مشاوره حقوقی خانواده، ازدواج و طلاق

مشاوره حقوقی در مسائل متنوع و مختلفی وارد می‌شود و حوزه گسترده‌ای از زمان آشنایی تا جدایی، در حین رابطه پیش از ازدواج بعد از ازدواج و حتی بعد از جدایی می‌تواند نیازمند مشاوره حقوقی باشد.

شاید تصور کنید مشاوره حقوقی تنها کاری که لازم است انجام دهد آماده کردن شما برای طلاق و جدایی و گرفتن حق و حقوقتان باشد. اما این تنها بخشی از وظایف یک مشاور حقوقی است. در این مقاله مشاوره حقوقی در حوزه خانواده، ازدواج و طلاق را با جزئیات بیشتری به شما معرفی می‌کنیم.‌

چه کسی مشاور حقوقی است؟

مشاور حقوقی فردی است که با دانش و مدارک مرتبط دانشگاهی در رشته‌های حقوق و رشته‌های مرتبط و وابسته به آن، قادر است به افراد دیگر نسبت به قوانین، اصول و خدمات حقوقی رسمی و رایج کشور آگاهی و مشاوره بدهد. اشخاص مختلف می‌توانند در زمینه‌های متنوع حقوقی مثل حل اختلاف با افراد و نهادهای دیگر، امور قراردادهای رسمی و غیر رسمی و حل تعارضاتی که نیازمند دخالت قانونی است از مشاور حقوقی کمک بگیرند. در واقع زمانی که اشخاص با امور قانونی روبرو می‌شوند می‌توانند با راهنمایی مشاور حقوقی بهترین تصمیم را بگیرند تا کمترین ضرر و زیان مالی و معنوی را تا حد امکان داشته باشند.

آیا مشاور حقوقی و وکیل فرق دارند؟

بله مشاور حقوقی و وکیل متفاوت هستند در واقع وکیل شخصی است که روند رسیدگی و بررسی به یک پرونده حقوقی که جریان است را به عهده می‌گیرد، کار شما را در اماکن و محاکم قضائی و اداری که برایتان پیش می‌آید پیگیری می‌کند و در واقع مدافع شما و حق و حقوقتان در مراجع قضائی است. از طرف دیگر، مشاور حقوقی شخصی است که با در نظر گرفتن شرایط منحصر به فرد شما و موقعیت و وضعیت پرونده‌ای که دارید و با دانش و آگاهی به قوانین و آیین دادرسی کشور، به شما راهنمایی، مشورت و توصیه‌های حقوقی می‌دهد و راه‌ها و شیوه‌های حقوقی ممکن را پیش روی شما می‌گذارد.

مشاور حقوقی خانواده کیست و چه وظایفی دارد؟

مشاور حقوقی خانواده فردی است که از قوانین، اصول و حقوقی امور خانواده که در کشور جاری است کاملاً آگاه است و قادر است مسائل حقوقی مربوط به تعارضات و مشکلات خانوادگی را با توجه به شرایط منحصر به فرد شما بررسی کند تا برترین و کم ضررترین راه حقوقی را به شما نشان دهد.

چه زمانی لازم است از مشاور حقوقی راهنمایی بگیریم؟

مشاوره حقوقی خانواده، ازدواج و طلاق

  • امور مهریه: ممکن است فکر کنید فقط زن و شوهرهایی باید نسبت به قوانین مهریه آگاه شوند که در روند طلاق و جدایی قرار دارند. اما این تصور صحیح نیست، خانم‌های زیادی هستند که در زمان زندگی با همسرشان مهریه خود را به خاطر دلایل مختلف مطالبه می‌کنند. آقایون باید بدانند عکس العمل قانونی و صحیح در این مواقع چیست؟ خانم‌ها نیز لازم است بدانند در چه شرایطی لازم است این کار را بکنند و معایب و مزایای این کار چیست و چه اقداماتی باید انجام دهند.
  • تکالیف و حقوق زن و مرد: هر زن و شوهری از نظر قانونی نسبت به یکدیگر تکالیف مختلفی دارند که گاهی در صورت پایند نبودن به آن‌ها ممکن است مجرم شناخته شوند. قانون در این شرایط بسیار سخت گیرانه و در عین حال پیچیده عمل می‌کند. پس حتماً به کمک یک مشاور حقوقی نسبت به آن آگاه شوید تا ناخواسته خود را در شرایطی قرار ندهید که از نظر قانون باید جوابگو شوید.
  • امور مربوط به حضانت فرزندان: شاید بتوان گفت مهم‌ترین و جدی‌ترین مسأله‌ای که در مشاوره حقوقی خانواده عنوان می‌شود امور مربوط به حضانت فرزندان است. صلاح فرزندان و بررسی و ایجاد آمادگی روانی و روحی در آن‌ها که به کمک روانشناس انجام می‌شود کافی نیست و به مشاوره حقوقی هم برای آگاهی درباره حضانت فرزندانتان نیازمند هستید. تا قادر باشید با دانش و آگاهی نسبت به قواعد و اصول و قوانین کشور بهترین و مناسب‌ترین تصمیم‌ها را برای فرزندتان بگیرید.
  • نفقه: بنابر ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی جمهوری اسلام ایران، نفقه تمام نیازهای متناسب و متعارف با وضعیت یک زن مانند مسکن، پوشاک، غذا، اثاثیه منزل و هزینه‌های درمان و … است که یک مرد به عنوان شوهر از نظر قانونی وظیفه دارد آن را مهیا کند. تأمین این موارد توسط مرد شرایط و قوانینی دارد که مشاور حقوقی می‌تواند آن را به طور کامل برای هر دو طرف توضیح دهد که نسب به آن آگاه باشند.
  • شروط ازدواج: ازدواج یک روند قانونی و رسمی است که دانستن شرایط قانونی آن برای هر دو نفر واجب است. دانستن این موارد فقط زمان طلاق و جدایی لازم نیست و گاهی می‌تواند در طول رابطه هم طی شرایطی خاص به آن نیازمند باشید.

