از اخاذی اینستاگرامی تا قتل ورزشکار بدنسازی

الو سلام برادرم را با چاقو کشتم، قتل یک جوان با شلیک مرد ۴۲ ساله، آبروی زن لرستانی در شهر رفت، دام شیطانی شوگرددی برای دختر ۱۵ ساله، بلای هولناک سر خانم دکتر جوان در خیابان‌های مشهد، قتل ورزشکار بدنسازی در یاسوج را در بسته خبری حوادث ایمنا بخوایند:

به گزارش خبرنگار ایمنا، پسر جوانی با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و گفت "سلام؛ برادرم رو با ضربه چاقو کشتم". اپراتور پلیس با گرفتن آدرس محل جنایت، تیم جنایی را راهی محل درگیری مرگبار در محله کیانمهر کرج کرد. مأموران و بازپرس ویژه قتل پس از ورود به خانه با جسد پسر جوانی روبه‌رو شدند که با ضربه‌چاقو به قتل رسیده بود.

پسر ۲۲ ساله‌ای که در محل حضور داشت به قتل برادرش اعتراف کرد و مدعی شد در هواخواهی از مادرش مرتکب قتل شده است. با اعتراف پسر جوان و بررسی صحنه قتل، جسد با دستور قضائی به پزشکی‌قانونی منتقل شد.

متهم در جریان بازجویی‌ها در اداره‌آگاهی درباره انگیزه جنایت اظهار کرد: برادرم چهار سال از من بزرگ‌تر بود و بیماری روحی و روانی داشت. او را در بیمارستان بستری کردیم، اما فایده‌ای نداشت. به‌دلیل بیماری‌اش نمی‌توانست کار کند و همیشه در خانه بود. چند بار با من و مادرم درگیر شده بود. من در یک رستوران کار می‌کنم و روز حادثه هنوز سرکار نرفته بودم که برادرم با مادرم درگیر شد و من در دفاع از مادرم با ضربه چاقو برادرم را کشتم.

سرهنگ محمد نادربیگی، رئیس‌پلیس آگاهی استان‌البرز اظهار کرد: این درگیری ۱۲ دی رخ داد و متهم در صحنه قتل بازداشت شد. او مدعی است در هواخواهی از مادرش مرتکب قتل‌شده و اولیای‌دم هم شکایتی علیه او مطرح نکرده‌اند.

قتل یک جوان با شلیک مرد ۴۲ ساله

سردار احمد طاهری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ۱۰ بهمن ماه سال ۹۹ در پی قتل مسلحانه جوانی ۲۴ ساله، در یکی از محلات شهرستان راسک موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی آن شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی شهرستان راسک با حضور در محل قتل و تحقیقات گسترده میدانی، عامل این جنایت را که مردی ۴۲ ساله بود شناسایی و مشخص شده که این فرد به دلیل یک سری اختلافات مالی طی یک نزاع این جوان را با شلیک گلوله سلاح کمری به قتل رسانده و به مکانی نامعلوم گریخته است.

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تیم رسیدگی کننده به پرونده که در صدد دستگیری قاتل فراری بودند، در جریان تحقیقات تخصصی خود، آخرین محل تردد قاتل در استان هرمزگان را شناسایی و تحقیقات گسترده خود را برای شناسایی مخفیگاهش آغاز کردند.

وی ادامه داد: در نهایت با تلاش شبانه روزی پلیس مخفیگاه قاتل در شهرستان بندر لنگه استان مذکور شناسایی، و پس از اخذ نیابت قضائی و حضور در محل متهم را در عملیاتی ضربتی و غافلگیرانه پس از ۱۱ ماه فرار دستگیر شد.

