حدود ۱۸۰ واحد صنعتی در استان توسط بانک‌ها تملک شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: حدود ۱۸۰ واحد صنعتی در استان اصفهان توسط بانک تملک شده است، البته برخی از این واحدهای صنعتی ادامه تولید داده‌، اما برخی نیز راکد شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیررضا نقش امروز _ دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰_ در حاشیه کارگروه تسهیل موانع تولید در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تعداد بسیاری از سرمایه‌گذاران در پروژه‌های صنعتی سرمایه‌گذاری کردند که تا حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشته است، اما به صورت نیمه تمام باقی مانده است؛ زیرا در تأمین سرمایه در گردش دچار کسری شدند و تقاضای تسهیلات برای این منظور را دارند، برخی نیز مشکل تأمین سرمایه ثابت را دارند تا طرح خود را به اتمام برسانند و متقاضی دریافت تسهیلات در این زمینه هستند، البته این چالش‌ها تنها در سطح استان مطرح نیست و جنبه ملی دارد.

وی ادامه داد: برای ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران طرح‌های صنعتی به‌ویژه در زمینه تأمین تسهیلات سرمایه ثابت، ناهماهنگی‌ها و مشکلاتی در بانک‌ها وجود داشته است که طی جلساتی که با مسئولان ذی‌ربط داشتیم، به مصوبات و نتایج خوبی رسیده‌ایم و مقرر شد تا بانک‌ها در خصوص ارائه تسهیلات همکاری کنند تا امکان اتمام طرح‌های نیمه تمام صنعتی فراهم شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: تسهیل روند تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام صنعتی، زمینه‌ساز اشتغال و توسعه اقتصادی در استان اصفهان خواهد شد. در جلسه امروز (دوشنبه) و جلسات قبل نیز حدود ۸۰۰ میلیارد تومان مصوبه تسهیلات سرمایه ثابت را برای بانک‌های استان اصفهان تکلیف کرده‌ایم که عدد قابل توجه است.

نقش تصریح کرد: اگر بانک‌ها همکاری بیشتری در ارائه تسهیلات سرمایه ثابت به سرمایه گذاران صنعتی داشته باشند، می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک حدود ۱۲۰۰ فرصت شغلی جدید در استان ایجاد کنیم. در این بین جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مرتب برگزار و پرونده‌ها با حضور متقاضی، بانک و استانداری در آن بررسی می‌شود؛ بانک‌ها را هم در ارائه تسهیلات سرمایه ثابت تکلیف می‌کنیم تا همکاری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: طی دو جلسه اخیر ۲۹ پرونده در صنایع مختلف از جمله تولید لامپ‌های کم مصرف، تولید محصولات فولادی و … مطرح و بررسی شد؛ بانک‌ها هم شرایط اقتصادی شرکت‌های مطرح شده را بررسی کردند و در نهایت پذیرفتند که تسهیلات را به آنها ارائه دهند. مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان نیز به حدود ۲۹ واحد تولیدی در استان اصفهان اختصاص یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: امروز جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار می‌شود و مباحث بانکی و غیربانکی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ حدود ۲۵ پرونده واحد تولیدی دیگر نیز برای رفع موانع تولید در زمینه مباحثی که با بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی مطرح است، بررسی می‌شود.

نقش با اشاره به پرونده‌های اقتصادی معطل مانده، اضافه کرد: در خصوص رفع موانع تولید در پرونده‌های اقتصادی هر هفته به طور متوسط حدود ۵۰ پرونده بررسی می‌شود و در هفت هفته اخیر نیز حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ پرونده بررسی شده و حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد مصوبات هم اجرایی شده است؛ البته اگر مصوبات اجرایی نشده باشد به طور مرتب از طریق دبیرخانه سازمان صمت پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

وی در خصوص نقش بودجه ۱۴۰۱ برای پیش‌برد پروژه‌های اقتصادی و عمرانی، اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۱ ظرفیت‌های خوبی از جمله تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ ایجاد شده که باید آنها را در استان احصا کنیم تا بتوانیم جذب اعتبارات خوبی داشته باشیم؛ البته برای استفاده از مزایای تبصره ۱۸ هنوز وقت باقیست و واحدهای صنعتی می‌توانند از وام‌های یارانه‌ای ارائه شده استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، در خصوص تعطیلی واحدهای صنعتی به دلیل چالش‌های بانکی، افزود: آمار دقیقی نمی‌توان در این زمینه ارائه داد، اما حدود ۱۸۰ واحد صنعتی در استان اصفهان توسط بانک تملک شده است، البته تولید در برخی از این واحدهای صنعتی ادامه دارد و برخی نیز راکد شده‌اند. ورود به بحث واحدهایی که توسط بانک تملک شده‌اند از جمله موارد مهمی است که در این زمینه تا پایان سال چالش‌های حداقل حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد تملک شده با جذب سرمایه‌گذار جدید توسط بانک، تعیین تکلیف خواهد شد؛ حدود ۲۰۰ واحد صنعتی از مزایای این فرایند استفاده می‌کنند.

نقش اضافه کرد: تاکنون به چالش‌های حدود ۳۰ واحد صنعتی که خط تولید آن متوقف شده بود و یا با ظرفیت حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد فعالیت می‌کردند، رسیدگی شده است.

کد خبر 547849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.