آیا کرونا اومیکرون می‌تواند به عنوان یک واکسن طبیعی عمل کند؟

با توجه به این که گونه اومیکرون ویروس کرونا با سرعت زیادی در حال گسترش است، کارشناسان معتقدند که ابتلا به این گونه از ویروس کرونا می‌تواند باعث ایجاد ایمنی در بدن شود و همانند یک واکسن طبیعی عمل کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیش از این اومیکرون را جزو گونه‌های نگران کننده دسته‌بندی کرده است و اعلام کرده است که قدرت انتقال‌پذیری این گونه بسیار بالا است، به طوری که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی افراد زیادی را تحت تأثیر قرار دهد. شیوع گسترده گونه اومیکرون در سراسر جهان باعث شده است کشورهای زیادی قوانین و مقررات جدیدی برای پیشگیری از بیماری کووید -۱۹ وضع کنند.

آیا گونه اومیکرون ویروس کرونا خطرناک است؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که شیوع گونه اومیکرون همزمان با گونه دلتا ویروس کرونا باعث شده است که تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. با وجود اینکه گونه اومیکرون ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا و بخش‌هایی از اروپا به گونه غالب تبدیل شده است، اما باعث بروز علائم خفیف بیماری نمی‌شود و خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ را کاهش داده است.

آیا ابتلاء به عفونت خفیف اما گسترده به معنای دستیابی سریع‌تر به ایمنی طبیعی است؟

در صورتی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند، آنتی‌بادی موجود برای مقابله با ویروس کرونا رد بدن شما وجود دارد، بنابراین می‌توان گفت که فرد به مصونیت طبیعی دست پیدا کرده است. با توجه به اینکه گونه اومیکرون ویروس کرونا با سرعت زیادی در حال گسترش است، کارشناسان معتقدند که ابتلاء به این گونه از ویروس کرونا می‌تواند باعث ایجاد ایمنی در بدن شود و همانند یک واکسن طبیعی عمل کند. گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که کرونای اومیکرون باعث بروز علائم جدی در بدن افراد نمی‌شود، بنابراین می‌تواند ایمنی لازم را بدون ایجاد بیماری جدی به وجود بیاورد.

آیا قرار گرفتن در معرض کرونای اومیکرون به منظور به دست آوردن ایمنی طبیعی خطرناک است؟

بسیاری از متخصصان مخالف این نظر هستند که گونه اومیکرون باعث ایجاد ایمنی طبیعی بدون بروز بیماری جدی می‌شود. آن‌ها معتقدند که کرونای اومیکرون ممکن است باعث بروز کووید طولانی شود و فرد درگیر علائم آن شود. شواهد علمی ارائه شده نشان می‌دهد که ایمنی طبیعی ناشی از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ پس از تقریباً ۹۰ روز با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که مصونیت به دست آمده ناشی از دریافت واکسن کرونا ایمنی طولانی‌تری را ارائه می‌دهد. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که آنتی‌بادی‌های تولید شده در بدن افراد پس از دریافت واکسن کرونا مقاومت بیشتری در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا دارد.

آیا گونه اومیکرون می‌تواند به عنوان یک واکسن طبیعی عمل کند؟

این موضوع که آیا گونه اومیکرون ویروس کرونا همانند یک واکسن طبیعی عمل می‌کند یا خیر مشخص نشده است. با وجود اینکه گونه جدید جهش یافته ویروس کرونا باعث بروز علائم خفیف بیماری می‌شود، گزارش‌هایی مبنی بر مرگ و میر ناشی از ابتلاء به این گونه نیز ارائه شده است. علاوه بر این، افراد مسن و کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند بیش از دیگران در معرض ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند.

آیا دوز تقویت کننده واکسن کرونا مانع بروز کرونای اومیکرون می‌شود؟

در حال حاضر، مقامات بهداشتی و محققان معتقد هستند که دو دوز واکسن کرونا از افراد در برابر گونه جدید اومیکرون محافظت نمی‌کند، البته خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان تقاضا برای دریافت دوز تقویت کننده واکسن کرونا را افزایش داده است. علاوه بر این، کاهش ایمنی ناشی از دریافت واکسن پس از گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند، بنابراین دریافت دوز تقویت کننده باعث می‌شود سطح آنتی‌بادی تولید شده در بدن افراد افزایش پیدا کند.

کد خبر 547699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.