بورس تحت تاثیر دلار/احتمال افت شاخص کل تا ۱,۲۸۰,۰۰۰ واحد

در پی برخی از اخبار منتشر شده از وین، احتمال توافق افزایش یافته است و قیمت دلار در بازار بورس تهران کاهش چشمگیری داشته اشت و لذا بازار بورس نیز به واسطه ریزش شدید دلار افت ۲۵ هزار واحدی را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۲۵ هزار ۶۷۹ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۳۶ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با کاهش پنج هزار و ۹۴۴ واحدی در سطح ۳۵۳ هزار ۱۹۴ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۱.۸۸ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۱.۳۶ درصد را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت: ۶۲

تعداد نمادهای منفی: ۳۲۰

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۵۶ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۱۱۷ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۱.۳۹ درصد کاهش یافت.

تعداد نمادهای مثبت: ۸۸

تعداد نمادهای منفی: ۱۶۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۸ هزار ۶۷۸ و ۲۱ هزار ۷۱۲ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد ۹۱۳ و یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

تداوم روند نزولی تا محدوده یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد برای شاخص کل پیش بینی می‌شود.

ابلاغ دستورالعمل معاملات آتی به بورس انرژی ایران

محسن خدابخش، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: ابلاغ دستورالعمل معاملات آتی در بورس انرژی منجر به افزایش سطح پیش‌بینی پذیری در خصوص فراورده‌های هیدروکربوری و به دنبال آن افزایش سوددهی و شفافیت بیش‌تر شرکت‌های تولیدکننده حامل‌های انرژی می‌شود.

وی افزود: زیرساخت‌های مقرراتی بورس انرژی برای این معاملات فراهم شده و هم‌اکنون این شرکت در حال تجهیز زیرساخت‌های فنی خود برای اجرایی‌کردن بازار آتی است. یکی از برنامه‌های بورس انرژی ایران در راستای پاسخگویی به نیازهای سرمایه‌گذاران راه‌اندازی بازار معاملات قراردادهای آتی بود که پیشنهادات بورس انرژی بررسی و تصویب شد

نرخ بهره بین بانکی به کانال ۲۰ درصد وارد شد

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۱۶ دی سال جاری برای اولین بار پس از ثبت سقف ۲۱.۱ درصدی با ۰.۲۵ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته به ۲۰.۸۵ درصد رسید. با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در هفته گذشته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ ۷۲۷ هزار میلیارد ریال اقدام کرد.

ارزش بازار توافق بازخرید سررسید شده ۷۰۱ هزار میلیارد ریال بوده است. با در نظر گرفتن ارزش اعتبارگیری قاعده‌مند، خالص عملیات ریپو ۲۸ هزار میلیارد ریال می‌باشد. اگر در بازار بین بانکی منابع کم باشد، باعث افزایش نرخ در بازار می‌شود و اگر منابع در این بازار زیاد باشد، منابع مازاد باعث کاهش نرخ سود بازار بین بانکی می‌شود.

اخبار شرکت‌ها

فولای: به گزارش همفکران مجمع عمومی فوق‌العاده جهت تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه شرکت فولاد آلیاژی یزد با حضور حداکثری صاحبان سهام و نمایندگان قانونی آن‌ها رسمیت یافت و برگزار شد.

با مصوبه مجمع شرکت فولاد آلیاژی، سرمایه این شرکت از ۲۶۸ میلیارد ریال به ۵۶۰ میلیارد ریال افزایش یافت که از محل سود انباشته تأمین می‌شود. در مجمع اعلام شد که روند افزایش تعداد سهام سهامداران تا پایان سال صورت خواهد گرفت. این افزایش سرمایه در راستای اصلاح روند مالی و گردش حساب صورت گرفته است. فولای پیشنهاد افزایش سرمایه به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال را به سازمان بورس ارائه کرده بود که سازمان با افزایش ۵۶۰ میلیارد ریالی سرمایه این شرکت موافقت کرد.

شپارس: شرکت بین‌المللی محصولات پارس در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۵۱ درصد و با لحاظ سرمایه جدید به ازای هر سهم ۵۴۱ ریال سود محقق کرده است.«شپارس» با سرمایه ثبت شده ۷۷۵,۵۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ مبلغ ۴۱۹,۸۹۴ میلیون ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است.

در مواردی که شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر سرمایه داشته باشد آهنگ رشد و یا افت سود خالص دارای اهمیت خواهد بود و نرخ رشد سود هر سهم کم اهمیت تلقی می‌شود.

