تاثیر کرونا و واکسیناسیون بر باروری زنان و مردان

افرادی که درگیر بیماری کووید_۱۹ می‌شوند سطح التهاب در بدنشان افزایش یافته و قطعا بر قدرت باروری آنان تأثیر می‌گذارد، اما تأثیرات آن دائمی نخواهد بود و برگشت‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان در زمینه‌های مختلفی به تحقیق و پژوهش می‌پردازد، از جمله این موارد می‌توان به پژوهش در خصوص سلول‌های بنیادی، آندرولوژی، ژنتیک، جنین شناسی، نانو فناوری، پروتئین‌های نوترکیب و مهندسی بافت و … اشاره کرد، این پژوهشکده گستره‌ای از فعالیت‌های پژوهشی در زمینه‌های مختلف را در کارنامه خود دارد؛ در این میان تحقیقاتی را انجام می‌دهد که تا حدودی تحت تأثیر شرایط پاندمی کرونا ویروس قرار گرفت، اما پژوهشگران و محققان رویان از فرصت‌هایی که کرونا ایجاد کرد برای تحقیقات مختلف بهره گرفتند. همچنین در دنیا تحقیقات جالبی بر روی تأثیر کرونا بر قدرت باروری افراد مبتلا به بیماری کووید _۱۹ انجام شده است.

در خصوص تأثیر کرونا بر باروری و سلامتی افراد، پژوهش‌ها، مرکز رویان و فرصت‌ها و تهدیدهای که کرونا برای پژوهشکده زیست فناوری رویان ایجاد کرده با محمدحسین نصراصفهانی، رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

آیا با افزایش آمار واکسیناسیون در کشور و دنیا می‌توان گفت به پایان پاندمی کرونا ویروس نزدیک هستیم؟

در خصوص پایان کرونا و تغییراتی که بر اثر جهش‌های در ویروس کرونا ایجاد می‌شود، شدت بیماری‌زایی، مرگ‌ومیر و … باید متخصصان امر بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده صحبت کنند، اما آنچه نسبتاً واضح است، قبل از اینکه واکسیناسیون عمومی شروع شود، آمار تعداد افرادی که به بیماری کووید _۱۹ مبتلا می‌شدند بسیار زیاد بود، اما در حال حاضر با انجام واکسیناسیون عمومی و سرعتی که در انجام آن وجود دارد، تقریباً افراد به ندرت به بیماری کووید _۱۹ مبتلا می‌شوند و می‌توان گفت تا حدی آمار ابتلاء و مرگ‌ومیر نیز کاهش یافته که بیشترین علت آن نیز افزایش روز افزون آمار واکسیناسیون در کشور و دنیا است؛ بنابراین می‌توان گفت واکسن بسیار مفید بوده و باعث کاهش بیماری شده است.

انجام واکسیناسیون بر کنترل شیوع جهش‌های جدید کرونا ویروس چه تأثیری داشته است؟

بر اساس تحقیقات انجام شده و اطلاعات موجود در نوع جدید ویروس کرونا که بر اثر جهش ایجاد شده، شانس ابتلاء به بیماری کووید _۱۹ را بیشتر کرده است، اما شدت بیماری‌زایی و عوارض آن مانند جهش‌های قبلی کرونا ویروس نیست. علائم واریانت جدید کرونا ویروس تقریباً مانند یک سرماخوردگی شده است و بیشتر افرادی که مبتلا می‌شوند، واکسینه نشده‌اند. همچنین لازم است بدانیم دریافت دوز سوم نیز تأثیر بسزایی در کاهش احتمال ابتلاء و شدت بیماری‌زایی ویروس کرونا دارد.

گسترده‌تر شدن دامنه واکسیناسیون چه نتایجی را به همراه دارد؟

در حال حاضر واکسن‌های متفاوتی در کشور وجود دارد و در بین آنها واکسن ایرانی اسپایکوژن واکسن بسیار خوبی است که با همکاری ایران و استرالیا ساخته شده است. همچنین امیدواریم که با گسترده شدن دامنه واکسیناسیون شانس ابتلاء به کرونا در افراد کاهش یابد و علائم بیماری کووید _۱۹ مانند سرماخوردگی شده و افراد کمتر دچار فاز التهابی بیماری شوند.

آیا در پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان تحقیقاتی در خصوص تغییرات و تأثیرات کرونا ویروس انجام شده است؟

در رویان مرکز واکسن‌سازی و داروسازی نداریم و لازم است بدانیم کار کردن با ویروس نیاز به زیرساخت‌ها و کلین‌روم‌های بسیار پیشرفته دارد که در دسترس نبوده است؛ بنابراین تحقیقاتی نیز در این زمینه آن طور که باید انجام نشده است و در پژوهشکده زیست فناوری رویان تنها امکان تحقیق و پژوهش بر روی سلول‌های بنیادی وجود دارد.

در اوایل پاندمی کرونا پژوهشکده زیست فناوری رویان از سلول درمانی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده کرد، اما در حال حاضر نمی‌توان گفت که پژوهشکده زیست فناوری رویان، مرکز تحقیقات بر روی تأثیرات و تغییرات کرونا ویروس است.

