تدابیر سبزترین شهر اروپا در سال ۲۰۲۳ برای رسیدن به هدف صفر کربن

تالین، پایتخت استونی به عنوان سبزترین شهر قاره اروپا در سال ۲۰۲۳ شناخته شده است که مدیران آن از اعمال اقدامات بی‌شمار برای به صفر رساندن کربن تا سال ۲۰۵۰ خبر داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه مدیران در اغلب شهرهای جهان و به ویژه قاره اروپا در تلاش هستند تدابیری را برای پایدار و سبزسازی هر چه بیشتر مناطق خود به کار گیرند و انتشار گازهای آلاینده را به حداقل برسانند. به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزان تالین در این راستا بسیار موفق عمل کرده و توانسته‌اند از طریق اعمال اقدامات منحصر به فرد خود، پایتخت استونی را به جایگاه سبزترین شهر اروپایی در سال ۲۰۲۳ نائل کنند.

در ادامه به معرفی تدابیری پرداخته می‌شود که توسط مدیران تالین برای سبز و پایدارسازی هر چه بیشتر شهر اعمال می‌شود و آن‌ها را در پیش‌برد هدف صفر کربن خود تا سال ۲۰۵۰ یاری می‌کند.

تدابیر سبزترین شهر اروپا در سال ۲۰۲۳ برای رسیدن به هدف صفر کربن

افزایش فضاهای سبز و مسیرهای دوچرخه‌سواری در سراسر پایتخت استونی

حفاظت از محیط زیست، کاهش آلودگی صوتی در سراسر شهر و بهبود کیفیت آب از مهم‌ترین اهداف مدیران تالین به شمار رفته که در نائل کردن آن به پایتخت سبز اروپا نیز نقش مهمی ایفا کرده است. در این راستا، برنامه‌ریزان شهر اقدامات قابل توجهی اعمال کرده و کوشیده‌اند مکان‌هایی سالم‌تر و بهتر را برای سکونت تمام شهروندان فراهم آورند و رضایت آن‌ها از زندگی در تالین را افزایش دهند.

از مهم‌ترین اقداماتی که در این زمینه اعمال شده است می‌توان به توسعه فضاهای سبز و افزایش قابلیت دسترسی به آن‌ها را برای ساکنان اشاره کرده است به طوری که امروزه بیش از ۱۹.۵ درصد از کل قلمروی تالین را پوشش‌های گیاهی در بر گرفته است.

مطالعات اخیر حاکی از آن است که چنانچه برنامه‌ریزان سایر شهرهای اروپایی نیز مانند تالین به گسترش فضاهای سبز در سراسر مناطق خود بپردازند و دسترسی تمام شهروندان را به چنین مکان‌هایی میسر سازند، هر ساله از مرگ زود هنگام ۴۴۵ هزار نفر جلوگیری به عمل خواهد آمد.

تدابیر سبزترین شهر اروپا در سال ۲۰۲۳ برای رسیدن به هدف صفر کربن

پیاده‌سازی طرح کاهش ۴۰ درصدی انتشارات کربن تا سال ۲۰۳۰

"تالین ۲۰۳۰" یکی از مهم‌ترین اهداف درازمدت مدیران پایتخت استونی به شمار می‌رود که هدف آن، ایجاد محیط‌های شهری سالم و استفاده پایدار منابع طبیعی تا سال ۲۰۳۰ است. این طرح توسط دولت استونی، نهادهای مختلف و مدیران شهر مورد حمایت قرار گرفته است که برای تحقق آن، کاهش انتشار گازهای آلاینده در رأس برنامه‌های دیگر خواهد بود.

مدیران تالین در نظر دارند اقدامات خود را به زودی در سراسر شهر پیاده کنند تا از طریق آن، کاهش گازهای آلاینده را در سراسر مناطق به حداقل برسانند که البته تاکنون، تغییرات محسوس زیادی در این زمینه اتفاق افتاده و مزایای بسیاری برای شهر و شهروندان در پی داشته است.

از مهم‌ترین اقداماتی که برای رسیدن به این هدف تاکنون اجرا شده است می‌توان به آزادسازی گاوها در بعضی از فضاهای سبز تالین اشاره کرد که این حیوانات از طریق چرای گیاهان به افزایش تنوع زیستی در منطقه، کمک زیادی کرده‌اند. در واقع، مدیران شهر تلاش می‌کنند هر چه بیشتر شرایطی را در پارک‌ها و فضاهای سبز سراسر تالین فراهم آورند تا به افزایش تنوع زیستی در آن‌ها و همچنین بالا بردن نرخ گرده افشانی کمک کنند. گرده افشان‌ها به ایجاد مسیرهای سبز کمک زیادی می‌کند که البته این مسیرها به ترویج هر چه بیشتر پیاده‌روی میان مردم منجر می‌شود و می‌تواند به سهم خود در اتخاذ سبک زندگی سالم میان شهرنشینان پایتخت استونی نقش مهمی ایفا کند.

جالب است بدانید که از سال ۲۰۱۳ دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی برای ساکنان شهر رایگان است که این اقدام در پیشبرد هدف کاهش ۴۰ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ سهیم خواهد بود.

تدابیر سبزترین شهر اروپا در سال ۲۰۲۳ برای رسیدن به هدف صفر کربن

پیاده‌سازی اقدامات بیشتر برای اعمال تغییرات درازمدت

پایتخت استونی در زمان‌های قدیم میزبان صنایعی مانند کاغذ و مواد معدنی بود که در آلودگی هوا نقش مهمی ایفا می‌کرد. امروزه این صنایع با مشاغل دیگری جایگزین شده است که در آن‌ها فناوری‌های در حال توسعه بخش اصلی را تشکیل می‌دهد و در نتیجه انتشار کربن از آن‌ها نسبت به صنایع سابق بسیار پایین‌تر است. علاوه بر این با توسعه پروژه‌های سبز شهر، استانداردهای زندگی میان مردم مدام در حال بهبود است که این امر به سهم خود می‌تواند در کاهش انتشار گازهای آلاینده توسط اقدامات انسانی نقش مهمی ایفا کند.

امروزه ساکنان پایتخت استونی یکی از باکیفیت‌ترین زندگی‌های جهان را تجربه می‌کنند که این فرصت در پی اقدامات و تلاش‌های بی‌وقفه مدیران شهری در راستای پایدار و سبزسازی مناطق حاصل شده است. البته برنامه‌ریزان از اعمال استراتژی‌های کارآمدتر تا یک دهه آینده خبر داده و مدعی شده‌اند انتشار گاز کربن را تا سال ۲۰۵۰ به صفر خواهند رساند.

تدابیر سبزترین شهر اروپا در سال ۲۰۲۳ برای رسیدن به هدف صفر کربن

کد خبر 547727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.