کاهش زباله‌های پلاستیکی با سیستم جدید اسلواکی

وزیر محیط زیست اسلواکی، یان بوداج، در روز سوم ژانویه از سیستم پردازش جدید این کشور برای بطری‌های پلاستیکی و قوطی‌های آلومینیومی رونمایی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بنابر اعلام وزارت محیط زیست، این سیستم قبلاً با موفقیت ثابت کرده است که بسیاری از کشورهای اروپایی زباله‌های خود را از این طریق کاهش داده و بخش بزرگی از بسته بندی‌های یک‌بار مصرف شهر را جمع‌آوری کرده‌اند.

بر اساس سیستم جدید پردازش، هزینه نوشیدنی در ظروف یک‌بار مصرف ۱۵ سنت افزایش می‌یابد. هنگامی که خریدار محتویات بطری‌ها و قوطی‌ها را مصرف کرد، می‌تواند آن‌ها را در دستگاه‌های موجود در فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها قرار دهد.

در صورت سالم بودن ظروف، دستگاه کوپنی به ارزشی معادل بسته بندی جمع‌آوری شده صادر می‌کند. سپس خریداران می‌توانند از این کوپن‌ها در صندوق فروشگاه‌ها به یکی از دو روش استفاده کنند؛ آن‌ها می‌توانند در خرید بعدی خود تخفیف بگیرند یا مبلغ را نقدا دریافت کنند.

از ژانویه ۲۰۲۲، این کشور به تدریج این دستگاه‌ها را در سوپرمارکت‌ها در بیش از ۲۰۰۰ شهر و شهرستان نصب خواهد کرد. در حالی که فروشگاه‌ها و زنجیره‌های بزرگ‌تر گزینه‌ای را برای انتخاب بین تخفیف یا پول نقد ارائه می‌دهند، فروشگاه‌های کوچک فقط تخفیف ارائه خواهند کرد.

تمامی بطری‌ها و قوطی‌های پلاستیکی با حجم ۰.۱ تا ۳ لیتر را می‌توان در دستگاه‌های جدید قرار داد. علاوه بر این، ماشین‌ها بطری‌هایی را که قبلاً حاوی شیر، نوشیدنی‌های حاوی شیر، شربت یا الکل بوده را پذیرش نمی‌کند.

وزیر یان بوداج با تمجید از سیستم جدید، اعلام کرد که هدف این طرح جمع‌آوری حداقل ۹۰ درصد از بسته بندی نوشیدنی‌های یک‌بار مصرف است. چنین امری با در نظر گرفتن این واقعیت ضروری است که قوانین اروپایی همه کشورها را ملزم می‌کند تا سال ۲۰۲۹ نرخ جمع‌آوری ۹۰ درصد برای بسته بندی‌های پلاستیکی نوشیدنی‌ها داشته باشند؛ با راه اندازی این سیستم جدید، اسلواکی اکنون امیدوار است که به این هدف دست یابد.

کاهش زباله‌های پلاستیکی با سیستم جدید اسلواکی

کد خبر 546872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.