ومعادن: احتراماً به استحضار می‌رساند این شرکت در نظر دارد ۵۱ درصد سهام شرکت بین‌المللی مهندسی ایران را از طریق رایزنی و مذاکره به قیمت کارشناسی تحصیل نماید که برآورد اولیه ارزش کارشناسی و مبلغ تحصیل معادل حدوداً سه درصد مجموع دارایی‌های صورت‌های مالی حسابرسی شده شش ماهه سال ۱۴۰۰ این شرکت (سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات - شرکت اصلی) می‌باشد. بدیهی است در صورت نهایی شدن مذاکرات و تحصیل نهایی، اطلاعات تکمیلی به اطلاع سهامداران بالفعل و بالقوه و بازار سرمایه خواهد رسد.

کرمان، افشای اطلاعات با اهمیت: به پیوست صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۷ شرکت صنایع روی کرمان (سهامی خاص) مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از مبلغ ۲۵،۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۳،۵۲۰،۰۰۰ میلیون ریال از محل آورده نقدی سهامداران به منظور اجرای طرح‌های توسعه‌ای (طرح احداث کارخانه تولید شمش روی و طرح توسعه معدن سرب و روی گوجر) به همراه گزارش توجیهی افزایش سرمایه ارسال می‌گردد. با توجه مالکیت ۱۰۰ درصدی شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان در شرکت مذکور، مراتب جهت استحضار عموم سهامداران گرامی تقدیم می‌گردد.

اخبار بازارهای جهانی

طلا: در واکنش به گزارش انقباضی آخرین نشست فدرال رزرو، قیمت طلا ۳۵ دلار افت کرد. به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت بازار اشتغال و فشارهای تورمی، افزایش نرخ‌های بهره و کوچک شدن ترازنامه، سریع‌تر می‌تواند اتفاق بیفتد. اشتغال بخش غیرکشاورزی در حالی که انتظار می‌رفت با افزایش حدود ۴۰۰ هزار نفری همراه شود، تنها ۱۹۹ هزار نفر افزایش پیدا کرد. اگرچه اشتغال بخش غیرکشاورزی کمتر از انتظارات منتشر شد اما نرخ بیکاری به ۳.۹ درصد رسید و نشان داد که وضعیت بازار اشتغال بد نیست.

بنابراین با انتشار داده‌های اشتغال، قیمت طلا نوسانات خنثی داشت. نرخ بازدهی اوراق قرضه در هفته گذشته از ۱.۵۳ درصد به ۱.۷۵ درصد رسید که این می‌تواند بازار طلا را تحت فشار قرار دهد. موضوعی که انتظار می‌رود از بازار طلا حمایت کند نرخ بهره منفی است. بنابراین با وجود فشارهای تورمی، افت قیمت طلا دور از انتظار است. با توجه به عملکرد ناامیدکننده بازار طلا و نقره در ۲۰۲۱، بسیاری از فعالین حرفه‌ای کیتکو انتظار دارند که در سال ۲۰۲۲ جبران کنند و عملکرد خوبی را ثبت کنند.

میلگرد: قیمت میلگرد داخلی چین در روز پنجشنبه ششم ژانویه بدون تغییر باقی ماند. در حالی که حجم معاملات نقدی نسبت به روز گذشته افزایش یافت و قیمت‌های آتی برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت. بر اساس داده‌های منتشر شده کارخانه‌های بزرگ در چین در هفته منتهی به پنجشنبه ۲.۸۱ میلیون تن میلگرد تولید کردند که ۱۱۴،۱۰۰ تن نسبت به هفته قبل افزایش داشته است. این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که ذخایر میلگرد در بازار نقطه چین تا روز پنجشنبه به ۳.۴۴ میلیون تن رسید که نسبت به هفته قبل ۴۵،۶۰۰ تن افزایش یافته است.

حجم بالاتر تولید نشان‌دهنده محدودیت‌های تولید کمتر از دسامبر است، که ممکن است باعث افزایش بیشتر تولید هفتگی در این ماه شود و بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد. قیمت میلگرد داخلی در ترکیه طی هفته گذشته به دلیل کاهش ارزش لیر ترکیه افزایش یافت. زیرا کارخانه‌ها در ترکیه مواد خام وارداتی را قبل از فروش فولاد بلند به بازار داخلی به دلار پرداخت می‌کنند.

