دوپینگ مرگ در یک وعده غذای آماده

روزبه‌روز بر تعداد فست‌فودهای شهر افزوده می‌شود همان‌ها که عادت‌های خوب تغذیه را به خطر انداخته‌اند این روزها در تمام نقاط شهر و حتی در برخی از روستاها نیز مشتریان پروپاقرص و پرتعدادی پیدا کرده‌اند، با سفارش یک وعده فست‌فود تمام عوامل ناسالم را یکجا وارد بدن می‌کنیم و این چیزی جز یک دوپینگ مرگ نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فست‌فودی‌ ها اگر چه هنوز نتوانسته‌ اند جای جگرکی‌ها و کبابی‌ها را بگیرند اما آن طور که در خیابان‌های اصلی و فرعی شهر به فاصله کمتری از هم قطار شده‌ اند و فرصت سرخاراندن هم ندارند شاید هدف شأن کسب و کار باشد اما با وجودشان سلامت جامعه در معرض خطر قرار گرفته است و هر روز هم به تعداد آنها در شهرهای بزرگ و کوچک افزوده می‌شود، این روزها سرعت حرف اول را می‌زند، حتی اگر در گذشته این غذاها قیمت پایینی داشتند اما امروز قیمتی حتی بیشتر از غذاهای سالم و سنتی پیدا کرده‌اند، به هر حال "تب فست‌فود" گویا هر روز هم در حال بیشتر شدن است و نه تنها افراد اگر از منزل دور باشند و گرسنه، بلافاصله به سراغ این غذاها می‌روند بلکه به علت تغییر ذائقه بسیاری به این غذاها عادت کرده و در منزل نیز به سراغ آن می‌روند.

روایتی از تنوع، اجبار، تنبلی

چند ساعتی از تاریک شدن هوا نگذشته که مشتریان فروشگاه فست‌فود، جلوی در مغازه صف کشیده‌اند، بخاطر همه‌گیری کرونا و رعایت فاصله گذاری، صندلی‌های انتظار را جمع کرده‌اند و مشتریان پس از سفارش غذا و تهیه فیش، در بیرون مغازه به انتظار می‌ایستند. مادری که همراه دو فرزندش در صف انتظار ایستاده، می‌گوید: بچه‌ها فست‌فود دوست دارند، امروز بیرون آمدیم تا در شهر گشتی بزنیم و شام را بیرون بخوریم که بچه‌ها پیتزا پیشنهاد کردند، به نظر من هر چقدر هم که این غذاها چرب و سنگین باشد مصرف به اندازه و هر چند وقت یک بارش ضرری ندارد.

آقای زارعان که پدر یک خانواده چهار نفری نیز می‌افزاید: از وقتی کرونا آمده و بچه‌ها کمتر مدرسه می‌روند و تحرک دارند، بیشتر نیاز به گردش و تفریح دارند و هر بار که به پارک یا خرید می‌رویم هوس پیتزا می‌کنند، من موافق این غذاها نیستم چون علاوه بر اینکه قیمتشان بسیار بالاست اما کیفیت مناسبی ندارند، گاهی وقت‌ها مجبور می‌شوی به زور نوشابه لقمه‌های چرب و سنگین را فرو ببری برای همین سعی می‌کنیم بیشتر از یک بار در ماه فست‌فود نخریم.

حمیدرضا ۳۶ ساله، یکی از طرفداران پر و پا قرص فست‌فود است او که کارشناس ارشد حسابداری در یک شرکت معماری است می‌گوید: بعضی روزها که سرم شلوغ است و فرصت گرم کردن غذا ندارم، یک پیتزا یا ساندویچ سفارش می‌دهم و به کارم ادامه می‌دهم با این غذا هم برای مدت طولانی‌تری سیر هستم و هم لازم نیست وقت زیادی را برای گرم کردن و آماده کردن غذا صرف کنم.

