر و خلاق است، ذوبی‌ها به یک بازیکن بازی ساز سرعتی هم احتیاج دارند و از همه یک مهاجم جوان و با انگیزه باید مهم‌ترین هدف سبزپوشان اصفهانی باشد تا عملکرد متوسط‌شان در نیم‌فصل نخست را تکمیل کنند. پس نباید فراموش کنیم ثبات مهم‌ترین اصل در نتیجه‌گیری یک تیم است و اگر ذوب‌آهن با نظرات هیئت‌مدیره و هواداران احساسی با مسائل رفتار نکنند، می‌شود با انتظارات معقول یک فصل بدون خطر را برای این تیم سپری کرد تا با قرار گرفتن در وضعیت سفید مجدداً به اهداف بزرگش فکر و حرکت کند.

کد خبر 548210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.