احتمال رفتارهای پرخطر گاندوها در فصل بارش‌های زمستانی وجود دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و افزایش سطح آب در زیستگاه‌ها و برکه‌های منطقه، احتمال جابه‌جایی گاندوها با جریان آب و واکنش‌های پرخاشگرانه آنها افزایش یافته است.

به گزارش ایمنا، داوود میرشکار اظهار کرد: قلمرو زیستی گونه‌های حیات وحش بر اثر حوادث طبیعی از قبیل سیل، خشکسالی یا جاری شدن روان آب‌های بارشی دچار تغییر و در بسیاری از موارد باعث تغییر مکان گونه‌های جانوری مثل گاندوها از زیستگاه اصلی می‌شود.

وی افزود: تغییر مکان گاندوها بر اثر بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب‌های اخیر و در نتیجه تغییر قلمرو زیستی باعث رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی از سوی این گونه جانوری به دلیل حفظ قلمرو می‌شود و این هشداری جدی است به گردشگران و برخی جوامع محلی میزبان گاندو تا ضمن مراقبت در فصل بارش‌ها، با مشاهده این تمساح‌ها در نزدیکی سکونتگاه‌های انسانی موضوع را بلافاصله به محیط زیست استان برای انجام اقدامات حفاظتی و انتقال آنها به زیستگاه امن اطلاع‌رسانی کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: گشت‌های یگان حفاظت محیط زیست طبق برنامه‌ریزی فشرده انجام شده به صورت مرتب و شبانه‌روزی، وسعت بسیار زیادی از مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های گونه گاندو را تحت مراقبت دارد و به محض اطلاع‌رسانی از سوی مردم و دوستداران محیط زیست در محل حاضر و اقدامات مورد نیاز را انجام خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: از عموم هم استانی‌های عزیز به ویژه جنوب سیستان و بلوچستان تقاضا داریم از نزدیک شدن به برکه‌ها و زیستگاه‌های گاندو تا حد امکان پرهیز کنند و در صورت مشاهده گونه‌ ارزشمند تمساح پوزه کوتاه در نزدیکی سکونتگاه‌های انسانی موضوع را به نزدیک‌ترین اداره حفاظت محیط زیست اطلاع‌رسانی کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 546713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.