دوپینگ مرگ در یک وعده غذای آماده

گذار جامعه از غذاهای بومی و سنتی به دنیای غذاهای سریع

جلال‌الدین میرزای رزاز رئیس انجمن تغذیه ایران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره زیان‌های مصرف فست‌فود به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: اینکه متخصصان علوم تغذیه فست‌فودها را مذمت می‌کنند و از مردم می‌خواهند چنین غذاهایی را کمتر مصرف کنند، در ذهن بسیاری افراد این سوال مطرح می‌شود که مگر فست‌فودها با غذاهای دیگر چه فرقی دارد؟

وی با اشاره به اینکه کشور ما در دو سه دهه گذشته، دچار یک گذار تغذیه‌ای شده است، می‌افزاید: گذار تغذیه‌ای یک واژه علمی و کارشناسی است که در طول آن، جامعه ما از غذاهای سنتی و بومی خود عبور کرده و به استفاده از غذاهای غیر بومی و فست‌فودها رسیده است، این موضوع می‌تواند دلایل متخلفی داشته باشد، نخست اشتغال بیشتر مردم و درگیری‌هایی که در زندگی افراد در یکی دو دهه گذشته نسبت به زندگی سابق افزوده شده است.

رئیس انجمن تغذیه ایران دومین دلیل گذار تغذیه‌ای جامعه را جذابیت طعم و ذائقه غذاهای آماده بیان می‌کند و می‌گوید: این طعم‌ها به مذاق برخی مردم به ویژه جوانان خوش‌تر می‌آید و نشان می‌دهد که گذار تغذیه‌ای در کشور ما با تأخیر نسبت به کشورهای توسعه یافته، اتفاق افتاده است.

سرخ کردنی‌هایی که سلامت رژیم غذایی را زیر سوال می‌برد

وی یکی از مهمترین دلایل توصیه به خودداری از مصرف فست‌فودها را سرخ کردن مواد غذایی مختلف می‌داند و توضیح می‌دهد: در این روش تهیه غذا، انواع سیب‌زمینی، سوسیس، قارچ، پیاز و مواد غذایی دیگر در ظرف‌های پر از روغن سرخ می‌شود یعنی ماده غذایی را در روغن غوطه‌ور می‌کنند در حالی که استفاده بیش اندازه از روغن در یک رژیم غذایی سالم توصیه نمی‌شود.

میرزای رزاز شرط اصلی سلامت رژیم غذایی را رعایت تنوع، تعادل و کیفیت بیان می‌کند و می‌گوید: اگر تنوع غذایی بر اساس هرم غذایی باشد، در طول شبانه روز تا حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد مواد غذایی مصرفی‌مان می‌تواند از روغن تشکیل شود، بقیه خوراکی‌ها باید از گروه‌های دیگر مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، لبنیات و گروه میوه و سبزیجات تأمین شود در حالی که بیشتر غذاهای فست‌فودی به شکل سرخ شده تهیه می‌شوند و بین ۵۰ تا ۶۰ درصد انرژی که به بدن وارد می‌کنند، از روغن گرفته می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره زیاده‌روی در مصرف روغنی که از فست‌فودها دریافت می‌کنیم، یادآور می‌شود: کالری اضافه‌ای که بدن ما از مصرف این روغن دریافت می‌کند به سلول‌های چربی تبدیل و در بافت‌های ذخیره‌ای، باعث افزایش وزن و بعد باعث چاقی می‌شود، مسئله دیگری که درباره روغن‌ها مطرح است اینکه در تهیه بیشتر غذاهای فست‌فودی از روغن‌های بی‌کیفیت و جامدی استفاده می‌شود که تولیدشان در کشور ما بسیار کاهش یافته و کنترل شده اما چون قیمت مناسب‌تر و ارزان‌تری دارند، مصرف روغن جامد در تهیه فست‌فودها رایج است.

