برگزاری پنجاه و چهارمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی

مراسم گرامیداشت سالروز درگذشت جهان پهلوان «غلامرضا تختی» روز جمعه در ابن بابویه شهر ری و بر سرمزار آن مرحوم برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، این مراسم از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح روز جمعه در ابن‌بابویه شهرری برگزار خواهد شد و «هادی عامل» گزارشگر و کارشناس با سابقه و مطرح کشتی کشوران به عنوان مجری در آن حضور خواهد داشت.

همچنین جمعی از مسئولان سیاسی و ورزشی در این مراسم که هر ساله با حضور خودجوش مردم و علاقمندان به منش و روحیه پهلوانی و جوانمردی برگزار می‌شود، حضور و ایراد سخنرانی خواهند کرد.

غلامرضا تختی در پنجم شهریور سال ۱۳۰۹ در خانواده‌ای مذهبی و متوسط در محله خانی‌آباد تهران به دنیا آمد. رجب خان پدر تختی غیر از وی دو پسر و دو دختر داشت که همه آنها بزرگ‌تر از رضا بودند.

تختی از ۲۰ سالگی کشتی را در باشگاه پولاد زیر نظر حبیب‌الله بلور آغاز کرد. او در رقابت‌های قهرمانی کشور طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۸ در وزن‌های ۶-۷-۸ هشت بار قهرمان کشور شد.

غلامرضا همچنین سه بار پهلوان ایران شد. او در نخستین حضور خود در تیم ملی در رقابت‌های جهانی ۱۹۵۱ هلسینکی در وزن ۷۹ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد و در اولین حضور خود در المپیک در ۱۹۵۲ هلسینکی با شکست مقابل کوریدزه از شوروی صاحب مدال نقره شد. افتخارات پهلوان بزرگ کشتی ایران در رقابت‌های جهانی ۱۹۵۹ و ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ تهران، یوکوهاما و تولید و با کسب ۲ مدال طلا و یک مدال نقره ادامه یافت.

تختی در رقابت‌های المپیک ۱۹۵۶و۱۹۶۰ ملبورن و رم صاحب ۱ مدال طلا و۱ مدال نقره شد و در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو صاحب مدال طلا شد.

تختی آخرین بار در رقابت‌های جهانی ۱۹۶۶ تولید و دوبنده تیم ملی را به تن کرد.

غلامرضا تختی اولین کشتی‌گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن صاحب مدال شود. وی همچنین پر افتخارترین کشتی‌گیر تاریخ کشتی ایران است.

وایکینگ پالم سوئدی، عادل آتان ترک، بوریس کولایف روس، پیتر بی لر آمریکایی، دیتریش آلمانی، ویحزیستیوک روس، عصمت آتلی ترک، حسن کنگور ترک، الکساندر مدوید بلاروس و احمد آئیک ترک مهمترین رقیبان تختی در ۱۴ سال حضور وی در عرصه بین‌الملی بودند.

تختی در لیست بهترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد و در رقابت‌های جهانی ۲۰۰۷ باکو نیز از وی به عنوان یکی از مشاهیر کشتی دنیا تجلیل شد. او در آبان‌ماه ۱۳۴۵ زندگی مشترک خود را آغاز کرد و بابک تنها یادگار تختی است و سرانجام ۱۷ دی ماه سال ۱۳۴۶ در حالی که بابک ۴ ماهه بود در هتل آتلانتیک سابق درگذشت.

کد خبر 546789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.