مشاوره حقوقی امور طلاق

با توجه به افزایش طلاق یکی از موارد مهمی است که بیش از هر زمان دیگری نیازمند آگاهی حقوقی و قانونی درباره آن است. قبل و بعد از طلاق مشاوره پیش از طلاق می‌توانید از روانشناس کمک بگیرید تا با کمترین آسیب روحی آن را سپری کنید و در کنار آن هم تاکید می‌کنیم که قبل از هر اقدام یا درخواست قانونی به طلاق با مشاوره حقوقی نیز حتماً مشورت کنید تا کمکتان کند با توجه به شرایط فردی خودتان و به دور از نسخه‌های از قبل پیچیده شده قانونی یک تصمیم درست بگیرید و کاری انجام ندهید که از نظر قانونی برایتان مشکل آفرین شود. مشاور حقوقی طلاق می‌تواند در تمام موارد نفقه، حضانت فرزندان، مهریه، تنظیم دادخواست طلاق، شرایط توافق طرفین و روند طلاق از اقدام تا جاری شدن صیغه طلاق همراه شما باشد و کمکتان کند.

مشاور حقوقی ازدواج

میانگین سن و سال ازدواج در آخرین اطلاع رسانی مرکز آمار ایران در زنان حدود ۲۳ و در مردان حدود ۲۷ اعلام شده است، گرچه نسبت به گذشته میانگین سن ازدواج بالا رفته است. اما هنوز هم اغلب افرادی که ازدواج می‌کنند در اوج تجربه هیجانات، عواطف و احساسات خود هستند و همین امر ریسک تصمیمات هیجانی در بین آن‌ها را بالا می‌برد و یک مشاور حقوقی می‌تواند ریسک تصمیمات احساسی و به دور از منطق را با یادآوری اصول حقوقی و قانونی به کمترین حد خود برساند.

مشاوره حقوقی پیش از ازدواج

مشاوره حقوقی خانواده، ازدواج و طلاق

شما برای شناخت خود، ایده‌آل هایی که دارید، پیدا کردن شخص مناسب خودتان و و تصمیم‌گیری درباره چالش‌های رابطه، مشاوره پیش از ازدواج می‌گیرید، مشاوره حقوقی قبل از ازدواج نیز به همین اندازه اهمیت دارد. برخی فکر می‌کنند مشاوره حقوقی قبل از ازدواج اهمیت خاصی ندارد، اما این تصور کاملاً اشتباه است، ازدواج قبل از هر چیز یک قرارداد کاملاً قانونی، رسمی و حقوقی است. با امضا کردن سند ازدواج، متعهد به انجام اموری هستید که حتماً باید قبل از تعهد دادن به انجام آنها آگاه باشید! هیچ قرارداد و قراری را قبل از خواندن و آگاهی از مفاد آن امضا نکنید. مشاوره حقوقی قبل از ازدواج می‌تواند شرایط ضمن عقد را برای شما به زبان ساده و صریح توضیح دهد تا بتوانید کاملاً آگاهانه به این موارد متعهد شوید.

مواردی که در خصوص رابطه با شریک عاطفی می‌توانید درباره‌اش با مشاور صحبت کنید:

  • تجاوز جنسی
  • تجاوز به عنف
  • امور مالی
  • تعدد زوجات
  • صیغه یا ازدواج موقت
  • وکالت در ازدواج
  • استرداد جهیزیه
  • اجازه ازدواج دختر
  • فریب در ازدواج
  • حق تحصیل
  • گرفتن حق طلاق
  • بخشیدن مهریه
  • تقسیم اموال
  • اجازه خروج از کشور
  • حق مسکن
  • و …
کد خبر 548078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.