هجوم رادیکال‌های آزاد و مضر به بدن

وی نکته بدتر را استفاده مکرر از روغن‌های روغن‌های سرخ کردنی با کیفیت پایین و مضر برای پخت فست‌فودها بیان می‌کند و توضیح می‌دهد: بر اساس استانداردی که برای روغن‌های مخصوص سرخ کردن در نظر گرفته شده، حداکثر سه تا چهار بار می‌توان در این روغن یک ماده غذایی را سرخ کرد در حالی که در قریب به اتفاق فست‌فودها هیچ گاه روغن تعویض نمی‌شود بلکه مقدار روغنی که از ظرف سرخ کردن کم می‌شود را بارها اضافه می‌کنند و به همین دلیل است که وقتی بارزسان بهداشت و حتی مردم به فست‌فودها می‌روند، روغنی به رنگ کدر، مات و سیاه می‌بینند.

میرزای رزاز با اشاره به اینکه روغن بارها مصرف شده، منبع رادیکال‌های آزاد و مضر هستند، می‌گوید: دریافت این رادیکال‌های آزاد در بدن عامل بسیاری از بیماری‌های التهابی و در بدترین حالت باعث سرطان‌های مختلف بدن مثل دستگاه گوارش و دیگر نقاط بدن است.

رئیس انجمن تغذیه ایران استفاده بالای پنیر در فست فودها را دیگر ایرادات اصلی فست‌فود معرفی و اظهار می‌کند: درصد چربی این پنیرها اینقدر بالاست که بیشتر از خود پنیر، موضوع روغن و چربی در آنها مطرح است، که اکثراً از پنیرهای بسیار پرجرب که خوشمزه‌تر هم هستند استفاده می‌شود، نکته بعدی استفاده بی‌رویه از نمک در فست فودهاست که برای بهبود طعم و مزه و مشتری پسند شدن به غذاهای سریع اضافه می‌شود.

سرانه مصرف نمک ایران؛ دو برابر کشورهای توسعه یافته

وی سرانه مصرف روزانه نمک برای هر فرد در کشورهای توسعه یافته را حدود پنج گرم می‌داند و می‌گوید: میزان مجاز این کشورها برای مصرف نمک حدود پنج گرم در روز است و برخی کشورهای توسعه یافته تلاش می‌کنند این سرانه مصرف خود را به چهار گرم کاهش دهند ولی سرانه مصرف نمک برای هر ایرانی حدود ۱۰ گرم در روز است که متأسفانه ایرانیان این پنج گرم سرانه مصرف در کشورهای پیشرفته را فقط در نان مصرفی روزانه دریافت می‌کنند که اصلاً هم محسوس نیست و به چشم نمی‌آید.

میرزای رزاز با اشاره به نتایج پایش کلی فشار خون در جامعه، توضیح داد: این پایش که دو سال پیش و با حضور ۳۳ میلیون نفر از مردم انجام شد، نشان داد شش میلیون نفر دچار فشار خون خاموش هستند که از آن بی‌خبر بودند، بیماری فشار خون در مدتی که فرد از آن بی‌خبر است، عوارض بسیار جدی و خطرناکی ایجاد و کم کم پیشرفت می‌کند و باعث بیماری‌های فراوان قلب و عروقی دیگر می‌شود.

ماده سرطان‌زایی که با سرخ کردنی‌ها وارد بدن می‌شود

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تولید ماده آکریل آمید را یکی از خطرات سرخ کردن بیش از حد مواد غذایی که معمولاً در فست فودها رخ می‌دهد، معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: در سرخ کردنی‌ها، ماده‌ای به نام آکریل آمید تولید می‌شود که قسمت‌های بیش از حد سرخ و سوخاری شده محل تشکیل و تجمع این ماده مضر است و در تمام مقالات علمی این ماده سرطانزا معرفی شده و اثرات ثابت شده‌ای در این زمینه دارد، عادت به استفاده از نوشابه‌های بزرگ حدود ۵۰۰ سی سی در مراکز ارائه فست‌فودها از دیگر آثار مخرب عادت به استفاده از فست فودها به عنوان یک عادت غذایی مستمر به شمار می‌آید.

