مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده‌رود به ایستگاه سوم رسید

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اعلام انجام دو فاز از مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده‌رود از قرار گرفتن این پروژه در فاز سوم خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، علی رائیجیان، با بیان اینکه پروژه مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده‌رود از سه فاز جمع‌آوری آمار، اطلاعات و تهیه ابزار مدیریتی، توسعه راهبردها؛ تجهیزات و اجرای پروژه و ارائه و تعمیم نتایج پروژه تشکیل شده است، اظهار کرد: این پروژه از سال ۱۳۸۸ با پشتیبانی مالی وزارت علوم و تحقیقات دولت فدرال آلمان، آغاز به کار کرد.

وی اهداف پروژه را مصرف پایدار آب در طول رودخانه و ایجاد تعادل بین منافع مصرف کنندگان مختلف بر شمرد و تصریح کرد: مشارکت و در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و همکاری‌های لازم میان ذی‌نفعان راه حل معضلات آبی در حوضه زاینده رود است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تأکید بر اینکه تمامی مراحل پروژه در شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و چهار محال بختیاری داوطلبانه انجام شده است، خاطر نشان کرد: با تلاش‌های بیش از یک دهه همکاران با استفاده از فناوری‌های نوین جهانی و در قالب WMT – Water Management Tool، سه مدل آب سطحی SWAT، آب زیرزمینی FEFLOW و تخصیص آب MIKEHydrobasin در این پروژه طرح‌ریزی شده است.

رائیجیان با بیان اینکه در مدل آب سطحی SWAT پارامترهای ورودی تا سال ۱۳۹۸ به‌روزرسانی شده‌اند، اظهار کرد: این مرحله هم اکنون در حال آموزش و به‌روزرسانی مجدد است.

وی با اشاره به اینکه در مدل آب زیرزمینی شبیه‌سازی اندرکنش آب سطحی و آب زیر زمینی نکته کلیدی است، افزود: این مدل می‌تواند ابزار پشتیبان تصمیم‌گیری برای مباحث گوناگون مدل سازی آب زیرزمینی قابل استفاده باشد.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطر نشان کرد: MIKEHydrobasin اساس و نرم افزار پایه تشکیل دهنده WMT زاینده‌رود است و این مدل با دریافت داده‌های ورودی از دیگر مدل‌های توسعه داده شده و در نظر گرفتن تقاضای آب مصرف کنندگان و شرایط هیدرولوژیکی حوضه، قادر به نمایش ارتباط درونی بخش‌های مصرف کننده منابع آب سطحی و زیرزمینی درزمان حال و آینده بوده و پایگاهی برای تصمیمات مدیریتی آب و اجرای آنها را فراهم می‌کند.

رائیجیان اضافه کرد: پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب رودخانه زاینده‌رود طی ۱۰ سال فاز دوم آن به اتمام رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با نهایی شدن و وارد شدن به فاز سوم این پروژه بتوانیم توسعه و مدیریت هماهنگ آب، خاک و منابع وابسته را برای رفاه اقتصادی و اجتماعی به شیوه‌ای عادلانه، بدون برهم خوردن پایداری اکوسیستم‌های حیاتی افزایش دهیم.

به گزارش ایمنا، پروژه مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده رود توسط محققان آلمانی، با حمایت وزارت علوم آلمان و وزارت نیرو ایران و با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و مشارکت شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و چهارمحال و بختیاری هم اینک به فاز سوم رسیده است و در صورت نهایی شدن قابل تعمیم به تمامی حوضه‌های آبریز و موارد مشابه است.

جلسه بررسی اقدامات انجام گرفته در پروژه مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده‌رود با حضور رئیس حوضه آبریز رودخانه زاینده رود و حوضه‌های جنوب غربی، مدیران و کارشناسان همکار پروژه در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و نماینده شرکت INTER3، شب گذشته هیجدهم دی‌ماه در سالن کنفرانس شرکت آب منطقه‌ای اصفهان برگزار شد.

کد خبر 547543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.