سویه جدید ویروس کرونا در قبرس کشف شد

گروهی از محققان کشور قبرس از کشف سویه‌ای از ویروس کرونا در این کشور خبر دادند که ترکیبی از سویه دلتا و اومیکرون است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارشات ارائه شده نشان می‌دهد که ۲۵ مورد ابتلاء به سویه جدیدی از ویروس کرونا که ترکیبی از گونه‌های دلتا و اومیکرون است در کشور قبرس شناسایی شده است. محققان اعلام کردند نوع جدید ویروس کرونا که "دلتاکرون" نام دارد، پیشینه ژنتیکی سویه دلتا و بعضی از جهش‌های اومیکرون را شامل می‌شود.

۱۱ نفر از ۲۵ مورد مبتلا به گونه حدید دلتاکرون در بیمارستان بستری شده‌اند و این ممکن است بدان معنا باشد که دلتاکرون خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ و بستری شدن در بیمارستان را افزایش می‌دهد. البته محققان معتقد هستند که هنوز برای پیش‌بینی میزان قدرت و انتقال‌پذیری گونه جدید دلتاکرون که ترکیب گونه‌های دلتا و اومیکرون است، بسیار زود است.

خبر شناسایی سویه جدید در قبرس در حالی منتشر شده است که این کشور هم اکنون بالاترین موارد میزان شناسایی ویروس کرونا نسبت به جمعیت در اروپا را دارد، نمونه‌هایی از سویه جدید برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه‌های مربوطبه فرستاده شده است. تنها گذشت زمان مشخص می‌کند که دلتاکرون شدیدتر یا مسری‌تر از دیگر گونه‌های ویروس کرونا است یا خیر. وزیر بهداشت قبرس قرار است طی روزهای آینده در نشستی خبری درباره شناسایی سویه جدید شرکت کند.

سویه دلتا ویروس کرونا در اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی در هند شناسایی شد و پس از آن به گونه غالب در جهان تبدیل شد و سازمان جهانی بهداشت (WHO) آن را به عنوان گونه نگران کننده در نظر گرفت. سویه اومیکرون نیز در نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی در آفریقای جنوبی شناسایی شد و به گونه نگران کننده تبدیل شد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اواخر ماه دسامبر گزارش کرده است که گونه اومیکرون ویروس کرونا در ۱۱۰ کشور جهان شناسایی شده است و سریع‌تر از گونه دلتا شیوع پیدا می‌کند.

کد خبر 547753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.