وی توضیح داد: یک لیوان نوشابه که همراه فست‌فود مصرف می‌شود در اندازه ۲۵۰ سی سی، نزدیک به ۱۲ حبه قند وارد بدن می‌کند، اما گاهی در فروشگاه‌های فست فود، لیوان‌هایی بزرگ‌تر از حد طبیعی و نیم لیتری برای نوشابه ارائه می‌شود و به آن معناست که همراه با غذایی که می‌خورید، مواد نگهدارنده، گاز نوشابه، رنگ‌های شیمیایی و از همه مهم‌تر حدود ۲۰ تا ۲۵ حبه قند وارد بدن می‌شود و همین نکات است که مصرف فست فود را مذموم و ناپسند می‌کند.

وی نوع مصرف مداوم فست فودها در جامعه را مشابه یک دوپینگ مرگ شبیه می‌داند و می‌گوید: وقتی هوس می‌کنیم فست‌فود بخوریم تمام عوامل مخرب و ناسالم را یکجا با هم می‌خوریم؛ یک پیتزای کامل، سیب زمینی و نوشابه سفارش می‌دهیم یعنی اینها می‌تواند به منزله یک دوپینگ مرگ تدریجی باشد.

میرزای رزاز کالری روزانه یک فرد عادی با قد و وزن و توده بدنی طبیعی را دو هزار و ۵۰۰ کیلوکالری در روز برشمرده و یادآور می‌شود: با مصرف یک وعده غذای فست‌فودی و سفارش منویی که اشاره شد، حدود سه تا چهار هزار کیلوکالری انرژی دریافت می‌کنید آن‌هم انرژی که سالم نیست و پیشینه و مشکلات خود را دارد.

ترکیبات سوسیس و کالباس، ناسالم است

وی اظهار می‌کند: ترکیب سوسیس وکالباس‌ها با وجود همه نظارت‌هایی که می‌شود، برای بدن آسیب‌زا است، ادعا نمی‌کنیم که همه سوسیس کالباس‌های کشور ناسالم هستند اما به صورت یک اصل کلی سوسیس و کالباس‌هایی که در بازار هستند، از مواد نگهدارند زیادی استفاده می‌کنند، نوع بافت مواد مصرفی در سوسیس کالباس‌ها مناسب نیست و محتوای آنکه از بحث کنونی ما خارج است، آسیب رسان است. بنابراین محدود کردن سوسیس کالباس‌ها و جایگزین کردن آن با مرغ، گوشت چرخ کرده یا سبزیجات می‌تواند کمک کننده باشد.

رئیس انجمن تغذیه ایران سیاست گذاران حوزه علوم تغذیه و کسانی که در تولید و ارائه غذاهای آماده شغلی دارند را موظف به تغییر جریان تبدیل این تهدید به عنوان یک فرصت می‌داند و ادامه می‌دهد: اکنون که فرزندان ما رویکرد بیشتری به غذاهای آماده دارند، می‌توانیم روش‌های ناسالمی که در تهیه و مصرف این غذاها وجود دارد را به سمت و سوی غذاهای سالم و سلامت محور سوق دهیم، به عنوان مثال مضرف سوسیس و کالباس که منوی اصلی غذاها در بیشتر فست‌فودهاست را محدود کنیم.

نقش ثابت شده تغذیه سالم در جلوگیری از ایجاد بیماری‌ها

میرزای رزاز با بیان اینکه پیتزا می‌تواند یک غذای کامل و سالم باشد، می‌افزاید: اگر نمک این غذا بیش از اندازه مجاز نباشد، سرخ کردنی و چربی زیاد نداشته باشد و سوسیس و کالباس در آن کنترل شده استفاده شده باشد، می‌توان یک پیتزای سالم را جایگزین یک وعده غذایی کرد، با همه ارزش غذایی که از غذای سالم انتظار داریم.

وی با اشاره به کمبود ویتامین دی در کشور، می‌گوید: بر اساس مطالعات زیادی که در دوران کرونا انجام شده، نقش ویتامین دی در تقویت سیستم ایمنی بدن ثابت شده است و مقالات زیادی هم در این زمینه وجود دارد بنابراین می‌توانیم از این فرصت استفاده کرده و نان پیتزا و ساندویچ را با این ویتامین، زینک یا روی، غنی سازی کنیم و همراه با غذا در اختیار افراد قرار دهیم.