آیا ابتلاء به بیماری کووید _۱۹ بر عملکرد اسپرم و قدرت باروری مردان تأثیر می‌گذارد؟

تحقیقاتی بر روی تأثیر کرونا ویروس و قدرت باروری، تأثیر بر اسپرم و تخمک افراد مبتلا به این ویروس انجام شده است که نشان می‌دهد، افرادی که به بیماری کووید _۱۹ مبتلا شده‌اند، تعداد اسپرم آنها کاهش یافته است، اما لازم است بدانیم این تأثیر سو بر تعداد اسپرم‌های افراد مبتلا به کرونا همیشگی نبود و بعد از گذشت مدتی تعداد اسپرم‌ها دوباره به حالت قبل بازمی‌گردد.

ویروس کرونا چگونه بر قدرت باروری افراد تأثیر می‌گذارد؟

لازم است بدانیم ابتلاء به ویروس کرونا سبب ایجاد نوعی التهاب در بدن می‌شود، افرادی که درگیر بیماری کووید _۱۹ می‌شوند سطح التهاب در بدن‌شان افزایش یافته و قطعاً التهاب بر روی قدرت باروری آن‌ها تأثیر می‌گذارد، اما دائمی نخواهد بود و برگشت‌پذیر است؛ به همین دلیل است که به بیمارانی که می‌خواهند واکسن بزنند توصیه می‌شود تا زمانی که بدن آنها دچار التهاب است، واکسن نزنند.

آیا ویروس کرونا از راه‌های جنسی منتقل می‌شود؟

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد در مایع منی افراد به ندرت PCR مثبت گزارش شده است، یعنی افرادی که PCR انجام شده از خلط دهان و مخاط بینی‌شان مثبت شده، به ندرت PCR آنها در مایع منی نیز مثبت خواهد شد، بنابراین انتقال این ویروس از طریق راه‌های جنسی ممکن نیست.

آیا انجام واکسیناسیون بر قدرت باروری افراد اثر منفی می‌گذارد؟

بیشتر شواهد نشان می‌دهد که انجام واکسیناسیون تأثیری بر قدرت باروری ندارد و افراد با زدن واکسن کرونا نابارور نمی‌شوند و اگر چنین بود واکسن‌های دیگر از جمله واکسن آنفلوانزا و یا واکسن‌های ویروسی دیگر مانند آبله مرغان و … نیز باعث نازایی می‌شد؛ تاکنون هیچکدام از تحقیقات علمی اثباتی بر این موضوع ندارد که انجام واکسیناسیون قدرت باروری افراد را کاهش می‌دهد و یا باعث ناباروری افراد واکسینه شده می‌شود، اما باز هم باید زمان طی شود تا ثابت شود که واکسیناسیون تأثیراتی بر باروری دارد یا خیر؟

آیا لازم است افرادی که در سیکل درمان ناباروری قرار دارند در صورت ابتلاء به کرونا درمان خود را به تعویق بیاندازند؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، تاکنون در مایع منی مردانی که به کرونا مبتلا شدند، ویروس کرونا دیده نشده و در فولیکول زنان مبتلا به کووید _۱۹ نیز ویروسی دیده نشده است؛ با وجود این اگر زنان و مردان مبتلا به کرونا برای انجام اقدامات درمانی ناباروری در این مرکز حضور یابند اتاق عمل به طور کامل ضدعفونی خواهد شد و انکیباتور و تانک‌های جداگانه‌ای برای نگهداری جنین آنها قرار داده شده است.

تا حد ممکن اقدامات درمان ناباروری در افرادی که در حالت حاد التهابی کرونا و در روزهای ابتدایی ابتلاء به این ویروس باشند، انجام نمی‌شود، چرا که ممکن است آنها التهاب و تب داشته باشند و این موارد بر روی جنین تأثیرات موقتی دارد. همچنین اگر بیماران مبتلا به کرونا در سیکل درمان نازایی و IVF قرار گیرند در صورت اجبار و شرایط ویژه از آنها تخمک و اسپرم می‌گیریم، اما اگر اجبار نباشد آن را تا زمان بهبود افراد به تعویق می‌اندازیم.

کرونا چه تهدید یا فرصت‌هایی برای پژوهشکده زیست فناوری رویان ایجاد کرده است؟

کرونا تمام مجموعه‌ها و جوامع را تهدید کرد؛ کنگره‌ها، کنفرانس‌ها و جلسات علمی مانند قبل برگزار نمی‌شود و جلسات بیشتر به صورت آنلاین است که معایب و مزایای دارد، در وقت و زمان برگزاری جلسات علمی اتفاقات خوبی رخ داده، اما جلسات حضوری مزایای بیشتری نسبت به جلسات مجازی دارد و قطعاً تأثیر جلسات حضوری بیشتر است.

در دوران کرونا آموزش دانشجویان نیز مجازی شد و گاهی آن طور که باید آموزش‌های لازم را دریافت نمی‌کنند و کیفیت تدریس و تحصیل دانشجویانمان تحت تأثیر قرار گرفت، کاهش رفت‌وآمد به دلیل شیوع ویروس کرونا سبب شد تا برخی از این فرصت بهره گیرند و مطالعات بیشتری داشته باشند.

شیوع کرونا ویروس چالش‌ها و مشکلات فراوانی برای پژوهش‌ها در بیشتر زمینه‌ها ایجاد کرد؛ کووید _۱۹ برای محققان و پژوهشگران چالشی جدید بود و پژوهشکده زیست فناوری رویان نیز تحت تأثیر شرایط پاندمی کرونا ویروس قرار گرفت و سبب شد تا پژوهش‌ها کم‌رنگ‌تر و کندتر شود چرا که بودجه‌های پژوهشی نیز محدودتر شد.

کد خبر 547207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.