آنقدر شایستگی داشته‌ام که حالا در یک تیم اروپایی هستم/مدعیان لابی‌گری حسادت می‌کنند!

"من نخستین مربی بانوی ایرانی هستم که به اروپا آمده‌ام، دوست دارم خوش‌ بدرخشم و کلیه تجربیاتی که اینجا می‌توانم به‌دست بیاورم را به دیگر مربیان ایرانی منتقل کنم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، سمیرا ایمانی فولادی با پیوستن به تیم والیبال پورتو پرتغال حالا نخستین مربی بانوی ایرانی است که به‌عنوان لژیونر در یک لیگ معتبر اروپایی مربیگری خواهد کرد. ایمانی در سال‌های اخیر در تیم‌های ذوب‌آهن، نامی‌نو و تیم‌ملی مربیگری کرده و تقریباً از دو ماه گذشته با امضای قراردادی به کادر فنی پورتو ملحق شد.
بعد از گذشت دو ماه از پیوستن سمیرا ایمانی فولادی به تیم والیبال پورتو و درحالی که او کمتر از دو هفته از عزیمت او به کشور پرتغال می‌گذرد، گفت‌وگویی با این بانوی تاریخ‌ساز انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

برنامه این روزهای پورتو و وظیفه شما در این تیم بزرگ چیست؟

تمرینات در این روزها در دو نوبت صبح و بعدازظهر انجام می‌شود، تیم اصلی پورتو تمریناتش از هفته گذشته استارت خورد و من هم قرار است در این تیم به‌عنوان کمک مربی در کنار تیم باشم و به سرمربی کمک کنم؛ هفته گذشته هم از تمرینات مینی والیبال، زیر ۱۶ سال، جوانان و زیر ۲۱ سال پورتو بازدید و ریتم تمریناتشان را مشاهده کردم.

چه اتفاقی افتاد که بعد از سال‌ها فعالیت حرفه‌ای در ایران تصمیم گرفتید به اروپا بروید و چرا پورتو را انتخاب کردید؟

خیلی علاقه‌مند بودم که بتوانم در عرصه‌های بین‌المللی مربیگری کنم، پیشنهادات زیادی داشتم، اما پیشنهاد باشگاه پورتو جزو درخواست‌هایی بود که به‌طور جدی به آن فکر کردم و از این بابت خوشحال بودم که می‌توانم در لیگ حرفه‌ای پرتغال و در تیم حرفه‌ای پورتو فعالیت کنم.

شما نخستین بانوی مربی لژیونر ایران هستید؛ قطعاً حس فوق‌العاده‌ای دارید همینطور است؟
من نخستین مربی بانوی ایرانی هستم که به اروپا آمده‌ام، دوست دارم خوش‌بدرخشم و کلیه تجربیاتی که اینجا می‌توانم به‌دست بیاورم را به دیگر مربیان ایرانی منتقل کنم.

آیا محدودیت‌هایی در ایران بوده که اینجا برای فعالیت شما وجود نداشته باشد؟

محدودیتی در ایران وجود نداشت، فرق ایران با اروپا این است که اینجا به ورزش بانوان اهمیت خیلی بیشتری داده می‌شود و حتی بازی‌هایشان پخش‌زنده دارد و بدون هیچ محدودیتی دیدارها از طریق تلویزیون پخش می‌شود.

در این فصل فدراسیون والیبال دیدارهای لیگ‌برتر بانوان را به‌صورت زنده پخش می‌کند؛ نظرتان در خصوص این اقدام فدراسیون چیست؟

خدا را شکر امسال لیگ‌برتر والیبال بانوان ایران از طریق شبکه‌های مجازی به‌صورت زنده پخش می‌شود و این نویدبخش روزهای خوب آینده است.

تا چه زمانی می‌خواهید به کارتان در اروپا ادامه دهید؟ هدف‌های بزرگتان در گام‌های بعدی چیست؟

قطعاً می‌خواهم تا مدت‌ها اینجا بمانم و بیشتر از این رشد و پیشرفت داشته باشم، برنامه‌های بلندمدتم را هم ارائه داده‌ام. آرزوی بعدی من نیز کار با مربیان بزرگ دنیا است یا در تیم‌های برتر جهان به‌عنوان سرمربی حضور پیدا کنم.

فصل جاری لیگ پرتغال در چه شرایطی دنبال می‌شود؟

بازی‌های لیگ پرتغال در فصل ۲۰۲۱ دور برگشتش را سپری می‌کند، از هشتم ژانویه بعد از تعطیلی کریسمس مسابقات دوباره از سر گرفته شده، هدف پورتو نیز کسب مقام قهرمانی در لیگ پرتغال است. البته یکی از بازیکنان اصلی پورتو که برزیلی است از ناحیه کتف آسیب دیده و تیم منتظر بازگشت سریعش است تا همراه او به راهش ادامه دهد.

شرایط والیبال بانوان ایران را چگونه می‌بینید؟ در خصوص سرمربی ایتالیایی جدید تیم‌ملی بانوان بگویید؟

والیبال ایران از زمان حضور آقای داورزنی در منصب فدراسیون به سمت پیشرفت حرکت کرده و امکانات در اختیار بانوان والیبالیست قرار داده‌اند، کمپ اختصاصی و زیرساخت‌های خوبی فراهم شده، اما باز هم به همدلی نیاز دارد؛ با اضافه‌شدن کمپدلی به رأس کادر فنی تیم‌ملی باید به او کمک کرد، دست یاری به او بدهیم تا با انرژی مثبت اتفاقات خوبی برای والیبال بانوان ایران رقم بخورد. کمپدلی مربی با دانشی است و اهالی والیبال از حضور او در ایران خوشحال هستند و در درازمدت امیدوارم نتایج بسیار خوبی برای تیم ملی‌مان رقم بزنند. ضمن اینکه کیفیت دختران والیبالیست بالاست، دختران سرزمینم فوق‌العاده پرتلاشند.

