اومیکرون؛ در کمین کودکان واکسینه نشده

سویه جدید اومیکرون هم‌ اکنون در ۱۱۰ کشور جهان شیوع پیدا کرده و چندی است که در کشور ما نیز شناسایی شده است. به نظر می‌رسد که گونه اومیکرون شدت کمتری نسبت به گونه دلتا دارد، اما با گسترش سویه جدید در سراسر دنیا، شاهد افزایش تعداد کودکان بستری شده در بیمارستان‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویروس کرونا در ماه‌های گذشته تاکنون بارها دچار جهش شده است، متخصصان سازمان جهانی بهداشت این جهش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. این کارشناسان در هفته‌های اخیر جهش خطرناکی از ویروس را تأیید کردند. اومیکرون (Omicron)، جدیدترین سویه کرونا ویروس است. این سویه برای اولین بار در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ در کشور آفریقای جنوبی مشاهده شد.

تفاوت اومیکرون با سایر واریانت‌های ویروس کرونا

ویروس کرونا نوعی پروتئین RNA است، دانشمندان با بررسی اومیکرون متوجه ۵۰ جهش خطرناک ویروس شدند. حدود ۳۰ جهش آن در پروتئین اسپایک به وجود آمده است. این پروتئین نقش کلیدی در ورود ویروس به سلول‌های بدن میزبان دارند. تحقیقات دانشمندان در حال حاضر بیشتر بر تعیین سرعت انتقال و میزان کشندگی سویه Omicron تمرکز دارد.

سویه امیکرون معمولاً نسبت به سویه‌های دیگر در بحث عفونی کردن افراد واکسینه شده راحت تر عمل می‌کند و همین می‌تواند عامل ایجاد مشکل باشد اما واکسن هنوز هم آسان‌ترین راه برای کاهش خطر است، در مورد سویه‌های دیگر سویه دلتا معمولاً بیشتر در معرض واکسن از بین می‌رود و واکسن برای آن مؤثرتر است. اومیکرون جهش‌هایی در خودش دارد که ممکن است در افرادی که دوباره مبتلا می‌شوند کمی مشکل ایجاد کند و در این شرایط معمولاً واکسن می‌تواند راحت‌ترین و عملی‌ترین راه ممکن باشد.

وضعیت اومیکرون در ایران

در روز ۲۸ آذر ۱۴۰۰، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت از شناسایی اولین مبتلا قطعی به ویروس Omicron اطلاع داد. البته ورود این ویروس کاملاً پیش‌بینی‌پذیر بود. به هر حال این ویروس خیلی سریع در آفریقا، اروپا و حتی کشورهای همسایه شیوع پیدا کرد و باید منتظر ورود آن به ایران می‌بودیم. این فرد از کشورهای همسایه وارد ایران شده است. وزارت بهداشت اعلام کرد تا افراد هر چه سریع دوزهای واکسن خود را تزریق کنند. آن‌هایی که سه دوز واکسن را تزریق کرده‌اند، در برابر اومیکرون مصونیت بیشتری دارند.

امیکرون؛ در کمین کودکان واکسینه نشده

مجید مختاری، عضو کمیته کشوری کرونا، اظهار می‌کند: هم اکنون کیت‌های تشخیص کرونا در کشور موجود است و حتی می‌توان با کیت‌های معمولی، این ویروس را شناسایی کرد.

همچنین رئیس انستیتوی پاستور از تأیید قرار گرفتن اولین مورد ویروس با استفاده از کیت مخصوص خبر داد. این کیت که مخصوص این واریانت طراحی شده است، در بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه منتخب کشور توزیع شده است.

البته سیدمحسن صفوی، رئیس هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، در ۳۰ آذر ۱۴۰۰ اظهار کرد که کیت‌های تشخیص اومیکرون به تعداد کافی در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار گرفته است. در ۳۰ آذر ۱۴۰۰، معاون وزارت بهداشت اعلام کرد در هر استان بین یک تا دو بیمارستان برای بیماران اومیکرونی در نظر گرفته شده است. در حقیقت در فاز اول، حدود هشت هزار تخت اختصاص داده شده است.

کودکان زیر پنج سال هدف اومیکرون هستند

اطلاعات و آمار ارائه شده نشان می‌دهد که میزان بروز بیماری کووید -۱۹ ناشی از گونه اومیکرون ویروس کرونا پس از افراد بالای ۶۰ سال کودکان زیر پنج سال را هدف قرار داده است. گونه جدید ویروس کرونا با سرعت بالا در حال گسترش است و باعث شده است میزان پذیرش کودکان زیر پنج سال در بیمارستان‌ها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

این در حالی است که کارشناسان هندی با رد این نگرانی تاکید دارند که با وجود افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در میان کودکان، علائم ابتلاء به آن خفیف است. علاوه بر این تأثیر افزایش کنونی موارد ابتلاء به کووید- ۱۹ تاکنون روی کودکان زیاد نبوده است.

