تاثیر کرونا در افزایش خودکشی/مشکلات ارتباطی در صدر علل خودکشی

کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی استان اصفهان گفت: شیوع بیماری کرونا یکی از عواملی است که منجربه افزایش خودکشی شده و تأثیر آن غیرقابل انکار است. هیچ اقدامی به‌منظور نزدیک‌تر شدن به فرزندان بهتر از گفت‌وگو نیست و اگر نقش والدین در فضای واقعی کم‌رنگ‌ باشد، فرزندان در فضای مجازی نقش خود را پررنگ می‌کنند.

عباس توفیقی‌زواره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به برگزاری دوره‌ای کارگاه خودکشی اظهار کرد: یکی از اقدامات مرتبط با اورژانس اجتماعی، مداخله در موارد خودکشی است. کارگاه خودکشی مانند سایر فعالیت‌های تخصصی اورژانس اجتماعی به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود و با توجه به شیوع بیماری کرونا، کارگاه خودکشی در طول سال‌های گذشته به صورت مجازی و در سال جاری به صوت حضوری_مجازی برگزار شد.

وی درخصوص چند بعدی بودن پدیده خودکشی افزود: به طور کلی خودکشی پدیده‌ای پیچیده و چند بعدی با علل متفاوت است و از منظر ابعاد روانی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به طور کلی میانگین آمار اعلام شده خودکشی در جهان ۱۰۶ درصد است و سالانه حدود یک میلیون نفر در دنیا اقدام به خودکشی می‌کنند.

دلایل و درصد خودکشی‌ها

این کارشناس‌ارشد روان‌شناسی با بیان اینکه شیوع بیماری کووید ۱۹ یکی از عوامل شاخصی است که منجربه افزایش خودکشی شده و تأثیر آن غیرقابل انکار است، ادامه داد: براساس پژوهش‌های انجام شده مشکلات ارتباطی، استرس محیط کار، مشکلات مراکز نظامی و مسائل اقتصادی و مشکلاتی مانند ورشکستگی از دلایل خودکشی است. همچنین طبق آمارهای ارائه شده ۳۰ درصد از افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند، مصرف کننده موادمخدر بودند.

وی با بیان اینکه خودکشی‌هایی که منجربه فوت می‌شود، عموماً در مردان بیشتر است، تصریح کرد: زنان ممکن است بیشتر تمارض به خودکشی داشته باشند اما مردان دست به اقدام می‌زنند. در حوزه‌های روان‌شناختی درخصوص خودکشی حتی تمارض نیز جدی گرفته می‌شود و درباره آن بحث می‌شود. بیشترین خودکشی‌های گزارش شده در کشور سقوط از بلندی است.

توفیقی افزود: برای جلوگیری از خودکشی برخی برنامه‌های محافظتی پیشنهاد داده می‌شود که عمدتاً برنامه‌هایی مرتبط با سلامت روان مانند برنامه‌های ارتقای سلامت روان و بازتوانی پس از اقدام به خودکشی است. بازتوانی فرد پس از اقدام به خودکشی، یکی از موارد نیازمند به تمرکز بالا است که هنوز در کشور جای کار دارد. اورژانس اجتماعی و کارشناسان تخصصی در حوزه‌های سلامت روان به‌دنبال عوامل محافظتی برای تقویت درونی افرادی که اقدام به خودکشی کردند، است و یکی از این موارد آموزش‌های خودمراقبتی است.

چه افرادی بیشتر درمعرض خودکشی قرار دارند؟

وی با بیان اینکه افرادی که تعلق خاصی به خانواده خود ندارد یا تعلقات مذهبی آن‌ها از دست رفته است، بیشتر در معرض خودکشی هستند اظهار کرد: داشتن تعلقات مذهبی برای افراد ساکن در جامعه مذهبی، می‌تواند بسیار کارساز باشد و با از دست رفتن این تعلقات و اعتقادات شرایطی فراهم می‌شود که منجربه خودکشی فرد می‌شود.

کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی استان اصفهان با اشاره به بی‌معنایی و بی‌هدفی افراد در زندگی، ادامه داد: افرادی که هدفمند زندگی نمی‌کنند، ارزش خاصی برای زندگی خود قائل نیستند یا کارکردهای مناسب و راضی‌کننده در زندگی خود ندارند، این افراد بیشتر در معرض خودکشی قرار دارند. به طور کلی افرادی که از شجاعت بالایی برخوردار و دارای رفتارهای پرخطر هستند، از جمله افرادی هستند که اقدام به خودکشی می‌کنند.

وی با بیان اینکه انسان‌هایی که دچار مشکلات روان‌شناختی هستند قطعاً فرصت‌های شغلی برابر را از دست می‌دهند و با رخ دادن این اتفاق، شرایطی برای افراد فراهم می‌شود که توان کنترل آن را ندارند، اضافه کرد: افراد برخوردار از اعتماد به نفس پایین نیز از سایر گروه‌هایی هستند که ممکن است در معرض خودکشی باشند. اعتماد به نفس پایین و احساس کم‌ارزشی که افراد برای خود قائل هستند منجربه اقدام برای خودکشی می‌شود.

سخت‌تر شدن شرایط از پیامدهای تنهایی فرد

توفیقی گفت: عموماً روابط بین‌فردی افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، روابط محکمی نیست؛ یکی از اقدامات خودمراقبتی داشتن روابط فردی محکم است و در آن به افراد آموزش داده می‌شود که انسان‌ها نیازمند برقراری رابطه و ارتباط میان فردی هستند. از سایر دلایل خودکشی افراد می‌توان به تعلقات اجتماعی کم اشاره کرد؛ افرادی که خودکشی می‌کنند تعلقات اجتماعی کمی دارند، در واقع انسان‌هایی تنها هستند و تنهایی منجربه سخت‌تر شدن شرایط برای افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ اقدامی به منظور نزدیک‌تر شدن به فرزندان بهتر از گفت‌وگو نیست، خاطرنشان کرد: از راه‌های کمک‌کننده به جلوگیری از خودکشی فرزندان، نزدیک‌تر شدن به فرزندان، همدلی، هم‌ترازی و گوش کردن به فرزندان است تا پیوند فرزندان و خانواده‌ها از هم گسیخته نشود. فضای مجازی می‌تواند یکی از دوستان ناباب فرزندان باشد و عموماً خانواده‌ها امکانات نظارت بر روند استفاده از فضای مجازی را ندارند. فضای مجازی فضایی بی‌رحم است و هرچه نقش والدین در فضا و شرایط واقعی کم‌رنگ‌تر باشد فرزندان در فضای مجازی نقش خود را پررنگ‌تر می‌کنند و به صورت کاذب خود را جلوه می‌دهند.

کد خبر 547798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.