استفاده از نیتروژن برای مقابله با سرطان

یک دکترای شیمی آلی گفت: در علم شیمی مبحثی به نام ناجور حلقه‌ها مطرح است که می‌تواند از سرطان جلوگیری کند؛ این حلقه متشکل از نیتروژن، اکسیژن و گوگرد است که هر سه ماده به تنهایی خطراتی به همراه دارد، اما هنگامی که این سه ماده در حلقه قرار می‌گیرد دیگر باعث بروز سرطان نمی‌شود بلکه از آن جلوگیری می‌کند.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه نیتروژن هفتمین عنصر جدول تناوبی است، اظهار کرد: نیتروژن جز پنج عنصر اصلی جدول تناوبی در کنار اکسیژن و کربن قرار می‌گیرد و کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد.

وی افزود: نیتروژن کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف از جمله پزشکی دارد و به عنوان خنک کننده، پیش ماده و ساخت مواد منفجره در صنعت به کار برده می‌شود؛ همچنین با استفاده از این عنصر می‌توان کودهای بسیار مفید برای کشاورزی و آمونیاک تولید کرد.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: نیتروژن در دو حالت مایع و گاز وجود دارد و کسانی که می‌خواهند پیرامون این ماده اشتغال‌زایی کنند باید در ابتدا کاربرد ایده خود را بررسی کنند به طور مثال اگر در مسائلی مانند سوخت موشک یا TNT می‌خواهید فعالیت کنید باید پیرامون نیتروژن مایع تحقیق کنید.

وی در رابطه فرصت‌های شغلی پیرامون نیتروژن گفت: علاقه‌مندان به این مبحث می‌توانند در حیطه تبدیل ضایعات شهری به آمونیاک و محصولات جایگزین قدم بردارند زیرا زباله علاوه بر متان، نیتروژن نیز می‌تواند، تولید کند. با مدیریت پسماند شهر می‌توان در زمینه استخراج نیتروژن گام برداشت، همچنین با تأسیس شرکت‌های مربوطه می‌توان از گازهای گلخانه‌ای این عنصر را استخراج کرد.

یوسفی در رابطه با کاربردهای نیتروژن مایع اظهار کرد: حالت مایع این ماده می‌تواند اجسام مختلف و محیط را تا دمای منفی ۱۹۷ درجه یا به گفته برخی رفرنس‌ها منفی ۱۵۷ درجه کاهش یابد؛ تاکنون در ایالات متحده با استفاده از این ماده حدود ۳۰۰ جسد را منجمد کرده تا روزی بتوانند آن‌ها را احیا کنند.

وی افزود: البته احیای مردگان تقریباً بعید است، اما همین ویژگی نیتروژن در صنعت پزشکی بسیار کاربردی است زیرا سردی آن برای کسانی که دچار ایست قلبی شده‌اند، می‌تواند یک شوک بسیار قوی در بخش رگ‌ها و قلب بیمار ایجاد کند.

این دکترای شیمی آلی به کاربردهای دیگر نیتروژن مایع اشاره کرد: این ماده به دلیل اینکه هر جسمی را منجمد می‌کند برای سرگرمی و تزئین کافه و رستوران‌ها استفاده می‌شود؛ به طور کلی اشخاصی که در این حیطه فعالیت کنند فرصت‌های شغلی بسیاری برای آن‌ها فراهم است.

عوارض و خطرات نیتروژن

وی تمام ماده‌ها را دارای عوارض دانست و در مورد نیتروژن گفت: عوارض نیتروژن بسته به ماده کنارش متغیر است به طور مثال اگر در کنار اکسیژن قرار گیرد می‌تواند بسیار خطرناک محسوب شود، اما در کنار هیدروژن بسیار مفید و کاربردی است.

یوسفی اضافه کرد: از جمله عوارضی که نیتروژن در کنار اکسیژن ایجاد می‌کند شامل سوزش چشم، گلو و التهاب ریه است؛ همچنین اگر این ماده به صورت رادیکال‌های آزاد در بدن ایجاد شود، می‌تواند باعث بروز سرطان شود.

وی خاطرنشان کرد: در علم شیمی مبحثی به نام ناجور حلقه‌ها مطرح است که می‌تواند از سرطان جلوگیری کند؛ این حلقه متشکل از نیتروژن، اکسیژن و گوگرد است که هر سه ماده به تنهایی خطراتی به همراه دارد، اما هنگامی که این سه ماده در حلقه قرار می‌گیرد دیگر باعث بروز سرطان نمی‌شود بلکه از آن جلوگیری می‌کند.

کد خبر 547472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.