مردم در طرح شفافیت بازوی نظارتی شورا می‌شوند

سخنگو و عضو هیأت رییسه شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه «شفافیت» باعث کاهش فساد و ارتقای سلامت اداری می‌شود، گفت: شفافیت پلی میان ۱۳ عضو منتخب و دو و نیم میلیون نفر ناظر و مشارکت‌کننده در تصمیمات شهری است تا بتوانیم کیفیت خدمات را ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی در یک برنامه زنده رادیویی با بیان اینکه فرآیندهای پیچیده و مبهم، یکی از مسائل اصلی و عمده حوزه اداری و اجرایی شهر و کشور است، اظهار کرد: خطاهایی در فرآیندهای پیچیده و نواقص، سلامت کاری، سلامت کارمندان و سلامت ارائه خدمات را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه شفافیت برای ترسیم ارتباط مناسب بین دستگاه‌های خدمت‌رسانی با مردم، یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین اصول است زیرا مردم باید از جزئیات امور مطلع باشند، ادامه داد: شفافیت در تصمیمات مدیریت شهری یکی از مواردی است که اعضای شورای دوره ششم قبل از انتخابات، تعهد نامه‌ای درباره آن امضا کردند زیرا بر این باور هستیم زمینه رانت، ارتباطات ویژه و امضاهای طلایی را برچیده و زمینه بهره‌وری و کارآمدی همچنین رضایت هر چه بیشتر شهروندان را فراهم می‌کند.

سخنگوی و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شهروندان از اینکه تصمیمات در اتاق‌های در بسته گرفته می‌شود و کسانی که نسخه می‌پیچند، با آنها در ارتباط نیستند و کمترین اطلاعی از این تصمیمات دارند، گلایه‌مند هستند.

وی افزود: گاهی بعضی تصمیمات برای منافع مردم گرفته نمی‌شود زیرا فشارها و لابی‌های سیاسی و گروه‌های ذی‌نفع افراد تصمیم‌گیر را به سمت و سویی سوق می‌دهد که اگر شفافیت نباشد، گروه‌های فشار به حق و حقوق خود می‌رسند و می‌توانند در تصمیم سازی‌ها مؤثر باشند.

صالحی با بیان اینکه تصور غلط در این باره که جامعه ظرفیت پذیرش شفافیت را ندارد، وجود دارد، اضافه کرد: مسئله شفافیت باعث کاهش فساد و ارتقای سلامت اداری می‌شود، تعداد زیادی از کارمندان شهرداری، دلسوز و با سلامت کاری فعال هستند که باید شرایط را برای حفظ آن‌ها در ارتقای سلامت اداری فراهم کنیم.

وی افزود: شهروندان از سال‌ها قبل به یک بلوغ و رشد اجتماعی رسیدند که به عنوان ناظران و مشاوران در کنار نمایندگان خود در شورای اسلامی شهر در جریان جزئیات تصمیم‌گیری‌ها قرار بگیرند و در عین حال در فرآیند اداری و استخدامی، سفرهای خارجی کاری و انتصابات و امضاهای طلایی به عنوان بازوی نظارتی نیز در کنار اعضای شورا قرار گیرند.

شفافیت پلی میان ۱۳ عضو شورا و بیش از دو میلیون مشارکت کننده در تصمیمات شهری

سخنگوی و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: معتقدیم مجموعه بزرگی همچون شهرداری اصفهان که شاید سال آینده ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه اداره آن باشد، نیاز به چشمان ناظر مردم مشارکت جو و کنشگر در کنار ۱۳ عضو منتخب دارد که با داده‌هایی که در اختیار آنها قرار می‌دهیم، در فرآیند نظارتی به اعضای شورای شهر کمک کنند.

وی با بیان اینکه شفافیت پلی میان ۱۳ عضو منتخب و دو و نیم میلیون ناظر و مشارکت‌کننده در تصمیمات شهری است تا بتوانیم کیفیت خدمات را ارتقا دهیم، افزود: طرح «شفافیت و ارتقای سلامت اداری» تنها در یکی از ۲۵ بند و چهار فصل خود به اعلام آرا و نظرات مخالف و موافق اعضا پرداخته و ۲۴ بند دیگر وجود دارد.

