هویت‌های غیرواقعی، آسیب بزرگ فضای مجازی است

معاون قضایی دادگستری استان اصفهان گفت: ایراد محیط مجازی در مقایسه با محیط حقیقی این است که فضای مجازی این فرصت را ایجاد می‌کند که فرد بتواند خود را با هر هویتی که دوست دارد، معرفی کند. یکی از آسیب‌های بزرگ فضای مجازی همین وجود هویت‌های غیرواقعی است.

محمدرضا قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص تأثیرپذیری افراد از فضای مجازی اظهار کرد: روان‌شناسان سه عامل خود، وراثت و محیط را در تشکیل شخصیت افراد مؤثر می‌دانند. بدون تردید وقتی افراد در محیط مجازی قرار می‌گیرند، تحت‌تأثیر این فضا هستند. ورود به فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی تأثیراتی برای کاربران دارد اما اثرگذاری مثبت یا منفی این فضا، وابسته به نحوه استفاده شهروندان از این فضا است.

وی اضافه کرد: یکی از اثرات مثبتی که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای افراد دارد، این است که به قشر کودک و نوجوان برای خلاقیت کمک می‌کند و عامل محرکی برای اجتماعی شدن آن‌ها است و می‌توانند با خلاقیت و نوآوری از این داشته‌ها استفاده کنند.

آثار منفی شبکه‌های اجتماعی بر فرزندان

معاون قضائی دادگستری استان اصفهان تاکید کرد: بنابراین اولین اثر منفی شبکه‌های مجازی، تضعیف نقش مدرسه و اجتماع است؛ یعنی استفاده از شبکه‌های اجتماعی موضوعی دوسویه از طرف خانواده و کودک و نوجوان است و اثرات منفی این پدیده باعث تضعیف روابط بین والدین و فرزندان می‌شود و وقوع این اتفاق، موجب ترویج دروغ‌گویی در بین کودکان و نوجوانان شده، روابط عاطفی آن‌ها را با والدین تضعیف می‌کند.

وی درخصوص آسیب‌های ناشی از فاصله‌های عاطفی این پدیده تصریح کرد: معمولاً فرزندان در اثر استفاده مداوم از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با والدین درددل نمی‌کنند، توصیه‌ها و نصحیت‌های والدین را جدی نمی‌گیرند و به نوعی کارکرد خانواده تضعیف می‌شود. قطعاً در جامعه هم اثرات تاثیرپذیری منفی نوجوانان از فضای مجازی، در قالب جرم و ناهنجاری بروز می‌کند.

هویت‌های غیرواقعی افراد در فضای مجازی

قنبری درمورد هویت‌های غیرواقعی افراد در فضای مجازی گفت: هویت اجتماعی همان ویژگی‌هایی است که در شناختن دیگران به افراد کمک می‌کند و برای معرفی افراد در هر فرایندی از هویت اجتماعی او استفاده می‌شود. باید این ویژگی‌ها را در هر فردی جداگانه جست‌وجو کنیم؛ اما قبل از حضور فضای مجازی در زندگی انسان‌ها، معمولاً این هویت به صورت سنتی ایجاد شده و اکتسابی بوده است.

وی ادامه داد: خانواده، محیط پیرامون، رشد و تربیت و آموزش‌هایی که فرد در طول زندگی می‌بیند، همچنین ارتباطات او در شکل‌گیری و تغییر هویت مؤثر است.

معاون قضائی دادگستری استان اصفهان اظهار کرد: در فضای مجازی طبیعی است که افراد می‌توانند هویت خود را داشته باشند، اما ایراد محیط مجازی نسبت به محیط حقیقی این است که فضای مجازی این فرصت را برای فرد ایجاد می‌کند که بتواند خود را با هر هویتی که دوست دارد، معرفی کند.

قنبری خاطرنشان کرد: درواقع فضایی ایجاد می‌شود که فرد در آن بتواند از آشکار کردن هویت اصلی اجتناب کند. برخی علاقه‌مند هستند که دیگران او را با هویتی که معرفی می‌کند، بشناسند که در این وضعیت، فعالیت بسیار خطرناک می‌شود.

انگیزه‌های مجرمانه با هویت‌های غیرواقعی

معاون قضائی دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: به دلیل اینکه بحث هویت فردی برای ارتباط با دیگران کاربران در گروه‌های مختلف به وجود می‌آید، بنابراین یکی از آسیب‌های بزرگ فضای مجازی همین وجود هویت‌های غیرواقعی افراد است و این موضوع، اولین چالشی است که برای افراد در این محیط ایجاد می‌شود.

وی درمورد چالش هویت واقعی کاربران اضافه کرد: برای مثال اگر کسی دوست داشته که پزشک باشد و به هر دلیلی نشده است، می‌تواند در فضای مجازی به راحتی خود را با یک پزشک معرفی کند. تا این مرحله شاید کاربر زیاد دچار آسیب نشده باشند، اما وقتی دیگران این هویت را باور می‌کنند، از این مرحله به بعد آسیب‌ها شروع می‌شود و بعد هم دست کشیدن از آن هویت قبلی بسیار سخت می‌شود.

قنبری تاکید می‌کند: گاهی اوقات انگیزه‌های مجرمانه مانند انگیزه کلاه‌برداری‌ها و موارد دیگر دست به دست می‌دهد و این موضوع را حادتر می‌کند که پلیس فتا بیشتر با این مسائل درگیر است. کاربران فضای مجازی باید توجه داشته باشند افرادی که در این فضای خود را معرفی می‌کنند، ممکن است هویت واقعی خود را اعلام نکنند.

کد خبر 547712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.