به پورتو برگردیم، لیگ برای پورتو چگونه دنبال می‌شود؟

پورتو قهرمان سال گذشته در لیگ پرتغال است و تمامی بازیکنانش از لحاظ فیزیکی در بهترین فرم قرار دارند، ۱۴ تیم در لیگ‌برتر پرتغال حضور دارند و تا به اینجای فصل پورتو در صدر جدول قرار دارد.

سطح باشگاه حرفه‌ای پورتو از لحاظ کمی و کیفی چگونه است؟

پورتو به قدری حرفه‌ای است که برای تنها رشته بانوانش یعنی والیبال یک سالن اختصاصی به‌صورت آکادمیک دارد که از سالن بدنسازی و هشت زمین والیبال تشکیل شده که ابتدا در اختیار تیم اصلی است و بقیه رده‌ها نیز به‌صورت چرخشی در این کمپ تمرین می‌کنند. حتی آخر شب نیز بازیکنان می‌توانند به تمرین بپردازند، بسیار نظم و انضباط خوبی در باشگاه حاکم است و کلیه تیم باهم در تمامی شرایط قرار می‌گیرند.

دستمزدها در اروپا چه مقدار با ایران متفاوت است؟ از نظر قرارداد مالی شرایط خوبی وجود دارد؟

ارزش پول ایران پایین است وگرنه از نظر دستمزد تفاوت خیلی زیادی بین ایران و اروپا وجود ندارد، از نظر رسیدگی و در اختیار گذاشتن امکانات فوق‌العاده هستند و همه‌چیز کامل به بازیکنان تعلق گرفته است.

پیشنهادات چگونه به دست شما رسید و چطور با باشگاه پورتو ارتباط برقرار کردید؟

به‌عنوان یک مربی حرفه‌ای در رشته خودم هستم و قصد داشتم که از ایران خارج شوم و در اروپا به فعالیت حرفه‌ای خودم ادامه بدهم، از طریق سینا وهاب‌زاده، مدیربرنامه‌هایم پیشنهاداتی که برای من آمده بود را پیگیری کردیم.

در رسانه‌ها و میان اهالی ورزش همیشه از این گفته شده که برخی ورزشکاران و مربیان در ازای پرداخت پول و لابی به اروپا می‌روند؟ در این خصوص چه نظری دارید؟

تا به‌حال چنین چیزی نشنیده‌ام، حرف‌هایی از این دست خیلی عجیب و سنگین است و شنیدنش ناراحت شدم، هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد به خاطر توانمندی خودش آنجاست و بازیکنان و مربیان حرفه‌ای هیچگاه به سمتی نمی‌روند که بخواهند هزینه‌ای بدهند که به تیمی بپیوندند، چراکه اینقدر شایستگی در آن‌ها وجود دارد که در چنین سطوحی قرار بگیرند.

پس کاملاً چنین شایعاتی را رد می‌کنید؟

این حرف‌ها برای تضعیف کردن کسانی است که به اروپا رفته‌اند و در حال فعالیت هستند، کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند نمی‌توانند این پیشرفت‌ها را ببینند یا به جایگاه ما حسادت می‌کنند و برایشان متأسفم.

به نظر این سوال و شایعات مطرح‌شده خیلی برایتان عجیب بود و تعجب کردید، دلیلش چه بود؟

این سوال برایم شوکه کننده بود، نمی‌دانم این حرف‌ها مطرح شده یا خیر، اما شاید ورزشکارانی که به باشگاه‌های سطح پایین منتقل می‌شوند چنین کارهایی انجام دهند اما باشگاهی به بزرگی و حرفه‌ای پورتو، چهار میلیون یورو برای تیم والیبال بانوانش هزینه کرده و اصلاً عاقلانه نیست که برای یک مربی یا بازیکن هزینه بگیرد یا به طور کلی انتقال‌هایی غیرحرفه‌ای انجام دهد. در مورد ما خوشبختانه چنین مسائلی وجود ندارد و به عنوان یک بانوی متمدن ایرانی به حدی حرف برای گفتن دارم که بر اساس ارزشم فعالیت حرفه‌ای خودم را دنبال کنم.

صحبت پایانی‌؟

امیدوارم همکاران هموطنم هم بتوانند به این جایگاه برسند، همه‌چیز به تلاش و پیگیری و همچنین دانش افراد برمی‌گردد تا بتواند به یک سطح بسیار بالا و بزرگ برسد؛ آرزو می‌کنم حضور در اروپا برای همه بازیکنان و مربیان بانوی ایرانی اتفاق بیفتد، آن‌ها هم به اروپا بیایند و تجربیات خوبی به اندوخته‌هایشان اضافه کنند تا بتوانیم در تیم‌ملی والیبال بانوان هم در بین تیم‌های آسیایی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.


به گزارش ایمنا، تیم والیبال بانوان پورتو سال گذشته قهرمان لیگ پرتغال شده و نماینده این کشور در لیگ قهرمانان اروپا است و در حال‌حاضر نیز در رده نخست لیگ‌برتر والیبال پرتغال قرار دارد، سمیرا ایمانی نیز به‌عنوان کمک‌مربی در این تیم نقش به سزایی خواهد داشت تا در سال‌های آینده نامش را در بین مربیان بزرگ دنیا ببینیم.

گفت‌وگو از: علی کریمی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 547729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.