بازآفرینی و اصلاح بافت فرسوده منطقه ۶

شهردار اصفهان در ادامه بازدیدها و جلسات هفتگی خود در مناطق شهرداری با حضور در منطقه شش از نزدیک در جریان مشکلات، ویژگی‌ها و چالش‌های این منطقه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده در این جلسه با اشاره به ویژگی‌ها و چالش‌های منطقه شش شهرداری اظهار کرد: منطقه شش در جنوب شهر اصفهان به دلیل مجاورت با رودخانه زاینده‌رود، بوستان‌های شهری و وجود مراکز فرهنگی-مذهبی همچون گلستان شهدا با ترافیک سنگینی روبرو است.

وی افزود: در این راستا باید تمهیدات لازم برای برون رفت از مشکلات ترافیکی این منطقه اندیشیده شود.

شهردار اصفهان به برخی آسیب‌های اجتماعی این منطقه اشاره و تصریح کرد: منطقه شش شهرداری به عنوان یک منطقه مرفه شناخته شده است، اما در دل این منطقه لکه‌های محرومی وجود دارد که باید بازآفرینی و اصلاح شود تا به نتایج خوبی برسیم.

قاسم‌زاده اظهار امیدواری کرد: با تدابیر اندیشیده شده برای نوسازی بافت فرسوده بتوانیم در ادامه راه، این منطقه را به شرایط ایده‌آل برسانیم.

اجرای ۹۷ پروژه در منطقه ۶ اصفهان

حمیدرضا فرهنگ، مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: حریم این منطقه پنج هزار و ۴۵۲ هکتار و محدوده قانونی آن یک هزار و ۲۵۵ هکتار است؛ همچنین مساحت منطقه شش شهرداری اصفهان شش هزار و ۷۰۷ هکتار و جمعیت آن ۱۱۲ هزار و ۴۱۶ نفر است که ۱۶ درصد آن کودک و نوجوان، ۷۵ درصد جوان و میانسال و ۹ درصد آن سالمند هستند.

وی با بیان اینکه این منطقه شش درصد از جمعیت شهر اصفهان را تشکیل داده است، تصریح کرد: ۷۶ درصد از شاغلان این منطقه را مردان تشکیل داده‌اند و نرخ با سوادی منطقه شش رتبه یک را در بین دیگر مناطق به خود اختصاص داده است. هزار جریب، همت آباد، آبشار، کوی امام، فیض، سعادت‌آباد، مسجد مصلی، باغ نگار و آئینه‌خانه، تخت فولاد، شهید کشوری، محدوده سپاه پاسداران و هوانیروز، ردان، دنارت، محدوده راه آهن و سیتی‌سنتر و فیزادان از محله‌های این منطقه به شمار می‌رود.

مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان ادامه داد: ۸۸ مسجد، یک امامزاده، شش مرکز فرهنگی و فرهنگسرا، یک کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوان، دو کانون فرهنگی مذهبی، ۱۴ سالن ورزشی، پنج استخر، ۹ زمین رو باز، دو زورخانه، ۱۲ ایستگاه ورزشی فعال، ۶۰ مجموعه حرکت درمانی، سه مرکز هنری و سینمایی، یک باغ بانوان، ۳۷ پارک کودک، یک پارک ترافیک، ۵۴ آبنما، یک کلانتری، ۹ پارک شهری، ۱۴ پارک محلی و ۱۲ پارک همسایگی در منطقه شش شهرداری اصفهان وجود دارد.

فرهنگ با بیان اینکه گلستان شهدا پتانسیل خوبی را در منطقه ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: بوستان پردیس هنر اصفهان با بزرگ‌ترین سالن آمفی‌تئاتر ایران و ظرفیت سه هزار و ۳۰۰ تماشاگر از مهم‌ترین زیرساخت‌های فرهنگی و هنری شهر اصفهان محسوب می‌شود؛ مرکز همایش‌های بین‌المللی نیز یکی دیگر از ظرفیت‌های موجود در این منطقه است که در کشور بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز منطقه ۴۰.۴ متر مربع برای هر شهروند است اضافه کرد: مجموعه فرهنگی و مذهبی تخت فولاد با مساحت ۷۵ هکتار یکی از بهترین آرامگاه‌های تشیع با ظرفیت معماری بی‌نظیر است که بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از مشاهیر بزرگ ایران در این آرامگاه به خاک سپرده شده‌اند. منطقه شش با ۱۳۳.۴ کیلومتر معبر شهری رتبه نخست را در بین مناطق ۱۵ گانه به خود اختصاص داده است.

مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان با بیان اینکه هزار جریب پر جمعیت ترین و فیزادان کم جمعیت‌ترین محلات این منطقه هستند افزود: تا پایان آذرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳۳ پروانه در این منطقه صادر شده و در شش ماه اول سال ۱۴۰۰ حدود پنج پروانه برای بافت‌ها فرسوده بوده است.

فرهنگ اظهار کرد: کم‌آبی، وجود بافت فرسوده و بالا بودن عمر متوسط واحد مسکونی، ترافیک سنگین و کمبود پارکینگ، وجود اراضی نظامی، طولانی شدن پروژه‌های آزادسازی و منظر نازیبای ورودی شهر از جمله مشکلات موجود در سطح منطقه شش شهرداری اصفهان است؛ همچنین ۹۷ پروژه در این منطقه وجود دارد که از ۶۸ پروژه منطقه‌ای، ۱۵ پروژه مهم منطقه‌ای و ۱۴ پروژه شاخص تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ منطقه هزار میلیارد تومان بوده و برای سال آینده نیز هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه برای منطقه در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: احداث سالن گلستان شهدا، پارک پردیس هنر، پارک سوار صفه، پل شهید روح‌الامین، پارکینگ روباز گلستان شهدا و احداث بوستان سایه و شهید روح‌الامین در شهرک شهید کشوری از جمله پروژه‌های بهره‌برداری شده در سطح منطقه است؛ همچنین پروژه‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی، تعریض و زیباسازی پل فردوسی، تصفیه‌خانه تکمیلی پساب جنوب، پارکینگ روباز لسان‌الارض، مجموعه فرهنگی و ورزشی شهید کشوری، تقاطع غیر همسطح ورودی شهرک کشوری و تعریض خیابان خلیلی شرقی از جمله پروژه‌های در حال اجرا منطقه است.

کد خبر 547306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.