دلایل AFC برای حذف سرخابی ها و گل‌گهر از لیگ قهرمانان + سند

ابطال مجوز سه باشگاه ایرانی و حذف آن‌ها از لیگ قهرمانان آسیا اگر چه از قبل حدس زده می‌شد اما با اعلام رسمی و تشریح جزئیات توسط AFC، می‌توانیم دلایل و قوانینی که منجر به حذف تلخ این سه باشگاه شده‌اند را به دقت بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساعاتی قبل بود که با اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر از حضور در لیگ قهرمانان آسیا منع شدند. اگر چه این موضوع کاملاً قابل پیش‌بینی بوده و از چند هفته قبل به نقل محافل ورزشی تبدیل شده بود، با این حال تا به امروز شکل رسمی نداشت. در بیانیه AFC به طور مشخص به ماده‌هایی از قوانین صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها برای دلایل کنار گذاشتن این سه باشگاه ایرانی استناد شده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

جزئیات حذف سرخابی‌ها و گل‌گهر از زبان AFC

در سندی که جزئیات ابطال مجوز حرفه‌ای تیم‌های ایرانی توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا منتشر شده، شرح تصمیماتی است که روز گذشته پنجشنبه (۶ ژانویه) در جلسه کمیته (گروه) کنترل ورودی(مسابقات) AFC گرفته و نهایی شده است. بر این اساس کنفدراسیون فوتبال آسیا با استناد به تبصره ۴ و ۵ ماده ۱۴ قوانین مجوز حرفه‌ای خود برای باشگاه‌ها، علت باطل شدن مجوز استقلال، پرسپولیس و گل گهر را اعلام کرده که برای هر سه باشگاه مشابه است.

دلایل AFC برای حذف سرخابی ها و گل‌گهر از لیگ قهرمانان + سند

همان طور که در سند بالا هم مشخص است، تبصره ۴ ماده ۱۴ قوانین مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها دو دلیل را صراحتاً برای ابطال این مجوز بیان کرده است؛ یکی آنکه باشگاهی هر یک از شرایط صدور مجوز را حاصل نکرده باشد. از طرفی AFC به این در بند بعدی این تبصره اشاره کرده حتی در صورتی که باشگاهی مجوز هم دریافت کرده باشد، چنانچه هر یک از مقررات را نقض کند، این کنفدراسیون مجاز است تا مجوز آن را باطل کند. همچنین در تبصره ۵ همین ماده نیز اختیارات تصمیم‌گیری در خصوص ابطال مجوز را به کمیته کنترل ورودی AFC سپرده است. از طرفی AFC در بیانیه خود اعلام کرده که برای اعمال تنبیه‌های بیشتر پرونده را به کمیته انضباطی خود ارجاع داده و بعید نیست این سه باشگاه از نظر مالی جریمه کند.

دلایل AFC برای حذف سرخابی ها و گل‌گهر از لیگ قهرمانان + سند

پایِ فدراسیون هم گیر است!

در بیانیه صادر شده توسط AFC علاوه بر دو ماده از قوانین مجوز حرفه‌ای، به بند ۵ تبصره ۱ ماده ۴ از قوانین رویه حاکم بر کمیته کنترل ورودی AFC نیز اشاره شده که در نوع خود جالب است. در این بند آمده که کنفدراسیون فوتبال آسیا یا یک باشگاه می‌تواند مدعی شود که یکی از فدراسیون‌های عضو AFC (فدراسیون کشورهای آسیایی) به اشتباه و بر خلاف مقررات برای باشگاهی مجوز حرفه‌ای صادر کرده که این ادعا توسط این کمیته بررسی قرار خواهد. بنابراین استناد AFC به این تبصره نشان می‌دهد که تخلف فدراسیون فوتبال ایران در صدور مجوز برای استقلال، پرسپولیس و گل گهر نیز برای کمیته کنترل ورودی کنفدراسیون فوتبال آسیا محرز شده و احتمالاً باید منتظر جریمه شدن فدراسیون هم بود.