رئیس انجمن تغذیه ایران این تغییر ذائقه را نیاز به یک پویش ملی می‌داند و یادآور می‌شود: هم مردم باید جویای غذا و فست‌فود سالم باشند و هم عرضه کنندگانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، اگر بتوانیم این موضوع را ساماندهی کرده و دانش تغذیه‌ای مردم را در این زمینه افزایش دهیم، می‌توانیم به سلامت مردم و جامعه کمک بسیار زیادی کنیم و بار زیادی از بیماری‌هایی که در سالهای آینده گریبان افراد زیادی را می‌گیرد را کاهش دهیم.

میرزای رزاز؛ دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نقش تغذیه در ایجاد بیماری‌ها را ثابت شده بیان می‌کند و می‌افزاید: در کتاب‌های طب قدیم این موضوع بارها مطرح شده و ابوعلی سینا نیز می‌گوید: غذای شما داروی شماست و داروی شما غذای شماست، بنابراین مشکلاتی مانند اضافه وزن، چاقی بیماری‌های قلب و عروقی سرطان انواع بیماری‌ها قابل پیش گیری هستند به شرط اینکه قبل از به وجود آمدن این بیماری با رعایت الگوی تغذیه سالم اینها را ساماندهی کنیم.

در شهرنشینی کمترین زمان خرج تغذیه می‌شود

مرجان منوچهری نائینی مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اصفهان نیز درباره افزایش مصرف فست‌فودها به ویژه در دوران کرونا به خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: مصرف فست‌فود در جامعه ما رشد زیادی داشته و آسیب‌شناسی این موضوع نشان می‌دهد که سبک زندگی ما در دهه‌های اخیر بسیار تغییر کرده و این تغییرات نیز رو به نامناسب بودن و نامطلوب بودن رفته است.

وی با اشاره به شهرنشینی ۷۵ درصد جمعیت استان اصفهان، ادامه می‌دهد: زندگی شهرنشینی پیامدهایی به همراه دارد از جمله اینکه سبک زندگی، تغذیه و الگوی غذایی افراد را تحت تأثیر خود قرار داده است، چون در زندگی ماشینی باید همه چیز به سرعت آماده شود تا از زمان برای کارهای دیگر استفاده کنیم و به همین دلیل کمترین زمان در زندگی شهرنشینی را خرج تغذیه می‌کنیم.

این متخصص تغذیه، شکل اصلی زندگی شهرنشینان را کارمندی می‌داند و می‌گوید: این شکل زندگی باعث شده بسیاری از عادت‌های درست جامعه، جایگزین‌های نادرست پیدا کنند از جمله حذف صبحانه به عنوان یک وعده کامل از فرهنگ غذایی ما همچنین به هم خوردن ساعت‌های خواب و بیداری، بی تحرکی و… از آن جمله است.

رونق تفریح غذا خوردن در دوران کرونا

وی همه‌گیری کووید ۱۹ و درگیری بسیاری از افراد جامعه با اضطراب‌ها و تنش‌های ابتلاء به این بیماری را در افزایش تمایل به مصرف فست فودها مؤثر عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه هر کدام از گروه‌های سنی به شکلی با بیماری کووید درگیر شدند، برای فرونشاندن این نگرانی‌ها بیشتر رو به تفریحاتی می‌آورند که قابل دسترس‌تر هستند و یکی از این تفریحات خوردن غذاست.

منوچهری می‌افزاید: اگر عادات غذایی ما درست شکل نگرفته باشد، مشکلات در چنین بحران‌هایی تشدید می‌شود اتفاقی که اکنون هم افتاده و نتایج پژوهش‌هایی که انجام شده نشان می‌دهد نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا، مصرف مواد غذایی با ارزش کم غذایی در سبدهای غذایی خانوارها افزایش پیدا کرده است از جمله فست فودهایی که غذاهای چرب و چشم نوازی هستند که بسیاری افراد وقتی ظاهر آنها را می‌بینند تمایل به مصرف آنها پیدا می‌کنند. همراه با فست فودها، مواد غذایی وارد بدن می‌شوند که اگر آنالیز آنها را نگاه کنیم، می‌بینیم مواد غذایی مفیدی نیستند و مواد مغذی که بخاطر آن غذا می‌خوریم را به بدن نمی‌رسانند.

