نقش پژوهش در توسعه پایدار

نتایج پژوهش‌ها نباید صرفا در حد یک نتیجه باقی بماند و باید در زمینه‌های مورد نظر به کار گرفته شود تا باعث بهبود عملکردها، ارتقای کیفیت و جایگزین روش‌های معمولی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند سالی است که نگاه دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کرده است؛ دانشگاه‌هایی که علاوه بر پژوهش به فعالیت‌های کاربردی، محصول‌محور و ثروت‌آفرین می‌اندیشند و در این مسیر گام برمی‌دارند. در این بین انتظار امروز جامعه مراجعه بیشتر به دانشگاه‌ها برای رفع معضلات کشور است؛ در طول چند سال اخیر شاهد بودیم که در بحران‌ها، ابر چالش‌های و مشکلات کشور از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و تیم‌های دانشگاهی طلب همکاری شد تا آنها راهکارهای اساسی، مؤثر و فناورانه را برای رفع چالش‌ها ارائه دهند.

لازم است برای هر تصمیم کلانی که گرفته می‌شود، یک پیوست پژوهشی داشته باشیم و یک کار مطالعاتی، کارشناسی و تخصصی برای آن انجام دهیم. اگر این پیوست پژوهشی وجود داشته باشد و سلایق در آن دخیل نباشد، قطعاً در نظام‌های تصمیم‌گیری به پژوهشگران رجوع می‌کنند تا به راهکارهای و برنامه‌ها و نتایج مؤثر و کارآمد دست یابند.

نتایج پژوهش‌ها نباید صرفاً در حد یک نتیجه باقی بماند و باید در زمینه‌های مورد نظر به کار گرفته شود تا باعث بهبود عملکردها، ارتقا کیفیت و جایگزین روش‌های معمولی شود و تنها در این صورت است که پژوهش‌ها مؤثر واقع می‌شود و به تدریج در بیشتر زمینه‌ها شاهد بهره‌گیری از پژوهش برای حل مشکلات و توسعه خواهیم بود.

عبدالله صبوری، استادیار دانشگاه پلی تکنیک تورین ایتالیا در خصوص اهمیت پژوهش و لزوم پرداختن به این موضوع برای حل مشکلات و توسعه روز افزون در کشور، اظهار می‌کند: در قرن بیستم تحولات زندگی انسان‌ها نشان می‌دهد که علم و پژوهش گسترش ویژه‌ای داشته است، امروزه کشورهای توسعه یافته و صنعتی از نقش پژوهش در خلق فناوری و شتاب‌دهی توسعه استفاده می‌کنند. شتاب توسعه پایدار با پیشرفت پژوهش در هر کشور رابطه مستقیمی دارد و باعث سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای در جهت بخشی پژوهش می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاری‌هایی که به دنبال انجام پژوهش‌ها انجام می‌شود، بازگشت عمده و مؤثری در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد، فرهنگ، صنعت و … خواهد داشت؛ بنابراین باید تلاش کنیم تا بتوان سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را به سمت پژوهش جذب کنیم و راه را برای پژوهشگران هموار کنیم، زیرا پژوهشگران در این مسیر با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و گاهی این مشکلات مانعی برای ادامه پژوهش و رسیدن به هدف نهایی خواهد شد.

استادیار دانشگاه پلی تکنیک تورین ایتالیا با بیان اینکه مهم است بدانیم پژوهش به چه معنا است، می‌افزاید: امروزه تلاش‌هایی که در جهت یافتن راهکارهای ممکن جهت حل مسائل و مشکلات مختلف در حوزه‌های متفاوت انجام می‌گیرد؛ در نتیجه این کوشش‌ها مرزهای دانش گسترش یافته و افق‌های جدیدی برای آیندگان و نسل‌های جدید ایجاد می‌شود.

گسترش مرزهای دانش بر عهده پژوهشگران است

وی با اشاره به اینکه گسترش مرزهای دانش و فناوری به طور کلی به عهده پژوهشگران است، تصریح می‌کند: پژوهشگر وظیفه دارد بر اساس روش‌های علمی مشکلات را دقیق و عمیق بررسی و در راستای رفع چالش‌های پیش‌رو و پیشرفت جامعه بهترین راهکارها را با توجه به امکانات در دسترس ارائه کند؛ به طور کلی توسعه کشور در عرصه‌های مختلف در گرو پرداختن به امر پژوهش است، چرا که پژوهش نیرویی محرک و مهم برای حل و رفع مشکلات و چالش‌ها خواهد بود.