صالحی تصریح کرد: این طرح در چهار فصل محتوایی است که فصل ابتدایی به تعاریف واژگان، فصل دوم به شفافیت در مدیریت شهری، فصل سوم به منع یا تهدید به‌کارگیری بستگان و مدیریت تعارض منافع و فصل چهارم به تکالیف اعضای شورای شهر پرداخته و بخش پایانی به ابزارهای نظارتی نسبت به اجرای طرح اشاره شده است.

وی افزود: از ابتدای دوره ششم روی این طرح کار شده و چند مشاور حقوقی در کنار اعضای شورا قرار گرفتند و طرح کارشناسی شد تا بتوانیم به یک نقطه مناسب برسیم؛ ابتدای طرح به تشکیل کمیته سلامت اداری که شهردار در رأس این کمیته تاکید شد که این کمیته موظف به تصویب سیاست‌ها، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد در شهرداری اصفهان و پیگیری موضوعات است و از طرف شورای اسلامی شهر اصفهان نیز رئیس شورا و دو نفر نماینده به عنوان ناظر حضور دارند.

انتصاب بستگان مدیران شهرداری به اطلاع کمیته سلامت اداری می‌رسد

سخنگوی و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: باید معاونت‌ها و مدیریت‌های مربوطه در جهت شناسایی گلوگاه‌های ایجاد رانت یا واسطه‌گری در حوزه خود اقدام کرده و پس از ارائه گزارش به کمیته سلامت اداری در مدت دو ماه پیشنهادات اجرایی خود جهت مسدودسازی را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان موظف به راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی با محوریت مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات شهرداری جهت اجرایی کردن فرآیند نظارت همگانی در مدت دو ماه است، اظهار کرد: کمیته سلامت اداری موظف است طی مدت یک ماه نسبت به ارائه پیشنهادات خود برای حمایت از سوت‌زن‌ها و تقدیر از نیروهای برگزیده سلامت اداری اقدام کند، کمیته سلامت اداری موظف است گزارش اقدامات انجام شده شامل تعداد گزارش‌های دریافتی، پیگیری صورت گرفته، تشویق سوت‌زن‌ها و نوع برخورد با متخلف را منتشر کند.

صالحی ادامه داد: شهرداری اصفهان مکلف به الکترونیکی‌سازی کامل فرآیند شهرسازی، درآمد و مراحل صدور گواهی‌های ساختمانی شامل پروانه، سفت‌کاری، پایان‎‌کار، مراحل محاسبات، اعلام دستور تهیه نقشه، استخراج اطلاعات طرح تفصیلی و اعلام ضابطه شهرسازی است.

وی با بیان اینکه ظرف مدت شش ماه باید جهت غیرحضوری کردن کلیه خدمات مربوطه از طریق میز خدمت الکترونیکی اقدام شود، گفت: شهرداری اصفهان مکلف به ایجاد دسترسی الکترونیکی به سامانه‌های درآمدی، خزانه‌داری و املاک شهرداری اصفهان به اعضا شورای اسلامی شهر، ظرف مدت دو ماه از تصویب این طرح است.

سخنگوی و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: بر اساس طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری، باید انتصاب بستگان مدیران شهرداری اصفهان و واحدهای تابعه و اعضای شورای شهر که پیش از تصدی مسئولیت آن مدیر دارای رابطه استخدامی با شهرداری اصفهان و واحدهای تابعه بوده‌اند، به اطلاع کمیته سلامت اداری برسد؛ انتصاب و به‌کارگیری بستگان مدیران شهرداری اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر که پیش از تصدی مسئولیت آن شخص دارای رابطه استخدامی با شهرداری اصفهان و واحدهای تابعه نبوده‌اند در شهرداری اصفهان ممنوع است.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان موظف است در قرارداد کارکنان موضوع محرمانه بودن اطلاعات شغلی و سازمانی مرتبط را درج و آن‌ها را متعهد به سوءاستفاده نکردن از این اطلاعات کرده و ضمانت اجرایی قانونی مناسب را پیش‌بینی کند، گفت: در این طرح بخش سفرهای خارجی، منع هدیه و به‌کارگیری بستگان را برای اعضای شورای اسلامی شهر در نظر گرفته و تکالیف جدی را برای اعضای شورای شهر قرار داده‌ایم، آرای مخالف و موافق، حضور و غیاب، جمع‌بندی و مستندات کمیسیون‌ها در رابطه با لوایح و طرح‌ها که در سامانه مصوبات بر اساس آئین‌نامه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد و پخش زنده جلسات علنی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده، تبدیل به مصوبه شده است.

کد خبر 548177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.