تغذیه نامناسب علت ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیر

وی با اشاره به ایجاد سیری شکمی پس از مصرف غذاهای سریع، اظهار می‌کند: این ظاهر موضوع است و بدن ما دنبال سیری سلولی می‌گردد در حالی که فست‌فودها نه تنها سیری سلولی برای ما ایجاد نمی‌کند بلکه سلول‌های ما را در معرض خطراتی مانند ابتلاء به کووید قرار می‌دهند چرا که میزان نمک و درصد چربی‌های نامطلوب در این دسته غذاها معمولاً بالاست.

این متخصص تغذیه این عوامل را باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: سیستم ایمنی نقش بسیار مهمی در حفاظت از بدن در مقابل بیماری‌ها به ویژه بیماری کووید ایفا می‌کند، از سوی دیگر خطر ابتلاء و شیوع بیماری‌های غیرواگیر که مرتبط با تغذیه هستند در جامعه افزایش پیدا می‌کند مثل بیماری دیابت پرفشاری خون افزایش چربی خون که ارتباط مستقیم با نوع و کیفیت تغذیه افراد دارند.

وی راهکار پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در جامعه را اصلاح عادت‌های غذایی نادرست معرفی می‌کند و می‌گوید: عادات غذایی تأثیر زیادی در ذائقه افراد دارند اما به یکباره نمی‌توان این ذائقه را برگرداند همانطور که چند دهه طول کشید تا به اینجا رسیدیم، باید به مرور این فرهنگ را تغییر دهیم.

فست‌فودها را در خانه تهیه کنیم

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اصفهان، اظهار می‌کند: اگر می‌خواهیم از این دسته غذاها استفاده کنیم، حداکثر ماهی یکبار و در خانه آن را تهیه کنیم در این صورت می‌دانیم که مواد اولیه‌ای که برای تهیه فست فود به کار می‌بریم چیست و می‌توانیم این مواد را به اندازه و همراه با سبزیجات مفید استفاده کنیم، تهیه سوسیس کالباس خانگی، کاهش مصرف نمک در غذاهای خانگی و اضافه کردن چاشنی‌های مفیدی مانند آبلیمو، نارنج یا چاشنی‌هایی مثل زردچوبه که نقش مؤثری در کاهش التهابات بدن و تقویت سیستم ایمنی دارد و سبزیجات خشک، می‌تواند یک وعده فست فود خانگی را به غذایی مفید تبدیل کند.

منوچهری می‌افزاید: سرخ کردن مواد غذایی با حرارت زیاد یکی از مشکلات اصلی غذاهای فست فودی است، گاهی روغن‌هایی که برای پخت این غذاها استفاده می‌شوند، به علت قرار گرفتن در معرض حرارت بالا و چندین بار استفاده، کیفیت مطلوبی ندارند. همین طور در برخی از این غذاها از مقدار زیادی پنیر با درصد چربی اشباع بسیار بالا استفاده می‌شود در حالی که یک فست فود خانگی این زیان‌ها را ندارد.

دوپینگ مرگ در یک وعده غذای آماده

پشت پرده قیمت پایین برخی غذاهای آماده

این متخصص تغذیه با اشاره به افزایش قابل توجه مصرف مواد غذایی فرآوری شده و فست فودها در کشورهای در حال توسعه، می‌گوید: مشاغلی که برای تولید و ارائه این غذاها ایجاد شده نشان می‌دهد که طرفداران فست‌فود در جامعه روبه افزایش هستند، قیمت پایین برخی فست فودها نیز به شکل شگفت آوری پایین است و برخی افراد گمان می‌کنند می‌توانند با پرداخت پول کم، غذایی تهیه کنند و توجه نمی‌کنند که پشت پرده این موضوع چه مشکلاتی وجود دارد. در بسیاری مواقع مردم به این موضوع فکر نمی‌کنند که سیری شکم به معنای سیری سلولی نیست، اگر مصرف کنندگان برای انتخاب نوع غذای خود حساسیت بیشتری داشته باشند، کسبه‌ای که در این زمینه فعالیت می‌کنند سراغ ارائه فست فودهای سالمی می‌روند که خواسته مصرف کنندگان را برآورد کند.

