هدیه کریسمسی از کوالالامپور!

قطعا کنار گذاشته شدن باشگاه‌های ایرانی از لیگ قهرمانان و ناتوانیشان در اخذ مجوز حرفه‌ای، تلخ و قابل تامل است اما روی دیگر سکه، جنبه مثبتی است که اگر لحاظ شود، گره معمای باشگاه‌داری در ایران را تا حد قابل توجهی باز می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیدار شدن از خواب در صبح یک جمعه زمستانی می‌تواند بسیار دل‌انگیز باشد، اما نه وقتی با خبر شوکه کننده حذف تیم محبوبت مواجه شوی‌. این حس را استقلالی‌ها، پرسپولیسی‌ها و هواداران گل‌گهر به خوبی درک می‌کنند؛ با آنکه می‌دانستند این خبر بالاخره از راه می‌رسد و رسید!

شوکه‌کننده، تلخ، مأیوس کننده یا هر اسم دیگری که روی آن می‌گذارید، این خبری بود که باید چند سال قبل می‌شنیدیمش؛ همان روزهایی که با سندسازی و وعده‌های سر خر من به خیال خودمان هر سال AFC را دور می‌زدیم ولی زهی خیال باطل که سر به بزنگاه نمی‌توانیم از نگاه ریزبین کارشناسانش فرار کنیم.

هر چه هست سال‌ها فوتبال باشگاهی ایران کاخی زیبا اما خشتی بنا کرده بود که در نهایت باید یکجا فرو می‌ریخت که ریخت. آواره‌های این کاخ اما خشت و ملاتی است که می‌توان از نو آن را چید یا باز ویران‌ترش کرد. این اتفاق با تمام ضررهای میلیون دلاری و اعتباری آن برای فوتبال ایران، فرصتی فوق‌العاده‌ای هم هست؛ فرصتی برای واکاوی، رفع مشکلات و یادگیری اینکه نهادهای بین‌المللی با کسی شوخی ندارند!

با این حال آنچه ترسناک است، فرار عاملان این حذف از زیر بار مسئولیتشان است. انگار آن‌ها فقط می‌کوشند مقصر این ماجرا نشوند و هنوز هم ذره‌ای در حرف‌هایشان نشانه تغییر دیدگاه وجود ندارد. با این وضع نمی‌شود امید آن‌چنانی هم به اصلاح در زمان پیش رو داشت.

این‌ها همان مدیرانی هستند که فکر می‌کنند با سفر و ملاقات با مسئولان AFC باید مشکل را حل کنند! هنوز نمی‌خواهند بپذیرند که اخذ مجوز حرفه‌ای قوانین مشخصی دارد که تنها با پیروی از آن، می‌توان لایسنس حرفه‌ای شدن را به دیوار زد.

حذف از آسیا اگر چه بسیار تلخ اما هدیه‌ای کریسمسی از مقر AFC در کوالالامپور برای فوتبال ما است اگر آن را بپذیریم، مسیر حرفه‌ای شدن را زودتر از آنچه به نظر می‌رسد طی خواهیم کرد و اگر باز نکرده پس بفرستیم، فوتبال‌مان همین است که بوده و انتظار تغییر در آن، خنده‌دار به نظر می‌رسد.

البته به شرطی که رئیس فدراسیون مسئولیتش را بپذیرد نه اینکه حذف سرخابی‌ها، فرصت ماهیگیری از آب گل آلود را به او بدهد. به شرطی که صدا و سیما به جای آن چندین برنامه‌ای که از روز گذشته برای تحلیل و اضافه‌گویی حذف سرخابی‌ها و گل‌گهر روی آنتن زنده برده، می‌تواند با پرداخت کردن حق پخش تلویزیونی گام اصلی حل مشکلات و خصوصی‌سازی را بر دارد.

از سوی دیگر زمان اندک باقی‌مانده برای اصلاح اساسنامه فدراسیون و ورود بانوان به ورزشگاه‌ها که برای فیفا در اولویت جدی قرار گرفته، حالا برایمان بیشتر نگران کننده شده و بعید نیست حذف‌ها، تعلیق‌ها و تنبیه‌های مهم‌تری را تجربه کنیم. هدیه‌ای که اکنون در دستمان قرار دارد و برای باز کردنش و استفاده از درسِ عبرتش، فردا هم دیر است!

کد خبر 547205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.