روحِ شهرکرد برای روی دیگر توسعه آماده می‌شود

"حتی اگر نتوانیم افکار و استراتژی‌های مدیریت شهر را در شهرکرد عملیاتی کنیم، همین که روح و ذهن توسعه مطلوب شهر برای آیندگان و جانشینان آینده آماده می‌شود، یک دستاورد است. با این حال امیدوارم بتوانیم کارهایی که در شهر مدنظر داریم را عملیاتی کنیم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری به عنوان بازوی اجرایی نظام مدیریت شهری تحت نظارت شورای اسلامی شهر نقش مؤثر و اساسی در اداره و نگهداری شهر ایفا می‌کند اما توسعه و رشد نامتوازن فضایی و کالبدی شهرها و همچنین افزایش جمعیت آنها مشکلاتی را برای شهروندان و مدیریت شهر ایجاد کرده و گاهی برنامه‌ریزی در این خصوص را به انحراف کشانده است.

شهرهای کوچک‌تر در این میان، مشکلات بزرگ‌تری دارند زیرا اعتبارات آن‌ها عموماً برای انجام اقدامات اساسی کافی نیست و هزینه‌های جاری نیز با سخت‌ترین شرایط پاسخ داده می‌شود؛ زیباسازی و هویت‌بخشی شهر نیز در این چرخه فرسوده اولویت بالایی به خود نمی‌گیرد تا این مسیر تا جایی ادامه پیدا کند که شهرهای کشور از زیست‌پذیری فاصله بیشتری بگیرند.

شهرکرد نیز با آنکه مرکز یک استان است از این قائله مستثنی نبوده و دارای چالش‌های فراوان در حوزه مدیریت شهری است. نبود مبلمان شهری مناسب، ضعف در نظافت شهر، نبود زیرساخت‌های کافی برای زندگی شهری و حقوق معوقه نیروهای خدماتی شهرداری، دم‌دستی‌ترین مشکلات شهرکرد است که رفع آن به ماه‌ها زمان نیاز دارد.

محمدتقی جاپلقی شهردار شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از اقداماتی که در این چند ماه برای رفع چالش‌های شهرکرد انجام داده است می‌گوید و امیدوار است روح و ذهن توسعه شهر را برای آیندگان شهر و جانشینان آینده آن آماده کند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

از ابتدای حضور شما در شهرداری چند ماه می‌گذرد، در این مدت چه اقداماتی مورد توجه مدیریت شهری بوده است؟

در مدت سه ماه مسئولیتم کارها در سطوح مختلف شهرداری برنامه‌ریزی و انجام شد. به طور کلی به دغدغه‌ها و اولویت‌های پرسنل، شهرداری و شهر توجه شد اما موضوع زیباسازی، نظافت و درختان شهر برای من اهمیت بیشتری نسبت به دیگر موضوعات داشت چون معتقدم شهرکرد در این مورد تقریباً در جا زده و جای المان خاصی که نماد مرکز یک استان باشد را خالی دیدم.

نخاله‌های اطراف شهر که حتی در مسیل‌ها رها شده است به عنوان یک مشکل اساسی و چشم‌اندازی ناخوشایند برای شهروندان یکی از معضلات شهر است؛ حتی یک شهروند چند روز پیش به من گفت: ۱۰ سال است مسیلی در خیابان سرچشمه‌ها تمیز نشده است. بدین سبب سعی کردیم اقدامات لازم را در این مدت انجام دهیم و اکنون بعد از سه ماه از حضورم در شهرداری، هیچ خیابانی دارای نخاله و زباله نیست و مسیل‌ها در هنگام بارندگی‌ها ظرفیت لازم رادارند.

قبلاً حتی پیمانکاران و همکاران ما در شهرداری جدیت لازم را برای نظافت شهر نداشتند که در همین راستا جلسه‌ای برگزار شد تا همگان با عشق به شهر، پای کار بیایند و نتیجه آن نیز قابل قبول بود.

به نبود جدیت در میان برخی نیروهای شهرداری اشاره کردید، درباره ماجرای حقوق عقب افتاده نیروهای خدماتی شهرداری و تجمعات در این خصوص نیز توضیح دهید.