سردار طاهری با اشاره به اعتراف متهم به جنایت ارتکابی خاطر نشان کرد: عامل این جنایت با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

اخاذی اینستاگرامی / آبروی زن لرستانی در شهر رفت

سرهنگ آرش ابراهیمی رئیس پلیس فتا استان لرستان اظهار کرد: یکی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتای استان از اخاذی که از طریق فضای مجازی از وی صورت گرفته بود شکوائیه قضائی تنظیم کرد که پرونده جهت شناسایی و پیگیری در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

وی ادامه داد: در اظهارات اولیه شاکی مشخص شد شخصی با معرفی خود به عنوان یک خانم از طریق پیج اینستاگرام با شاکی ارتباط برقرار می‌نماید که ضمن جلب اعتماد شاکی جهت آشنایی بیشتر از وی چند سری عکس و فیلم دریافت می‌کند.

رئیس پلیس فتا استان لرستان افزود: متهم با دریافت تصاویر و ویرایش، آنها را برای شاکی ارسال می‌کند و از وی در خواست مبلغ ۸۵ میلیارد ریال می‌نماید تا در عوض آن تصاویر را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر نکند.

وی اضافه کرد: با بررسی مستندات اولیه و اظهارات شاکی توسط کارشناسان پلیس فتا استان سر نخ‌های اولیه جهت شناسایی متهم اصلی پرونده به دست آمد که با اقدامات پلیسی متهم شناسایی و در یک عملیات ویژه دستگیر شد.

سرهنگ ابراهیمی ادامه داد: متهم ابتدا منکر هرگونه رابطه با پیج مجرمانه شد ولی زمانی در برابر مستندات مکشوفه قرار گرفت ضمن قبولی به بزه انتسابی هدف و انگیزه خود را نیاز مالی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت، تصویر و یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر و در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

رئیس پلیس فتا استان لرستان ادامه داد: هرگونه توهین و هتک حیثیت افراد در فضای مجازی جرم بوده و در صورت ارتکاب این فعل توسط افراد اقدامات قضائی و قانونی توسط پلیس فتا با هماهنگی مقامات قضائی انجام خواهد پذیرفت.

رئیس پلیس فتا استان لرستان ضمن هشدار در خصوص نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در پایان از شهروندان خواست هشدارهای پلیس فتا را جدی گرفته و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی و یا با خط ۰۹۶۳۸۰ گزارش نمایند.

دام شیطانی شوگرددی برای دختر ۱۵ ساله

سرگرد سمانه مهربانی، کارشناس آموزشی پلیس تهران گفت: دختر جوان به همراه والدینش وارد دایره مبارزه با جرایم اخلاقی پلیس فتا شدند. از ظاهر هر سه نفر مشخص بود که از قشر مرفه جامعه هستند.

دختر جوان اظهار کرد: مقصر همه اتفاقات خودم هستم. من ۱۵ سال دارم و از وقتی پدرم گوشی مورد علاقه‌ام را برایم تهیه کرد، شبانه‌روز مثل همه دنبال تفریح و سرگرمی و وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی بودم.

در یکی از همین شبکه‌های اجتماعی فردی به من پیشنهاد دوستی داد. پروفایلش را دیدم و از مشخصات و تصاویری که از خودش در پیج شخصی‌اش قرار داده بود خوشم آمد و به همین دلیل پیشنهادش را قبول کردم. آن فرد در مدت کوتاهی با چرب‌زبانی من را به خودش وابسته کرد و طوری اعتمادم را جلب کرد که تعدادی از عکس‌های خصوصی‌ام را برایش ارسال کردم و دقیقاً از وقتی موفق شد عکس‌هایم را به دست بیاورد، دردسرهای من شروع شد.

علاوه بر تصاویر، اطلاعات شخصی زیادی از خود و خانواده‌ام در اختیارش گذاشته بودم. او با توجه به اطلاعات و مستنداتی که از من داشت شروع به تهدید و اخاذی کرد و از من می‌خواست تا هر چند روز یک بار مبلغی را به حسابش واریز کنم تا خانواده‌ام را در جریان ارتباطمان قرار ندهد. بعد از مدتی از من خواست تا علاوه بر پول از نزدیک هم با او ملاقات داشته باشم.

