صادرات ۷۳۸ میلیون دلاری پسته به ۷۰ کشور

سخنگوی گمرک گفت: بیش از ۱۱۱هزار و ۱۲۲تن انواع پسته به ارزش ۷۳۸ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۴۱۷ دلار از ابتدای سال تا پایان آذرماه به ۷۰ کشور جهان صادر شد.

به گزارش ایمنا، سید روح الله لطیفی با بیان اینکه پسته یکی از محصولات با مزیت کشورمان است که همواره در سبد صادراتی محصولات کشاورزی ایران جایگاه ویژه ای داشته است، اظهار کرد: در ۹ ماه امسال بیش از ۱۱۱ هزار و ۱۱۲ تن پسته به ارزش ۷۳۸ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۴۱۷ دلار از کشور صادر شد که ۹۶ هزار و ۷۷۱ تن پسته با پوست، ۱۳ هزار و ۷۴۵ تن مغز پسته، ۲۷۵ تن خلال پسته و ۳۵۸ تن انواع دیگر پسته بودند.

وی خاطرنشان کرد: پسته با پوست به وزن ۹۶ هزار و ۷۷۱ تن و به ارزش ۵۸۱ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۸۸۵ دلار به ۶۷ کشور جهان صادر شده که چین با خرید ۳۲ هزار و ۷۱۳ تن به ارزش ۱۸۸ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۲۷۱ دلار، هند با خرید ۱۰ هزار و ۸۵۹ تن به ارزش ۷۱ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۳۱۲ دلار، روسیه با خرید ۶ هزار و ۷۱۰ تن به ارزش ۳۹ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۸۵۰ دلار، عراق با خرید ۶ هزار و ۲۳۳ تن به ارزش ۳۷ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۸۸۷ دلار و قرقیزستان با خرید ۶ هزار و ۱۵۰ تن به ارزش ۳۷ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۸۴۸ دلار، پنج کشور اول خریدار پسته با پوست از ایران بودند.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: ۵۴ کشور نیز خریدار ۱۳ هزار و ۷۴۵ تن مغز پسته از ایران به ارزش ۱۵۲ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۱۱ دلار بودند که هند با خرید سه هزار و ۱۷۱ تن به ارزش ۳۴ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۷۸۲ دلار، آلمان با خرید دو هزار و ۹۰۲ تن به ارزش ۳۳ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۷۷۷ دلار، امارات با خرید یک هزار و ۸۲۶ تن به ارزش ۱۹ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۶۱۰ دلار، عراق با خرید یک هزار و ۷۸۰ تن به ارزش ۱۹ میلیون و ۹۴ هزار و ۵۵۳ دلار و ترکیه با خرید ۹۶۰ تن به ارزش ۱۰ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۳۵۳ دلار، پنج مقصد صادرات مغز پسته ایرانی در این مدت بودند.

لطیفی تاکید کرد: بیش از ۲۷۵ تن پسته بدون پوست دوم یا خلال شده به ارزش سه میلیون و۳۵۸ هزار و ۳۳۲ دلار به ۱۸ کشور در مدت ۹ ماه، صادر شد که امارات با ۹۹ تن به ارزش یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۷۷۱ دلار، قطر با خرید بیش از ۴۵ تن به ارزش ۵۴۰ هزار و ۲۹۷ دلار، عراق با خرید ۳۲ تن به ارزش ۳۵۷ هزار و ۱۳۴ دلار، ترکیه با ۲۳.۶ تن به ارزش ۳۰۴ هزار و ۵۵۴ دلار و آلمان با ۲۲.۳ تن به ارزش ۲۴۱ هزار و ۵۶ دلار پنج مقصد اول صادرات خلال پسته از ایران بودند.

وی اضافه کرد: سایر پسته‌ها و محصولات مرتبط نیز در این مدت با ۳۵۸ تن و به ارزش یک میلیون و ۴۵۱ هزار و ۵۳۶ دلار به ۱۳ کشور صادر شده است که عراق، پاکستان، قرقیزستان، هند و ارمنستان، پنج کشور نخست مقاصد صادراتی بودند.

سخنگوی گمرک گفت: در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش ۱۹ درصدی هم در وزن و هم در ارزش صادرات پسته بودیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 546830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.