وی با اشاره به نظارت‌های کارشناسان بهداشت محیط بر اغذیه فروشی‌ها، می‌افزاید: آزمایش‌های میزان مصرف روغن و نمک غذا نیز به شکل موردی انجام می‌شود اما کیفیت اصلی غذا وابسته به وجدان ارائه دهندگان این مواد غذایی است، البته امتیازبندی رستوران‌ها باعث شده تکلیف مصرف کننده از نظر کمی و کیفیت مواد غذایی مشخص شود اما این اتفاق هنوز برای عرضه کنندگان فست‌فود نیفتاده است.

مک دونالدی شدن جوامع و بی‌اعتمادی به هشدارها

مرتضی پدریان؛ جامعه‌شناس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، افزایش مصرف فست‌فود در جامعه را در راستای پدیده مک دونالدی شدن جوامع می‌داند و می‌گوید: امروزه انسان‌ها به دنبال دسترسی به غذاهای سریع، آنی و آماده هستند این تفکری است که در دنیای پست مدرن به شدت شکل گرفته و افراد به دنبال این هستند که بتوانند نیازهای غذایی خود را سریع برآورده کنند این عادت به نیازهای فکری هم گسترش یافته و در این زمینه هم افراد به دنبال رفع نیاز خود با خوراک‌های سریع و آنی هستند.

وی اظهار می‌کند: وقتی افراد به دنبال رفع فوری نیاز هستند، چندان به پیامدهای درازمدت مصرف این غذاها فکر نمی‌کنند که این موضوع نیز دلایل متعددی دارد از جمله اینکه طعم و مزه غذاهای سریع به ذائقه مصرف کنندگان خوشایند است به عبارت دیگر شاهد یک تغییر ذائقه در سفره‌های مردم هستیم که این تغییر ذائقه خود را در فست‌فودها نشان می‌دهد.

برای جامعه ناامید موضوع سلامت اهمیت چندانی ندارد!

پدریان به دست آوردن وجهه و شخصیت اجتماعی را از دیگر دلایل افزایش مصرف فست‌فود در جامعه بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: در شرایط اقتصادی کنونی که هزینه‌ها روبه افزایش است، غذاهای سریع که به گفته برخی کارشناسان تغذیه در تولید آنها از مواد غذایی ناسالم استفاده شده، با قیمت‌های مناسبی ارائه می‌شوند و این موضوع باعث گرایش بیشتر افراد به فست‌فود می‌شود در حالی که اگر بخواهند این غذاها را در خانه تهیه کنند با مواد غذایی کاملاً مناسب خیلی سنگین‌تر و گران‌تر تمام می‌شود.

وی درباره بی‌توجهی برخی افراد به هشدارهای کارشناسان تغذیه و بهداشت درباره عوارض مصرف بیش از اندازه فست‌فود نیز می‌گوید: نکته نخست این است که بسیاری از افراد جامعه به هشدارهایی از این دست بی‌اعتماد شده‌اند چون برای مصرف هر نوع ماده غذایی توصیه‌ها و هشدارهایی وجود دارد از جمله خبر مصرف بالای سموم دفع آفات در تولید محصولات کشاورزی، یا شایعه وجود انگل در گوشت مرغ و … به هرحال افراد باید غذایی مصرف کنند تا به زندگی ادامه دهند.

وی می‌افزاید: دومین دلیل بی‌توجهی به هشدارها این است که به نظر می‌رسد فضای جامعه از مرحله توجه به هشدارها عبور کرده یعنی برای جامعه‌ای که احساس ناامیدی دارد موضوع سلامت مواد غذایی، چندان حیاتی و مهم نیست.

کد خبر 547997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.