اهمیت پرداختن به علم هوش‌ مصنوعی

یک دکترای هوش‌ مصنوعی و رباتیک گفت: هوش‌ مصنوعی یک صنعت رو به رشد است که تمام کشورها به آن نیاز دارند؛ ایران نیز باید برای دستیابی به هوش‌ مصنوعی به این شاخه وارد شود و در مسیر توسعه آن گام بردارد تا بتواند از آن در همه عرصه‌ها استفاده کند زیرا این علم نیاز آینده تمام کشورها محسوب می‌شود.

حامد شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های علم جدید است، اظهار کرد: این علم ترکیبی از ریاضیات، کامپیوتر، منطق، زیست‌شناسی و روانشناسی است که طی آن ماشین‌هایی همانند انسان ساخته می‌شود.

وی افزود: هوش مصنوعی با اختراع کامپیوترهای دیجیتال توسعه یافت و طی چند دهه اخیر بسیاری از زمینه‌های علمی را به خود اختصاص داده است و در همه شاخه‌های علمی و فنی کاربردهای گسترده‌ای دارد؛ امروزه نیز در برنامه‌های نظامی، هوا و فضا، IT و صنعت، از هوش مصنوعی به طور گسترده استفاده می‌شود.

این دکترای هوش مصنوعی و رباتیک ادامه داد: در آینده نیز انتظار می‌رود هوش مصنوعی جزو سه شاخه اصلی علوم مهندسی محسوب شود و با استفاده از آن بسیاری از تشکیلات صنعتی خودکار و بدون دخالت انسان عمل کند.

وی در رابطه با شکل‌گیری هوش مصنوعی گفت: همانطور که ذکر شد فعالیت سیستم‌های هوشمند یا مجهز به هوش مصنوعی با اختراع کامپیوترهای دیجیتال آغاز و فرآیند اصلی آن جست‌وجوی اطلاعات در فضای حالت‌های مختلف است؛ این فضا شامل گزینه‌هایی است که در اثر انتخاب‌های مختلف برای علم شکل می‌گیرد.

شهبازی ادامه داد: سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی با قابلیت پردازش بسیار سریع و انجام محاسبات در لحظه قادر خواهد بود گزینه‌های مختلفی را بررسی، مسیر درست را از نقطه شروع تا پایان برای هر مسئله یافته و با مدل‌سازی مسائل در قالب فضایی حالت‌ها آن‌ها را حل کند؛ این قابلیت امروزه در حل و اثبات مسائل ریاضی و بازی‌های کامپیوتری مانند شطرنج کاربرد دارد.

وی در رابطه با یکی از شاخه‌های هوش مصنوعی اظهار کرد: طراحی سیستم‌های خبره یکی از شاخه‌های هوش مصنوعی است که در شکل‌گیری آن از منطق نمادین استفاده می‌شود؛ منطق نمادین گزاره‌هایی را در قالب‌های خاص شکل داده و با استنتاج آن‌ها همانند فرآیند استدلال و استنتاج در ذهن انسان با سرعت بسیار زیاد در ساختار کامپیوتر انجام می‌شود.

این دکترای هوش مصنوعی و رباتیک اضافه کرد: از دیگر شاخه‌های این علم، سیستم‌های مجهز به شبکه عصبی مصنوعی الهام گرفته از فرایند بیولوژیک مغز موجودات زنده و انسان است که با انتشار سیگنال‌ها و دستیابی به ضرایب مغزی مختلف، می‌تواند الگوها را تشخیص و ساختارهای منطقی را از یکدیگر جدا کند؛ این قابلیت در تشخیص پلاک خودرو، اثر انگشت، شناسایی چهره و پیش‌بینی مسائل مختلف مانند آب و هوا و بورس کاربرد دارد.

وی به دیگر شاخه هوش مصنوعی اشاره کرد: یادگیری توسط ماشین نیز جزو شاخه‌های بسیار جدید و جذاب این علم است که به یک ربات، ماشین و یا کامپیوتر آموزش می‌دهد؛ این فرایند با تجربه ربات و دریافت بازخورد منفی یا مثبت از سوی کاربر انجام می‌شود که با توجه به همین بازخوردها و تجربیات ربات یا ماشین رفتار یا سیاست درست را فرا گرفته و خود را تکامل می‌دهد.

شهبازی روش‌های تکاملی را از دیگر شاخه هوش مصنوعی دانست و ادامه داد: این شاخه برگرفته از زندگی موجودات زنده و فرآیندهای هوشمند موجود در حشرات، پرندگان، ماهی و دیگر موجودات زنده را بررسی و سعی می‌کند آن‌ها را مدل‌سازی کند تا در حل مسائل از آن استفاده شود.

وی تاکید کرد: هوش مصنوعی یک صنعت رو به رشد است که تمام کشورها به آن نیاز دارند؛ ایران نیز باید برای دستیابی به هوش مصنوعی به این شاخه وارد شود و در مسیر توسعه آن گام بردارد تا بتواند از آن در همه عرصه‌ها استفاده کند زیرا این علم نیاز آینده تمامی کشورها محسوب می‌شود.

کد خبر 547470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.