علائم اومیکرون در کودکان

کودکان همچنان در معرض خطر ابتلاء به عفونت هستند زیرا تاکنون واکسینه نشده‌اند، همان طور که مشخص شده سویه اومیکرون بسیار مسری است و به همین دلیل موارد ابتلاء در بزرگسالانی که در اجتماعات عمومی شرکت دارند، به سرعت در حال افزایش است.

گفته می‌شود عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا بین کودکان شدت کمتری دارد؛ با این حال با افزایش شیوع سویه بسیار مسری آن یعنی اومیکرون خطر ابتلاء به کووید در میان کودکان نیز در حال افزایش است؛ به ویژه آنکه کودکان هنوز واکسینه نشده‌اند.

کارشناسان با رد این نگرانی خاطرنشان کردند که با وجود افزایش تعداد مبتلایان به کووید در میان کودکان، علائم ابتلاء به آن خفیف است. علاوه بر این تأثیر افزایش کنونی موارد ابتلاء به کووید- ۱۹ تا کنون روی کودکان زیاد نبوده است.

هاریش چافل، مشاور ارشد ریه و مراقبت‌های ویژه در بیمارستان پارل بمبئی، گفته است تاکنون اومیکرون تأثیر زیادی روی کودکان نداشته است اما بزرگسالان بسیار تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند. این متخصص در مورد علائم مربوط به اومیکرون تاکید دارد در کودکانی که به اومیکرون مبتلا شده‌اند، عمدتاً عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند تب، آبریزش بینی، گلودرد، بدن درد و سرفه خشک مشاهده شده است.

لزوم حفاظت از کودکان واکسینه نشده

درصد ابتلای کودکان به اومیکرون در مقایسه با دلتا بیشتر است، واکسیناسیون کودکان با واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک در چین، امارات و کشورهای آمریکای جنوبی و کوبا انجام شده و هیچ عارضه جدی‌ای نیز گزارش نشده است.

از آنجایی که کودکان هنوز واکسینه نشده‌اند، رعایت رفتارهای مناسب برای محافظت در برابر ابتلاء به کووید مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، ضدعفونی کردن منظم بسیار مهم است. همچنین بزرگسالان در خانه باید احتیاط کنند تا ویروس را از بیرون به منزل انتقال ندهند.

تا جایی که به محافظت مربوط می‌شود، می‌دانیم که استفاده از ماسک تنها راه اثبات شده و کاملی است که می‌تواند از ابتلاء به هر سویه‌ای جلوگیری کند. بنابراین برای اینکه همین سطح از مراقبت در این گروه سنی رخ دهد، بزرگسالان باید رفتارهای مراقبتی مناسبی داشته باشد.

چافل اظهار کرده است: بزرگسالان باید به درستی از ماسک استفاده کنند تا کودکان نحوه استفاده از ماسک را فرا بگیرند؛ البته بهداشت دست‌ها را نیز نباید فراموش کرد.

بیماری‌زایی اومیکرون در کودکان فعلاً مشخص نیست

۱۶ دی‌ماه امسال بود که عبدالله کریمی دبیر بورد عفونی اطفال کمیته کرونا در خصوص اینکه شدت بیماری‌زایی اومیکرون در کودکان فعلاً مشخص نیست، اظهار کرده بود: موارد بستری کرونا مثبت کودکان وجود دارد، اما اینکه مشخصاً موارد ابتلاء به سویه اومیکرون را مشخص کنیم، چنین نیست. اگر به موردی مشکوک شویم برای بررسی‌های بیشتر تست‌ها را به آزمایشگاه مرجع ارسال می‌کنیم.

اما همچنان به دلیل بروز آنفلوانزا و کرونا موارد بستری وجود دارد. علائم شاخص ابتلای کودکان به کرونا آبریزش بینی، سرفه، تب و لرز، گلو درد، اسهال و استفراغ در کودکان شایع است که نسبت به گذشته تغییری نداشته است. مطالعات هنوز برای شدت بیماری‌زایی اومیکرون در کودکان کامل نیست و باید مطالعات کامل‌تر شود. البته عده‌ای از متخصصان در مورد علائم مربوط به اومیکرون گفته‌اند که در کودکانی که به اومیکرون مبتلا شده‌اند، عمدتاً عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند تب، آبریزش بینی، گلودرد، بدن درد و سرفه خشک مشاهده شده است.