دلایل AFC برای حذف سرخابی ها و گل‌گهر از لیگ قهرمانان + سند

قوانین دقیق مجوز حرفه‌ای؛ اشکال سرخابی‌ها چه مواردی بود؟

اشکال سرخابی‌ها و گل گهر در بیانیه AFC به نواقصی است که این باشگاه‌ها برای اخذ مجوز داشته‌اند. بند a تبصره ۲ ماده سوم قوانین لایسنس AFC، به طور واضح سه سطح B، A و C را برای گرفتن مجوز اعلام کرده که هر یک از این سطح‌ها برای حضور باشگاه در مسابقات خاصی مورد نیاز است. مشخصاً برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا تمام باشگاه‌های شرکت کننده نیاز دارند تا مجوز سطح A را اخذ کنند.

دلایل AFC برای حذف سرخابی ها و گل‌گهر از لیگ قهرمانان + سند

برای همین مورد هم باشگاه‌ها نیاز دارند تا فرم خود را مطابق اطلاعاتی که در ماده ۱۶ تا ماده ۲۰ قوانین مجوز حرفه‌ای شرح داده شده را در سامانه رسمی AFC بارگذاری کنند. این ماده‌ها که به ترتیب معیارهای مورد نیاز برای صدور مجوز حرفه‌ای را توضیح داده است شامل موارد زیر است:

ماده ۱۶؛ ضوابط ورزشی

معیارهای ورزشی مواردی مانند داشتن تیم‌های پایه، بانوان، سایر برنامه‌ریزی‌های فنی و همچنین مسئولیت اجتماعی را در بر می‌گیرد. برای مثال استقلال، پرسپولیس و گل گهر با نداشتن تیم بانوان در این ماده به مشکل خورده‌اند.

ماده ۱۷؛ ضوابط زیرساختی

در ماده بعدی کنفدراسیون فوتبال آسیا ضوابط زیر ساختی مورد نیاز را بیان کرده که مهم‌ترین آن‌ها داشتن ورزشگاهی استاندارد، رعایت نکات ایمنی در استادیوم و همچنین زمین تمرین و دیگر موردهای زیر ساختی است که باشگاه‌ها موظف به رعایت آن هستند.

ماده ۱۸؛ ضوابط پرسنلی و اداری

AFC برای تعیین هر یک از پرسنل و بخش‌های مختلف باشگاه تعریف‌های مشخصی دارد و چنانچه شخص معرفی شده برای آن مقام اداری مانند مدیرعامل، پزشک و مدیر رسانه‌ای در یکی از باشگاه شرایط مورد قبول کنفدراسیون را نداشته باشد، از نظر این نهاد باشگاه مورد نظر استحقاق لازم برای دریافت مجوز حرفه‌ای را نخواهد داشت. شرایطی که احتمالاً با توجه به مدیریت اشخاصی که مدارک و حتی مانند صدری تجربه مورد نیاز را ندارند، احتمالاً اشکال جدی بعدی ماجرا بوده است.

ماده ۱۹؛ ضوابط قانونی (مالکیتی و مدیریتی)

نکته بعدی حائز اهمیت، بحث مالکیتی باشگاه‌ها است که اساساً نباید دو باشگاه در یک لیگ حرفه‌ای، با یک مالک مشترک اداره شوند. موضوعی که تا چندی قبل گریبان‌گیر سرخابی‌ها بود و علاوه بر تقسیم نمایشی میان دو وزارت‌خانه، بعید به نظر می‌رسد توانسته باشد AFC را مجاب کند.

ماده ۲۰؛ ضوابط مالی

آخرین ضابطه AFC برای مجوز حرفه‌ای، بحث شفافیت و ساختارهای مالی باشگاه‌ها است که باید کاملاً مطابق با قوانین بین‌المللی وضع شده باشد. هر چند با توجه به نبود شفافیت در باشگاه‌های ایرانی بعید است این سه باشگاه از این مورد هم سربلند بیرون آمده باشند.

گزارش از: سروش فدایی _ خبرنگار ورزشی خبرگزاری ایمنا

کد خبر 547088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.