با وجود ترس از واکنش والدینم تصمیم گرفتم موضوع اخاذی را با آنها در میان بگذارم و اجازه ندهم ماجرای اشتباهم از این پیچیده‌تر شود. بعد از صحبت با والدینم به پلیس فتا آمدیم.

پلیس موفق شد هویت واقعی فرد مزاحم را شناسایی کند. این مرد میانسال با اطلاعات و تصاویر ساختگی اقدام به راه‌اندازی پیج شخصی به اسم یک جوان ۲۰ ساله کرده بود و من همه حرف‌هایش را باور کردم و حالا متوجه شدم فریب یک آدم علاف و بی‌کار را خوردم که هم‌سن پدرم است. خوشحالم که موضوع را به موقع با خانواده‌ام در میان گذاشتم. خدا می‌داند اگر باز هم تسلیم خواسته‌هایش می‌شدم چه بلایی به سرم می‌آمد.

متهم این پرونده در حال حاضر با دستور مقام قضائی برای شناسایی سایر قربانیان احتمالی در اختیار پلیس فتا است. البته امیدوارم من اولین و آخرین فردی باشم که این مرد فریبش داده است.

بلای هولناک سر خانم دکتر جوان در خیابان‌های مشهد

خاطرش جمع بود که با داشتن این برند از تلفن همراه، هیچ فردی نمی‌تواند به گوشی‌اش نفوذ کند و اطلاعاتش را سرقت کند. همین خاطرجمعی موجب شده بود تا اطلاعات گسترده‌ای از بیمارانش شامل اطلاعات بالینی، مشخصات فردی و دیگر اطلاعات مربوط به بیماری شأن را در حافظه گوشی تلفن همراهش ذخیره و بیمارانش را از راه دور کنترل کند.

خانم دکتر مشهدی این گوشی را پس از تحقیقات زیاد و با قیمت بسیار بالایی خریده بود و اصلاً فکر نمی‌کرد که یک موتوری با دو سرنشین برخلاف انتظارش، تلفنش را در حاشیه بلوار هاشمیه مشهد قاپ زنی کنند و رد گوشی‌اش در یکی از کشورهای همسایه زده شود.

با شکایت یک پزشک مشهدی مبنی بر سرقت گوشی تلفن همراه گران قیمت و سرقت اطلاعات مهمی که بر روی گوشی‌اش بود، پرونده‌ای در این زمینه تشکیل و تحقیقات پلیسی آغاز شد.

بررسی‌ها نشان می‌داد که محل سرقت بلوار هاشمیه بوده است و این پزشک پس از این اتفاق که شبانه رخ داده بود، صبح فردایش سیم کارت را می‌سوزاند. اما پس از دو روز پیامکی از یک سامانه خارج از کشور به دستش می‌رسد با این محتوا که اگر قصد دارید محل فعلی گوشی شما را شناسایی کنیم، اطلاعات گوشی خود را در لینک زیر وارد کنید.

مال باخته نیز با این گمان که پیام از سوی شرکت سازنده این گوشی معتبر بین‌المللی ارسال شده است، با ورود به لینک داده شده در پیامک، تمام اطلاعات محرمانه‌اش را وارد می‌کند و پس از آن متوجه می‌شود که دیگر به فضای ابری تلفن همراهش نیز دسترسی ندارد.

با ورود کارشناسان پلیس فتا خراسان رضوی به پرونده مشخص شد که سارق قبل از اینکه سیم کارت از سوی مال باخته سوزانده شود، با قرار دادن سیم کارت بر روی یک گوشی دیگر، شماره آن را پیدا کرده است.