این روزها یکی از مسائل مهمی که با آن درگیر بودم همین موضوع بود که پیمانکاران، کارگران و نیروهای خدماتی شهرداری مرتب جلوی شهرداری برای مطالبات خود تجمع داشتند. به همین منظور با همت شورای اسلامی شهر و برنامه‌ریزی مدیران شهرداری، وضعیت درآمدها تا حدودی سامان یافت و موفق به تزریق اعتبارت برای جبران بدهی شهرداری به پیمانکاران شدیم تا به این واسطه حقوق‌ها تقریباً به‌روز شود؛ امیدوارم بتوانیم بدهی‌های مرتبط به ماه‌های قبل را نیز پرداخت کنیم.

زیباسازی شهرکرد را یکی از اولویت‌های مدیریت شهری قلمداد کردید، وضعیت مبلمان شهری را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نمی‌خواهم در ذهن شهروندان ناامیدی ایجاد کنم اما واقعیت انکار ناپذیر این است که شهرکرد از نظر زیرساخت چیزی برای ارائه ندارد؛ ایستگاه‌های اتوبوس، صندوق‌های جمع‌آوری کمک‌های خیرین متعلق به کمیته امداد امام خمینی (ره)، کیوسک‌ها و بسیاری دیگر از تجهیزات که ناگوار بودن فضای یک شهر را نشان می‌دهد، در شهرکرد به چشم می‌خورد.

وقتی تمام پارک‌ها را نگاه می‌کنی می‌بینیم فضای سبز، جداول و پیاده‌روها قدیمی است و حتی یک میز و صندلی و یک سرویس بهداشتی در آن به چشم نمی‌خورد؛ این در حالی است که شهرداری قدرت خرید قطعات بتنی، موزائیک و جدول را ندارد.

اعتباری از سازمان امور مالیاتی به عنوان ارزش افزوده به شهرداری داده شد که مقداری از آن صرف امور جاری شده است و چهار میلیارد دیگر از این اعتبار هم برای تهیه دستگاه تولید قطعات بتنی که قابلیت تولید ۳۵۰ نوع قطعه بتنی را دارد مدنظر قرار گرفت. در این خصوص فرمانداری و دستگاه‌های نظارتی هم همراهی مطلوبی داشتند و در نهایت با رایزنی‌های انجام شده این دستگاه با قیمت سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به همراه تجهیزات اضافه از تبریز خریداری شد.

دستگاه تولید قطعات بتی چه قابلیت‌هایی دارد؟

این دستگاه در هر هشت ساعت دو هزار قطعه جدول در تمام ابعاد، ۲۰ هزار از انواع طرح‌های موزیک‌های پیاده‌رو برای نابینایان و انواع آرم‌های دستگاه‌های اجرایی تولید می‌کند. نصب این دستگاه در کارخانه آسفالت که شن، ماسه و آب در آن فراهم است انجام شده و اکنون امور تأسیسات و برق و جانمایی در حال فراهم سازی است. چند متخصص از شهرداری نیز برای آشنایی بیشتر کار با دستگاه به تبریز رفتند.

حدود ۴۰۰ تن قیر از سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور دریافت شده است و امیدواریم دستگاه تولید قطعات بتنی در ایام ۲۲ بهمن در چرخه تولید قرار گیرد؛ به مردم قول می‌دهم که شهر از نظر زیباسازی پارک‌ها، جداول فرسوده و خیابان‌هایی مثل آیت‌الله کاشانی و بهشتی و محله‌های جنوب شهر، میرآباد و سرچشمه که نیازمند عزم جدی است، از لحاظ بصری بهینه شود و با همکاری مردم در مبلمان شهری تغییری اساسی رخ دهد.

ساماندهی ورودی‌های شهر از مهمترین اهداف مدیریت شهری در این دوره خواهد بود و حتی اگر نتوانیم افکار و استراتژی‌ها در این خصوص را در شهرکرد عملیاتی کنیم، همین که روح و ذهن توسعه مطلوب شهر برای آیندگان و جانشینان آینده آماده می‌شود، یک دستاورد است. با این حال امیدوارم بتوانیم کارهایی که در شهر مدنظر داریم را عملیاتی کنیم.

کد خبر 548194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.