تدوین برنامه آمایش سرزمین ضرورتی انکارناپذیر است

یک کارشناس شهرسازی گفت: تدوین برنامه‌های کلان از جمله آمایش سرزمین در شرایطی که شهرهای ما به شدت متاثر از فرآیندهای بیرونی است، ضرورتی انکارناپذیر است و این برنامه در کنار سایر طرح‌های شهری می‌تواند زمینه‌ساز حل مشکلات و معضلات شهر باشد.

فرزاد مؤمنی در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تعیین چشم‌اندازی دقیق از آینده شهر نیازمند توجه به ابعاد فرا شهری و در نظر داشتن عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی است تا بتوان برنامه‌ای کاربردی و اصولی برای شهرها در نظر گرفت.

وی افزود: طرح‌ها و برنامه‌های شهری در ابعاد و سطوح مختلف قابل تقسیم است و هرکدام از این سطوح اهمیت ویژه‌ای دارد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: از مهمترین برنامه‌هایی که باید در سطح کلان مورد توجه برنامه‌ریزان شهر باشد، آمایش سرزمین است؛ این برنامه نقشه راه مدیران و برنامه‌ریزان است و تمام طرح‌های شهری از برنامه‌های کالبدی گرفته تا برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی باید در راستای طرح آمایش سرزمین باشد.

مؤمنی تاکید کرد: چنانچه به طرح آمایش سرزمین بی توجهی شده، اجرا نشود یا روند اجرای آن به تعویق بیفتد، مسائل پیچیده‌ای برای شهرها ایجاد می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز بحران‌های شهری باشد.

وی تصریح کرد: تعیین برخی کاربری‌ها برای شهرها یا جانمایی نادرست آنها بدون انجام دقیق مطالعات سرزمینی موجب بروز انواع مشکلات شهری شده و سلامت و رفاه شهروندان و زیست شهری را با تهدید مواجه کرده است در حالی که می‌توان با برنامه‌ریزی اصولی مبتنی بر ظرفیت‌های هر شهر تاب‌آوری را افزایش و زیست پذیری شهری را ارتقا داد.

این کارشناس شهرسازی گفت: تدوین برنامه‌های کلان از جمله آمایش سرزمین در شرایطی که شهرهای ما به شدت متأثر از فرآیندهای بیرونی است، ضرورتی انکارناپذیر بوده و این برنامه در کنار سایر طرح‌های شهری می‌تواند زمینه‌ساز رفع مشکلات و معضلات شهر باشد.

کد خبر 547506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.