تأثیر زیاد واکسن MRNA در کودکان زیر ۱۲ سال

۱۷ دی‌ماه امسال بود که سعید ناطقی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در خبرها اظهار کرد: تجربه این دو سال هم نشان داده است که رفتار ویروس کرونا در کشورهای مختلف تقریباً مشابه است و این گونه نیست که برای هر کشور به شیوه‌ای متفاوت عمل کند. چیزی که میزان همه‌گیری کووید را تعیین می‌کند میزان رعایت پروتکل‌هاست و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قبل از اینکه بخواهیم به واکسنی هم دست پیدا کنیم اهمیت پیدا می‌کند.

کشورهایی توسط کووید درنوردیده شدند و الان هم من احساس می‌کنم که اگر ما مقداری با غفلتی خود خواسته با این مسئله برخورد کنیم و در محدودیت‌های اجتماعی و پروتکل‌ها مقداری سهل‌انگاری کنیم، همان اتفاقی که در آمریکا و اروپا در حال حاضر در حال رخ دادن است، در ایران هم در ماه‌های بهمن و اسفند رخ خواهد داد و عید خوبی نخواهیم داشت، اما اگر پروتکل‌ها رعایت شود و بتوانند برای سفرها محدودیت بگذارند، می‌توانیم با موفقیت از این گردنه عبور کنیم.

ناطقی می‌گوید: البته به نظر من پیک اومیکرون میزان مرگ و میر به اندازه پیک دلتا را نخواهد داشت و اصلاً ماهیت این ویروس این گونه نیست. منتهی به این دلیل که به شدت گسترش پیدا می‌کند، تعداد ابتلاها را می‌تواند بسیار افزایش دهد. البته به نظر می‌رسد میزان بستری‌ها افزایش زیادی نخواهد داشت، بنابراین ما مشکلاتی که در پذیرش بیماران در پیک پنجم داشتیم، اگر با خوش‌بینی نگاه کنیم تجربه نخواهیم کرد.

امیکرون؛ در کمین کودکان واکسینه نشده

اما آنچه در همه‌گیری‌های گسترده خطرناک است، جهش‌هایی است که در سویه‌های مختلف رخ می‌دهد و ما نمی‌دانیم که جهش بعدی منجر به ضعیف‌تر شدن ویروس یا منجر به تقویت و یا حتی منجر به ترکیب دو سویه مختلف از این ویروس می‌شود و آن هم هنوز معلوم نیست که می‌تواند خطرناک‌تر و یا سبک‌تر شود و به سمت کمتر شدن بیماری برود.

خطر ترکیب سویه اومیکرون با ویروس آنفلوانزا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره اظهار می‌کند: الان هم معتقدم میزانی که اعلام می‌شود که ما در هر استان یک یا چند مورد اومیکرون مشاهده کرده‌ایم، چندان قریب به واقع نیست، زیرا کیت‌های تشخیصی بسیار کم و محدودی داریم. چه بسا بسیاری از بیماری‌هایی که امروز می‌بینیم که شبیه آنفلوانزا و سبک هستند، همان اومیکرون باشند. خطر ترکیب سویه امیکرون با دیگر ویروس‌ها از جمله آنفلوانزا وجود دارد هرچقدر که همه‌گیری بیشتر باشد، ولو اینکه منجر به بستری و فوت نیز نشود، احتمال جهش‌ها و ترکیب‌ها بیشتر خواهد بود و طبیعتاً باید از آن ترسید.

وی تصریح می‌کند: کشورهایی که اومیکرون را تجربه کردند، به صراحت اعلام کردند که اومیکرون سویه‌ای است که تمایل بیشتری به رده‌های سنی پایین‌تر دارد. شنبه نیز اولین مورد امیکرون در بیمارستان مرکز طبی کودکان بستری شد. البته این کودک مشکلات زمینه‌ای دیگری هم دارد. اما به هر حال با استفاده از کیت تشخیص، ابتلاء به اومیکرون را در او شناسایی کردند و در اتاق ایزوله‌ای بستری شده است که سرایت اتفاق نیافتد. بهترین کار این است که حتماً مردم از دوز سوم واکسیناسیون استقبال کنند. در ارتباط با واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۲ سال واکسن‌هایی که بر پایه MRNA بود برای واکسیناسیون توصیه شده‌اند که در حال حاضر شرکت رناپ در ایران بر این پلتفرم واکسن در حال مطالعه است و می‌تواند به عنوان واکسن گروه سنی زیر ۱۲ سال هم مجوز بگیرد.

کد خبر 547895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.