صبوری با تاکید بر اینکه در حقیقت بدون پژوهش دانش بشری دچار سکون و رکود می‌شود، خاطرنشان می‌کند: اگر به لزوم انجام پژوهش‌ها توجه نشود، پیشرفتی در جامعه حاصل نخواهد شد و سکون و رکود دامن‌گیر جامعه خواهد شد؛ توسعه پژوهش در هر کشوری تابع عوامل مختلفی از جمله عوامل نرم افزاری، سخت افزاری، نیروی انسانی، امکانات فیزیکی و زیرساختی یک کشور است و باید توجه ویژه‌ای به این عوامل داشته باشیم تا بتوان زیرساخت‌های لازم را برای انجام پژوهش فراهم کرد.

وی اضافه می‌کند: فراهم آوردن عوامل مرتبط و زیرساختی امکان پژوهش را فراهم می‌کند که در این میان وجود عوامل سخت افزاری بسیار مهم است. جریان اطلاعات و دانش میان پژوهشگران و فراهم کردن عوامل نرم افزاری برای توسعه پژوهش بسیار مهم است و در نهایت تلفیق و به کارگیری دو بخش مهم نرم افزاری و سخت افزاری باید توسط نیروی انسانی انجام شود که عملاً باعث به اجرا گذاشتن پژوهش به معنی واقعی می‌شود.

تأثیر بسزای پژوهش در توسعه پایدار و پیشرفت

استادیار دانشگاه پلی تکنیک تورین ایتالیا اظهار می‌کند: سرمایه گذاری‌هایی که در راستای پژوهش در هر کشوری انجام می‌شود به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی توسعه اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، اجتماعی و … آن کشور اثرات مثبت و کارآمد می‌گذارد، بنابراین اگر خواهان پیشرفت و توسعه در کشور هستیم باید توجه خاصی به این پژوهش و پژوهشگران داشته باشیم.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی نتایج پژوهش‌ها هم نباید صرفاً در حد یک نتیجه و یا یک مقاله باقی بماند و باید در زمینه‌های مورد نظر و برای رسیدن به نتیجه به کار گرفته شود تا باعث بهبود عملکردها، ارتقای کیفیت و جایگزین روش‌های معمولی شود، از طرفی یک پژوهشگر زمانی موفق است که همواره یک نگاه کنجکاوانه به پدیده‌های اطراف خودش داشته باشد و ذهن پویا، پرسشگر و کنجکاو خود را در راستای یافتن راهکارهای جدید علمی و عملی به کار گیرد تا بتوان شاهد اتفاقات خوبی در مسیر پژوهش‌ها باشیم.

صبوری با تاکید بر اینکه پژوهش در توسعه پایدار یک جامعه همیشه نقش بسزایی داشته است، تصریح می‌کند: پژوهش نقش نیروی محرکه توسعه جامعه را در حوزه‌های مختلف برعهده دارد و در عین حال این حوزه با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو است که گاهی سبب رشد کُند پژوهش‌ها خواهد شد. در کشور زیرساخت‌های خوبی برای انجام پژوهش‌ها وجود دارد که توسعه این زیرساخت‌ها یکی از عوامل مهم توسعه پژوهش است، البته امروزه با محدودیت‌های فراوانی مواجه است، اما اگر این محدودیت‌ها برطرف شود یا سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در جهت برطرف کردن محدودیت‌ها انجام شود، قطعاً شاهد نتایج تأثیرگذاری خواهیم بود.

وی تاکید می‌کند: نیروی انسانی بالقوه‌ای را در کشور داریم که با بهره گرفتن از آنها می‌توان زیرساخت‌های بسیار ارزشمندی را به بالفعل تبدیل کرد و در نتیجه نقش بسیار ارزشمندی در توسعه پژوهش و در نهایت توسعه کشور به وجود خواهد آمد که در ادامه این مسیر شاهد پیشرفت روزافزون و حل چالش‌های موجود خواهیم بود، پژوهش و اهمیت پرداختن به آن تا حدودی در کشور مغفول مانده، اما مدتی است که توجه بیشتری به پژوهش می‌شود، زیرا می‌دانیم که با کمک پژوهش می‌توان راهکارهای علمی و دقیقی برای حل مشکلات و چالش‌ها ارائه داد.

کد خبر 548084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.