همچنین قیمت برق برای مصارف صنعتی در ترکیه حدود ۱۲۷ درصد و قیمت گاز طبیعی برای مصارف صنعتی ۵۰ درصد افزایش یافته است که از اول ژانویه اعمال می‌شود.این کشور همچنین حداقل دستمزد خود را ۵۰.۴ درصد افزایش داد که از اول ژانویه اعمال شد. با تمام این افزایش در هزینه‌های ورودی، فولادسازان ترکیه پیشنهادات میلگرد خود را برای صادرات به ۷۰۰-۷۱۰ دلار در هر تن فوب افزایش داده اند، در حالی که یک هفته قبل از آن صادراتی ۶۸۰-۶۹۰ دلار به ازای هر تن بود.

مس: قیمت مس بعد از اینکه فدرال رزرو اعلام کرد که می‌تواند نرخ‌های بهره را زودتر افزایش دهد، با افت قیمت مواجه شد. در حقیقت فدرال رزرو در گزارش آخرین نشستش نشان داد که بیشتر از انتظارات متمایل به سیاست‌های انقباضی است. قیمت قراردادهای ۳ ماهه بیشترین تأثیرپذیری را داشت و با ۱.۷ درصد کاهش به ۹,۵۳۱ دلار رسید. چین در نوامبر حدود ۲.۱۹ میلیون تن کنسانتره مس وارد کرده که نسبت به اکتبر ۲۱.۷ درصد بالاتر است. براساس داده‌های گمرک چین، از ژانویه تا نوامبر میزان واردات مس به ۲۱.۳۷ میلیون تن رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۷.۵ درصد بالاتر بوده است. براساس ارزیابی فست مارکتز، نسبت TC/RC از ۵۵.۹ دلار به ۵۷.۷ دلار در هفته پایانی دسامبر رسیده است.

پی وی سی با کاهش ۲۰ دلاری به ۱,۳۳۱ دلار رسید

قیمت PVC سی اف آر خاور دور در هفته گذشته نیز با کاهش ۲۰ دلاری همراه شد. سفارش‌های ماه فوریه ۸۰ تا ۱۰۰ دلار نیز پایین‌تر ثبت شده اند. معاملات بعد از تعطیلات سال نو میلادی با حجم کم دنبال شده است. فعالان بازار در هفته گذشته عمدتاً نظاره‌گر بودند و منتظر قیمت‌های ماه فوریه هستند و انتظار قیمت‌های ۸۰ تا ۱۰۰ دلار پایین‌تر را دارند، از این رو PVC بازار کم رونقی را در هفته گذشته داشته است. برخی منابع بازار معتقدند بازار صادراتی چین در نیمه اول فوریه به دلیل تعطیلات سال نو چینی ضعیف و کم حجم دنبال خواهد شد.

بیلت: نرخ بیلت CIS با دو دلار افزایش نسبت به هفته گذشته در قیمت ۵۹۵ دلار معامله شد. بیلت ایران نیز ۵۴۷ دلار معامله شد. باوجود برگشت کشورها از تعطیلات ژانویه و همچنین بهبود جزئی قیمت میلگرد چین، بیلت در جنوب شرق آسیا بدون تغییر بود. همچنین موجودی انبار تانگشان کاهش قابل توجهی داشته که به دلیل انتظار صعود بیلت توسط صنایع پایین دستی و پایین بودن تولید بوده است.

از طرفی انتظار می‌رود که پایین بودن سطح تولید تا فوریه ادامه‌دار باشد که احتمال رشد بیلت در فوریه را تقویت می‌کند.در طول هفته گذشته حجم بالایی از سفارشات برای تولیدکنندگان ایرانی ارسال شد که این سفارش‌ها متعلق به آن دسته از واردکننده‌های چینی بوده که زودتر از سایرین از روندهای قیمتی آگاه می‌شوند. از طرفی با بالا رفتن قیمت بیلت کشورهای دیگر، خریداران مایل به خرید بیلت از ایران هستند که تحریم‌ها آن‌ها را مردد نگهداشته است. افزایش هزینه‌ی تولید فولاد در ترکیه نیز سبب رشد قیمت بیلت ترکیه شد. از اول ژانویه هزینه برق رشد ۱۲۷ درصدی، هزینه گاز رشد ۵۰ درصدی و حداقل دستمزد رشد ۵۰ درصدی داشته است.

کد خبر 547614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.