پس از سوزاندن سیم کارت از سوی شاکی، متهم با یک شماره مجازی که معمولاً با کدهای ۰۰۱ با +۱ هستند، پیامکی جعلی را برای صاحب اصلی گوشی می‌فرستد و او را به سمت تله فیشینگ هدایت می‌کند. با فریب خوردن شاکی و واگذاری اطلاعات محرمانه در سایتی مشابه سایت‌های خارجی، این رمزها به دست سارق افتاده و او به راحتی گوشی گران قیمت را به نام خود می‌کند.

اقدامات پلیس در فضای سایبر با توجه به داده‌هایی که شاکی در اختیارشان گذاشته بود، منجر به ردزنی گوشی تلفن همراه شد که سارق یا سارقان پس از سرقت احتمالاً آن را به فرد دیگری فروخته بودند.

بررسی‌های پلیس نشان داد که محل فعلی گوشی ربوده شده، در کشور افغانستان است و دوباره پای قاچاق تلفن همراه‌های سرقتی به کشورهای دیگر به پرونده گشوده شد.

سرهنگ جواد جهانشیری فرمانده پلیس فتا خراسان رضوی با تأکید دوباره بر مراقبت از گوشی‌های تلفن همراه و استفاده اصولی از آنها در کوچه و خیابان‌ها اظهار کرد: حدود ۶ ماه پیش در همکاری گسترده‌ای که با پلیس امنیت عمومی استان انجام شد، در عملیاتی قاطعانه اعضای یک باند قاچاق تلفن‌های مسروقه به کشور افغانستان شناسایی شدند و از این افراد حدود یک هزار دستگاه تلفن همراه کشف و به مالکانشان برگردانده شد.

وی در ادامه با بیان اینکه البته همه مال باختگان خوش شانس نیستند، افزود: امروز تلفن همراه تنها یک وسیله ارتباطی نیست، معمولاً شهروندان کیف پول دیجیتال یا اطلاعات خصوصی، همچنین شبکه‌های اجتماعی خود و دیگر داده‌های محرمانه خود را بر روی تلفن‌هایشان ذخیره می‌کنند که با یک سرقت همه این اندوخته‌ها با خطر رو به رو می‌شود.

به گفته این مقام انتظامی چندی پیش مردی جوان در مشهد گوشی تلفن همراهش را درون خودرو جا می‌گذارد. او وقتی به محل پارک خودرو بازمی گردد متوجه می‌شود که از خودرو او سرقت شده و سارقان گوشی تلفن همراهش را هم ربوده‌اند. این فرد پیش از آنکه بتواند کیف پول دیجیتالش را که حاوی ۸۰ میلیون تومان ارز دیجیتال بوده را از دسترس متهم خارج کند، متوجه خالی شدن همه حسابش می‌شود.

البته این سارق در مشهد شناسایی و دستگیر شد، اما ذخیره کردن رمزهای مختلف بر روی گوشی، استفاده از رمزهای ساده و پرهیز از دو مرحله‌ای کردن شبکه‌های اجتماعی موضوعی است که موجب سوءاستفاده سارقان می‌شود.

قتل ورزشکار بدنسازی در یاسوج

شب گذشته یک جوان که گفته می‌شود در ورزش بدنسازی صاحب مدال است در یاسوج به قتل رسید و سردار کیقباد مصطفایی فرمانده پلیس کهگیلویه و بویراحمد، در واکنش به پخش کلیپی در فضای مجازی اظهار کرد: از محتوای این کلیپ دقیقاً اطلاع ندارم، ولی شب گذشته در پی وقوع یک فقره نزاع دسته جمعی در حوالی خیابان گلستان هفت و هشت مأمورین به محل اعزام و در پی تیراندازی، یکی از منازعین مورد اصابت گلوله قرار گرفت و علیرغم اقدامات درمانی متأسفانه فوت شد که موضوع توسط مرجع قضائی ذیصلاح در حال بررسی است.

وی افزود: در همین زمینه تعدادی دستگیر و با صدور قرار قانونی روانه زندان شده‌اند اما تا نظر نهایی مراجع قضائی نمی‌توان اظهارنظری در این زمینه داشت.

کد خبر 548090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.